لزوم بهره‌گیری از مفاهیم قرآن در جهت ارتقای سلامت مردم
کد خبر: 3880024
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

لزوم بهره‌گیری از مفاهیم قرآن در جهت ارتقای سلامت مردم

هادی انصاری، عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی ایران هدف از تشکیل گروه قرآن را استفاده از ظرفیت‌های موجود در مفاهیم و آموزه‌های قرآن و سنت در جهت ارتقای سلامت عموم مردم بیان کرد.

لزوم بهره‌گیری از مفاهیم قرآن در جهت ارتقای سلامت مردم

 

هادی انصاری، عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی ایران در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از فعالیت گروهی قوی به‌عنوان گروه قرآن و سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: پزشکان فعال در این گروه علاوه‌براینکه در رشته‌ای از پزشکی تخصص دارند در رشته‌های مختلف قرآن همچون حفظ و قرائت نیز موفق بوده و صاحب رتبه‌های ملی و حتی بین‌المللی هستند.   

وی تصریح کرد: برگزاری همایش‌هایی همچون قرآن، عترت و سلامت در طول این سالها در واقع فعالیتی تیتروار و نمادین از فعالیت‌های گروه قرآن و عترت فرهنگستان است؛ چراکه فعالیت‌ها در این محدوده خلاصه نمی‌شود. پزشکان از جمله افراد تأثیرگذار جامعه از لحاظ فرهنگی و مذهبی هستند؛ لذا تلاش می‌شود تا با ترویج مفاهیم قرآنی آنان به همه ابعاد پزشکی از جمله درمان روحی و معنوی به جز درمان جسمی  توجه داشته باشند.

انصاری با بیان اینکه در ادوار گذشته پزشکان در کنار جامعه روحانیت از اقشار بسیار محبوب و مورد اعتماد مردم بودند، از دور شدن پزشکان از جایگاه اصلی خود ابراز گلایه کرد و افزود: پزشکان، حکیم خوانده می‌شدند، امروزه این واژه تاحدی به فراموشی سپرده شده است، حکیم به فردی اطلاق می‌شود که علاوه‌بر درمان جسم بیمار به درمان روحانی، معنوی و حتی اعتقادی او نیز بپردازد.

وی تصریح کرد: امروزه برای عموم مردم جای تعجب دارد که در مطب پزشکی نمازخانه باشد، یا تابلوهایی منقش به آیات و روایات الهی روی دیوار نصب باشد، بنده بارها با بیماران و مراجعه‌کنندگان در خصوص مباحث قرآنی و معنوی صحیت می‌کنم که گاه در مراجعات بعدی اطلاع می‌دهند توفیق اقامه نماز شب پیدا کردند و این خبر برای من از هر داشته دیگری خوشایندترست.

انصاری ادامه داد: متأسفانه اتاق فکر دشمن برای ما توطئه کرده و ما با ابزارهای اعتقادی که در اختیار داریم می‌توانیم در برابر فتنه آنان بایستیم، دشمنان قصد دارند جامعه را دچار تشتت فکری، مذهبی و عقیدتی کنند و جامعه پزشکی همچون دیگر اقشار جامعه می‌تواند جلوی این فتنه را بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه قرآن و عترت پاسخگوی همه مشکلات است و به انسان آرامش الهی می‌بخشد، تصریح کرد: پزشکان راهنمایان خوبی برای مردم هستند به شرط آنکه خودشان با مبانی قرآنی و عترتی آشنایی داشته باشند، در حال حاضر فرهنگستان با یکهزار پزشک در رشته‌های مختلف پزشکی در ارتباط است و در مواقع ضروری از آنان استفاده می‌کند.

انصاری افزود: در طول هشت سال فعالیت بیش از یکصد مقاله قرآنی در سطوح مختلف با عناوین کاربردی همچون تأثیر تلاوت قرآن در ترمیم سلول‌های ناحیه عمل شده، تأثیر آوای قرآن بر آرامش بیمار و ... تهیه و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی گفت: تمام تلاش مجموعه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی ایران در قالب ایجاد انگیزه و بستر مناسب به منظور تعاملات علمی میان اندیشمندان و محققان در زمینه قرآن و طب، استفاده از ظرفیت‌های موجود در مفاهیم و آموزه‌های قرآن و سنت در جهت ارتقای سلامت، ارائه دستاوردهای علمی – تحقیقاتی در زمینه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و طب، اخلاق پزشکی و حقوق پزشکی، کمک به بومی سازی تولید علم در حوزه سلامت با بهره‌گیری از آموزه‌های دین اسلام تعریف می‌شود.

انتهای پیام
captcha