توسعه آموزه‌های دینی مستلزم جهش قرآنی است
کد خبر: 3883659
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳

توسعه آموزه‌های دینی مستلزم جهش قرآنی است

پیشکسوت و مربی قرآن گفت: برای جهش قرآنی باید همه بسیج شویم، با دست خالی نمی‌توان شاهد توسعه آموزه‌های دینی بود، اگر قصد نجات فرزندان این مرز و بوم از چنگال دشمنان غربی و امریکایی را داریم باید ارائه طرح‌های قرآنی مورد پسند نوجوانان با استفاده از ابزار هنر در رشته‌های مختلف را مدنظر قرار دهیم.

رحیم طاهری، پیشکسوت و مربی قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به فعالیت خوب شبکه قرآن در خصوص پرداختن به حفظ موضوعی قرآن، تلاوت، بیان مفاهیم قرآن، تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم خروجی همین برنامه‌های قرآنی را باید بررسی کرد، برگزاری صرف برنامه‌های قرآنی کافی نیست، باید ارزیابی کنیم با پخش این برنامه‌ها اعتقادات دانش‌آموزان و دانشجویان چند درصد قرآنی شده است.

وی اظهار کرد: مربیان قرآن دنبال محفوظات هستند و تلاش دارند قرآن‌آموزانشان حافظ کل شوند، اما بنده گاه متأسفانه مشاهده می‌کنم همان دانش‌آموزی که حافظ قرآن شده است با دانش‌آموزی که به فرض قاری قرآن است با هم مراوده دوستانه ندارند، بروز این رفتارها نشان‌دهنده این است که در زمینه کار قرآنی اعتقادی کار نکرده و زمینه قرآنی شدن اعتقادات آنان را فراهم نکرده‌ایم و تنها روی محفوظات کار کرده‌ایم.

طاهری با تأکید براینکه به هیچ‌وجه قصد سیاه‌نمایی ندارم، ادامه داد: آنچه نظر قرآن در خصوص پرداختن به مباحث قرآنی است برای ما به دست نیامده است، چه زیبا و پسندیده است که قرآن‌آموزان مزین به اخلاق و اعتقادات قرآنی تربیت شوند، چه کار زیبایی است که حافظ یا قاری قرآنی که در سطوح مختلف رتبه‌ای را کسب می‌کند هدیه خود را به یکی از مستمعین اعطا کند و من تاکنون با چنین صحنه‌ای مواجه نشدم.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت کادرسازی و نیروسازی مجرب در حوزه قرآن تأکید کرد و گفت: برای تربیت کادری مجرب واحد قرآن سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش باید وارد عمل شده و از نیروها و کادری قرآنی استفاده کند، افرادی که وظیفه فعالیت قرآنی را عهده‌دار می‌شوند باید خودشان قاری، حافظ، ارائه دهنده دیدگاه نو و جذاب در حوزه قرآن داشته باشند. متولیان امر قرآن در سطح کلان کشور باید شاخصه‌های قرآنی را برای انتخاب فعالان قرآنی در استان‌ها در نظر گرفته و در راستای حمایت از آنان بودجه مناسب لحاظ شود.

طاهری گفت: باید به جوانان و نوجوانان بها داد، مربیان و هیئت امنای مساجد می‌توانند در جذب دانش‌آموزان به مساجد و محافل قرآنی نقش به سزایی ایفا کنند. نوجوانان دارای روحیه‌های بسیار لطیفی هستند که اگر مورد بی‌مهری ما مربیان و هیئت امنا قرار گیرند با بی‌میلی از مسیری که آمدند خارج و در مسیر دیگری قرار می‌گیرند.

این پیشکسوت قرآن لزوم برنامه‌های جانبی و فوق‌العاده همچون اردوهای مسافرتی، زیارتی، تفریحی و ... را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای جهش قرآنی باید همه بسیج شویم، با دست تنها نمی‌توان شاهد توسعه آموزه‌های دینی بود، اگر قصد نجات فرزندان این مرز و بوم از چنگال دشمنان غربی و امریکایی را داریم، باید به ارائه طرح‌های قرآنی مورد پسند نوجوانان با استفاده از ابزار هنر در رشته‌های مختلف را مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha