ضرورت استفاده بهینه از رسانه در ترویج فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3874248
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

ضرورت استفاده بهینه از رسانه در ترویج فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌ کل ارشاد خوزستان، با تأکید بر استفاده بهینه از رسانه، گفت: وقتی یک خانواده تلاوت فرزند خود را در رسانه‌های جمعی ببیند باعث افزایش انگیزه برای ادامه این مسیر می‌شود و این همان تأثیر رسانه است.

آموزش

به گزارش ایکنا از خوزستان، حسین لازم‌سعیدی، مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم که امروز، ۶ بهمن‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه آنچه که مهم است دغدغه قرآنی کردن جامعه است، گفت: دغدغه حال حاضر مردم کلاس زبان، چرتکه و باشگاه بدنسازی شده است. در این بحث نیاز به روانشناسی داریم یعنی روانشناسانی که در مباحث مذهبی فعال هستند در این جلسات حاضر شوند و به بررسی چرایی دلایل این گرایش‌ها بپردازند.

سعیدی ادامه داد: همه چیز پول نیست، ما رسانه را داریم. حتماً دیده‌اید تا صفحات اینستاگرام را باز می‌کنید تلاوت‌های یک نوجوان ترکیه‌ای مشاهده می‌شود که در استودیو با کیفیت ضبط شده است. ما چند کلیپ از نخبگان قرآنی خودمان تولید کرده و بیرون داده‌ایم؟ موضوع تلاوت‌های اذانگاهی قاریان خوزستانی را از طریق استاندار پیگیری کردم، می‌گویند پول بدهید، پول بدهید یعنی چه؟ وقتی که یک خانواده تلاوت فرزند خود را در رسانه‌های جمعی ببیند باعث افزایش انگیزه برای ادامه این مسیر می‌شود و این همان تاثیر رسانه است. 

مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تأکید بر اینکه از رسانه استفاده بهینه نکرده‌ایم، گفت: همه ما فقط منتظریم ایکنا، خبرهای قرآنی را کار کند. همه خبرگزاری‌ها در این مسیر باید فعال باشند. چه اشکالی دارد دانش‌آموزی با موهای فشن و پیراهن آستین کوتاه سر صف قرآن بخواند؟ مردم فکر می‌کنند کسی که در حوزه مذهب وارد می‌شود نباید خواب داشته باشد، نباید فوتبال بازی کند. دین‌هراسی را خودمان به وجود آورده‌ایم.

لازم‌سعیدی درباره ازدیاد مسابقات قرآن در نهادها و ادارات مختلف هم تصریح کرد: شرکت‌کننده در این مسابقات اگر رتبه اول را به دست نیاورد سرخورده می‌شود و عرصه قرآنی را ترک کرده و مثلاً سراغ مداحی می‌رود. چون در عرصه مداحی مسابقه وجود ندارد. حضرت آقا چندین مرتبه در محافل قرآنی روز اول ماه مبارک رمضان بر انس با قرآن تاکید کرده‌اند. ما انس با قرآن را ترویج دهیم کفایت می‌کند. همیشه می‌خواهیم از طرح‌هایمان خیلی سریع خروجی بگیریم، اما ایرادی ندارد چشم اندازمان طولانی‌مدت باشد. همین که فرزندانمان دارای تربیت قرآنی شوند کافی است.

استفاده از ظرفیت روحانیون

در ادامه حجت‌الاسلام محمد عرب، رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی استان خوزستان بر استفاده از ظرفیت روحانیونی که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند، تأکید کرد و گفت: می‌توانیم به صورت آزمایشی تعدادی از دارالقرآن‌های زیر نظر آموزش و پرورش را با مدیریت این روحانیون برای ترویج روخوانی قرآن کریم فعال کنیم.

فراگیری صحیح‌خوانی قرآن

حجت‌الاسلام حمید شویع‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف خوزستان با تأکید بر اینکه فراگیری صحیح‌خوانی قرآن کریم امری بسیار مطلوب است، اظهار کرد: عمده مشکلی که در این موضوع وجود دارد بحث مالی و اعتبارات است. با تغییر دولت‌ها هر کدام نگرشی نسبت به مسائل فرهنگی و قرآنی داشتند. بودجه اوقاف در مسائل قرآنی صفر است. دو سال پیش ۷۰ درصد از اعتبارات قرآنی کم شد. امسال هم از آن ۳۰ درصد باقیمانده ۸۰ درصد کم شده است و سال به سال اعتبارات قرآنی کاهش بسیار زیادی دارند. زمانی هم که اعتبارات توسط مجموعه‌های ذیربط در تهران دریافت می‌شد، مشخص نبود چه‌طور هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی و برنامه و بودجه برای امور قرآنی در اوقاف وجود ندارد و علی‌رغم مراجعات ما باز هم بودجه به ما تعلق نگرفت، اکنون هر چه که در اوقاف هزینه می‌کنیم درآمد درون سازمانی است. 

شویع‌نژاد گفت: با توجه به همه این امور اگر بخواهیم در طرح‌های قرآنی همواره قربه‌الی‌الله کار کنیم منجر به این می‌شود که برنامه ثابتی نداشته باشیم. همچنین مشکل دیگر ما این است که در برخی از مدارس، آموزگاران در رشته‌های غیر مرتبط با قرآن کریم تدریس می‌کنند و به درس قرآن کریم همچون درسی مثل ریاضی نگاه نمی‌شود. اگر همان جدیتی که برای دروس دیگر به کار می‌رود برای قرآن کریم هم به کار رود نتیجه می‌گیریم. 

به کسب رتبه مغرور نشویم

علی‌حسن فردبابلی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان دارای استعدادهای قرآنی بسیاری است، گفت: نباید به کسب رتبه مغرور شویم و صرفاً به دنبال نخبه‌پروری و جداسازی دانش‌آموزان از یکدیگر باشیم.

وی با بیان اینکه زبان آموزش زبان گفتار نیست؛ بلکه زبان رفتار است، تصریح کرد: در پیش‌دبستانی آموز‌ش‌ها بر پایه امور دینی و قرآنی است. چه کرده‌ایم که در جامعه اسلامی خانواده می‌گوید فرزندم را در پیش دبستانی نمی‌گذارم چون نمی‌خواهم قرآن بیاموزد. همه این اتفاقات به دلیل آن است که رفتار و گفتار ما با هم همخوانی ندارد. ملاک برتری انسانها بر یکدیگر تقوا است اما آیا در انتصابات ما این ملاک رعایت می‌شود؟ 

بابلی در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش قرآن را نباید محدود به یک قشر خاص کرد، گفت: سپهبد شهید سلیمانی یک انسان با هویت ایرانی اسلامی بود. به صحبت‌های او مراجعه کنیم می‌بینیم که همواره دغدغه‌اش بر جذب حداکثری بود و هیچ‌کس را کنار نمی گذاشت. 

انتهای پیام
captcha