ایجاد گسست در باورهای قرآنی نوجوانان/ در مراسم مذهبی افراط و تفریط نکنیم
کد خبر: 3874735
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

ایجاد گسست در باورهای قرآنی نوجوانان/ در مراسم مذهبی افراط و تفریط نکنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه اعتقادات جوانان و نوجوانان در حال آسیب دیدن است، افزود: مباحث قرآنی باید از سوی خانواده‌ها و متولیان امر درست منتقل شود تا گسستی در باورهای قرآنی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان حادث نشود.

رحیم طاهری، پیشکسوت قرآنی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، از بروز گسست در باورهای قرآنی نوجوانان ابراز نگرانی کرد و گفت: مباحث قرآنی باید از سوی خانواده‌ها و متولیان امر قرآن درست منتقل شود تا گسستی در باورهای قرآنی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان حادث نشود. در همه حال باید دقت کرد به باور قرآنی نوجوانان لطمه نخورد.

وی بروز مشکلات اقتصادی، بیکاری و عدم برنامه‌ریزی صحیح را از عوامل کاهش گرایش خانواده‌ها و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی دانست و با اشاره به اینکه این عوامل به پیکره کار قرآنی ضربه می‌زند، اظهار کرد: ما داعیه‌دار انتقال مفاهیم قرآنی و اسلامی هستیم و اگر فعالیت‌ها در این حوزه بیشتر باشد قطعاً آینده‌ای روشن خواهیم داشت.

الگوسازی قرآنی برای نوجوانان

طاهری با تأکید بر لزوم الگوسازی قرآنی برای نوجوانان، اضافه کرد: سن کودکی و نوجوانی بهترین سن برای ایجاد گرایش به سمت فعالیت‌های قرآنی است. رفتارهای ما در فضای اجتماعی باید حساب شده و منطبق با مفاهیم قرآنی باشد تا نوجوان با دیدن رفتار ما به ثبات رفتاری برسد نه اینکه تعارضی برایش ایجاد شود.

این پیشکسوت قرآنی از عدم به روز کردن الگوهای قرآنی در جامعه ابراز تأسف کرد و گفت: در فضای کاری قرآنی نتوانستیم الگوهای جدیدی پیدا کرده و معرفی کنیم. برای اینکه نوجوان را جذب کنیم باید روش‌های مختلف و به روزی را تدوین کرد. بخشی از عدم معرفی الگوی جدید به نبود اعتبارات مالی باز می‌گردد؛ چراکه در کنار کار قرآنی باید از برنامه‌های تفریحی، اردویی، نشست‌های علمی و تحقیقاتی غافل نشد.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان باید درگیر کار قرآنی شوند تا احساس نیاز کنند و امروز این قدرت درگیری کمتر ایجاد می‌شود، تصریح کرد: اگر برنامه‌هایی همچون شبی با قرآن، عصر قرآنی و ... نباشد باید کار قرآنی را تعطیل شده دانست. اساتید، مربیان پیشکسوت و جوان در کنار هم باید در راستای رونق فعالیت‌های قرآنی اتاق فکر تشکیل داده و برنامه‌ریزی کنند.

اساتید قرآن احساس خطر می‌کنند

طاهری با بیان این مطلب که خوشبختانه در حوزه قرائت اقدامات خوبی صورت گرفته‌ است، اظهار کرد: در رشته‌های مفاهیم و تفسیر کارهای جدی صورت نگرفته است. هم مسؤلان و هم هنرمندان باید توجه ویژه‌ای به رشته‌های هنری و آرایه‌های ادبی در ارتباط با قرآن داشته باشند. اساتید ادبیات باید داستان‌های قرآنی را به نثر سلیس و روان متناسب با سن  و زبان کودکان و نوجوانان به نگارش درآورند.

وی از حس نوع‌دوستی عموم مردم در کمک به مناطق زلزله‌زده و خسارت دیده ناشی از سیل و باد تقدیر کرد و افزود: مردم و مسؤلان برای کمک به هموطنان حادثه دیده بسیار هزینه کرده و وام‌های بلاعوض می‌دهند باید هشدار داد اعتقادات مردم را باد، سیل و زلزله تهدید می‌کند، اما کسی به این امر مهم جدی فکر نمی‌کند. اساتید قرآن احساس خطر می‌کنند در حلقه‌های معرفت برنامه‌های نوی معرفتی خلق شود.

طاهری اضافه کرد: گاه هزینه‌ها تأمین می‌شود اما یکسو و یک‌طرفه خرج می‌شود، چطور است که در زمان ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) فقط تعداد محدودی پلاکارد و بنر در سطح شهر مشاهده می‌شود، اما در زمان عزاداری تعداد پلاکاردها به بالای ۲هزار عدد در سطح شهر می‌رسد، افراد معقول مرا متهم به این نوع بیان نمی‌کنند، افراط و تفریط در مراسم‌ به شدت بالاست، شواهد نشان می‌دهد اینقدر که برای فضای دینی آن هم عزاداری‌ها هزینه می‌شود یک دهم آن را برای شادی خرج نمی‌شود. شاهد کدام تجمع ۳ هزار نفره برای مراسم شادی هستیم؟ اعتقادات جوانان و نوجوانان در حال آسیب دیدن است، اساتید قرآن، اساتید حوزه علمیه و مسؤلان با طراحی جدید فعالیت‌های قرآنی و مذهبی به داد نوجوانان و جوانان برسند.

حل چالش‌های سد راه فعالیت‌های قرآنی

طاهری تأکید کرد: مسؤلان فرهنگی چالش‌های سد راه فعالیت‌های قرآنی را حل کنند. در حوزه تفسیر، شناخت معارف قرآن آن میزان که شایسته است کار نکردیم، در سطح شهر باید حداقل ۴ جلسه تفسیر قرآن وجود داشته باشد، اما تنها جلسه آقای مختاری به صورت منظم برگزار می‌شود که حتی این یک جلسه نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

این چهره برتر قرآنی کشور اضافه کرد: نوجوانان با کلیاتی از زیبایی قرآن آشنا هستند، اما از حقایق و دانستنی‌های قرآن اطلاعاتی ندارند، وقتی نتوانیم برای نوجوان و جوان خوراک فکری قرآنی داشته باشیم و فضای ذهنی او خالی مانده است چطور انتظار داشته باشیم قرآنی بیندیشد و رفتار کند. در رشته حفظ خدمات خوبی دو صورت گرفته است، اما مسؤلان برای شغل آنان و استخدام این افراد اولویت‌هایی قائل باشند تا علاوه‌ بر تخصصی کار کردن، فضای کاری به فضایی معنوی تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha