وحشت ترامپ از تأثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا و انتخابات آتی
کد خبر: 3881668
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

وحشت ترامپ از تأثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا و انتخابات آتی

شیوع ویروس کرونا باعث شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به شدت از تأثیرات آن بر اقتصاد این کشور وحشت داشته باشد؛ موضوعی که می‌تواند آینده سیاسی وی در انتخابات پیش رو را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش ایکنا؛ CNN در یادداشتی به قلم فریدا گیتیس (Frida Ghitis)، روزنامه‌نگار و ستون‌نویس حوزه سیاسی، به تأثیرات این همه‌گیری در سیاست‌های دونالد ترامپ پرداخته است.

گیتیس در ابتدای این یادداشت با اشاره به نظراتی که رئیس‌جمهور آمریکا در مورد این بیماری اعلام کرده است، می‌نویسد: رئیس‌جمهور همچنان به ما می‌گوید «نگران نباشید به‌زودی یک واکسن برای کرونا ساخته خواهد شد».

این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: تنها بخش کوچکی از قربانیان کرونا آمریکایی بوده‌اند و تقریباً همه موارد در چین بوده است. اما ویروس می‌تواند تأثیر چشمگیری در آینده ایالات متحده داشته باشد حتی اگر یک آمریکایی دیگر هم آلوده نشود؛ ترامپ این را می‌داند. این ویروس وضعیت اضطراری و فاجعه انسانی با خود به دنبال داشته است. همچنین‌ عامل سریع و قدرتمندی است که بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، این امر می‌تواند نقش مهمی در تعیین نتیجه انتخابات سال 2020 در ایالات متحده ایفا کند.

وی ادامه می‌دهد: شوک اقتصادی ناشی از یک بیماری همه‌گیر در مقیاس بزرگ ممکن است هر رئیس‌جمهوری را تحت تأثیر قرار دهد، اما در مورد ترامپ به دو دلیل صادق است: اول، استدلال اصلی ترامپ برای انتخاب مجدد این است که او کار بزرگی در اقتصاد انجام داده است.

گیتیس در توضیح مورد اول به ادعاهای ترامپ در مورد موفقیت‌های اقتصادی‎اش اشاره کرده و نوشته است: ترامپ به دروغ ادعا می‌کند که بزرگترین عملکرد اقتصادی را در تاریخ ایالات متحده را داشته درحالی که در زمان باراک اوباما شغل‌های بیشتری ایجاد شد و در بسیاری از اوقات اقتصاد سریع‌تر رشد کرد.

نویسنده می‌افزاید: دوم اینکه ترامپ با کمترین حاشیه امن انتخاب شد. او اگر 80 هزار رأی کمتر از رقیب خود در سه ایالت به دست آورده بود؛ ریاست جمهوری را از دست می‌داد. یک فرسایش در عملکرد اقتصادی آمریکا می‌تواند افراد زیادی را به خود جلب کند تا انتخاب مجدد وی را ناکام بگذارند.

این ستون‌نویس در مورد تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا می‌نویسد: با این وجود، تأثیر اجتناب‌ناپذیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایالات متحده می‌تواند اساسی باشد. هیچ شانسی وجود ندارد که این ویروس به اقتصاد آمریکا آسیب نرساند. شیوع این ویروس از کره جنوبی، ایتالیا و ...به ده ها کشور رسیده است.

گیتیس با اشاره به سال 2003 و تأثیر بیماری سارس بر اقتصاد جهانی و شباهت‌های آن با کرونا تصریح می‌کند: سارس 8098 نفر را آلوده كرد و 774 نفر را كشت. ویروس کرونا مسری‌تر اما سارس تعداد بیشتری از افراد آلوده را به قتل رساند و اقتصاد چین اکنون 16درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است، یعنی چهار برابر زمانی که سارس شیوع پیدا کرد.

وی ادامه می‌دهد: با شیوع ویروس به ده‌ها کشور، موج‌های شوک اقتصادی به شدت نیرومند می‌شوند. چین سال‌ها موتور محرک رشد اقتصاد جهان بوده و تقریباً یک سوم از رشد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است. با بسته شدن بخش‌هایی از چین برای جلوگیری از آلودگی، اقتصاد این کشور که در حال حاضر با کمترین سرعت رشد اقتصادی در طول یک دهه بود، شاهد نصف شدن رشد خود خواهد بود. این یعنی تولید کمتر و خرید کمتر مواد اولیه. چین مشتری عمده کالاهای سیمان، زغال سنگ، فولاد، نیکل، مس و بی‌شماری کالاهای دیگر است.

این ستون‌نویس سیاسی می‌افزاید: کاهش سرعت صادرات در کشورهای مختلف وجود خواهد داشت. چین از هر ایالت ایالات متحده، از هواپیما و خودرو گرفته تا غلات، به صورت انبوه خرید و فروش می‌کند. مصرف‌کنندگان چینی اتومبیل، کالاهای لوکس و مسافرتی زیادی را خریداری یا حداقل قبل از همه‌گیری این کار را کرده‌اند.

گیتیس تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا را بسیار زیاد می‌داند و می‌نویسد: کند شدن رشد اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی ایالات متحده را مورد حمله قرار خواهد داد. شاهد این مدعی نگرانی در وال استریت در روز دوشنبه و سه‌شنبه(5 و 6 اسفند) بود که بزرگترین سقوط ارزش سهام را در سال جاری در پی داشت. به همین دلیل گزارش شده که ترامپ از انجام اقداماتی که باعث وحشت عمومی می‌شود، هراس دارد.

وحشت ترامپ از تاثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا و آینده سیاسی خود

وی به اقدامات دموکرات‌ها در کنگره آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد: دموکرات‌ها در کنگره دست به کار می‌شوند. به گفته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، درخواست بودجه 2.5 میلیارد دلاری رئیس‌جمهور برای مبارزه با این ویروس، دیر و کاملاً ناکافی است. پلوسی قول داد كه مجلس بیشتر از آنچه ترامپ درخواست كرده، ارائه دهد و بسته قدرتمند و استراتژیك بودجه متناسب با این چالش را پیش ببرد.

گیتیس با اشاره به صحبت‌های ترامپ در مورد این اپیدمی تصریح می‌کند: بهترین توصیه برای آمریکایی‌ها شستن دست‌های خود و گوش دادن به متخصصان است نه به رئیس‌جمهور.

گیتیس در پایان این یادداشت می‌نویسد: اما ویروس به آمریکا آسیب می‌رساند. اقتصاددانان در حال حاضر پیش‌بینی‌هایی مبنی بر کاهش رشد اقتصادی دارند. شناختن شدت ضربه غیرممکن است؛ اما دور از ذهن نیست که ویروس کرونا می‌تواند تبدیل به قوی سیاه(کنایه از غیرقایل پیش‌بینی بودن عواقب) برای ترامپ باشد. واقعه‌ای با احتمال کم و تأثیر زیاد که همه چیز را تغییر می‌دهد، حتی آینده او برای انتخاب مجدد.

ترجمه و تنظیم از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha