فعالیت‌های قرآنی متناسب با ذائقه نوجوان و جوان امروز باشد
کد خبر: 3885233
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷

فعالیت‌های قرآنی متناسب با ذائقه نوجوان و جوان امروز باشد

داور مسابقات قرآن اوقاف و امام علی(ع) با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی باید متناسب با ذائقه نوجوان و جوان امروز باشد، تصریح کرد: اگر در این بخش برنامه‌ریزی‌ها دقیق صورت گیرد شاهد جهش خوبی در حوزه قرآن خواهیم بود.

مجید جیریایی، داور مسابقات قرآن اوقاف و امام علی(ع)، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، بر لزوم برگزاری کلاس‌ها و جلسات قرآن از سوی اساتید قرآن متخلق به اخلاق قرآنی تأکید کرد و گفت: لازم است اساتید و مربیان قرآن به موضوعات مختلف کلام وحی، ترجمه و تفسیر تسلط نسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی باید متناسب با ذائقه نوجوان و جوان امروز باشد، تصریح کرد: اگر در این بخش برنامه‌ریزی‌ها دقیق صورت گیرد شاهد جهش خوبی در حوزه قرآن خواهیم بود.

آگاهی نسبت به علوم مورد مطالبه نوجوانان

جیریایی با اشاره به اینکه اساتید باید نسبت به علوم مورد مطالبه نوجوانان آگاهی و مهارت کافی در بیان آن داشته باشند، تصریح کرد: وجود این افراد را در چرخه آموزش بسیار مفید می‌دانم؛ چراکه این مربیان و اساتید با ظرافت و هنر خاصی قادرند مباحث اخلاقی، ترجمه و مفاهیم را منتقل کنند.

این داور اراکی ادامه داد: اساتید و مربیان قرآن باید اخلاق‌محوری را در شمار اولویت‌های خود دانسته و در کنار کلاس‌های صوت و لحن، تجوید و ... مباحث مفهومی و اخلاقی قرآن را نیز گوشزد کنند، اگر اساتید آموزش را تنها به کلاس‌های آوایی محدود کنند نه اینکه بی‌تأثیر باشد، اما خروجی قابل قبولی ندارد.

وی لزوم عامل بودن اساتید و مربیان قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر اساتید عامل به مفاهیم قرآن نباشند نه تنها ممکن است کلاس‌ها مفید واقع نشود، بلکه امکان مخرب بودن هم وجود دارد؛ چراکه اگر دانش‌آموزان یا قرآن‌آموزان تنها به مبحث آوایی قرآن بپردازند بی‌شک پس از سپری شدن سال‌‌ها به قاری حاذقی تبدیل می‌شوند در صورتیکه  مطلبی از لحاظ نکات اخلاقی و مفاهیم قرآن آنگونه که شایسته است نصیبشان نشده است در حالیکه جامعه آنان را قرآنی شناخته و انتظاراتی دارد که باید رعایت کنند.

جیریایی ادامه داد: بروز و توجیه رفتارهای ناپسند از سوی برخی حافظان و قاریان باعث می‌شود تا خانواده‌ها از حضور فرزندشان در کلاس‌های قرآن خودداری کنند، کودکان و نوجوانان قرآن‌آموز باید از محضر اساتید آشنا به معارف قرآن استفاده کنند؛ چراکه اگر اینگونه نباشد برداشت سطحی از قرآن خواهند داشت و مفاهیم و فعالیت قرآنی در او اثرگذار نخواهد بود.

تربیت مربی متخلق به اخلاق قرآنی

وی تأکید کرد: مربیان قرآن باید در گام اول احساس نیاز به خودشناسی و رفتار صادقانه با خود را در قرآن‌آموزان ایجاد کنند تا قرآن‌آموز که حال قاری یا حافظ برجسته‌ای شده است بتواند خود را صادقانه مورد ارزیابی قرار دهد و بداند اگر متخلق به اخلاق قرآنی نیست از برگزاری جلسات قرآنی پرهیز کند.

جبریایی لزوم تربیت مربی متخلق به اخلاق قرآنی در رشته‌های مختلف قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: قاریان و حافظان باید از هر گونه غرور به دور باشند و با تواضع در کلاس‌های مفاهیم و تفسیر شرکت کنند. لازم و پسندیده است تا جوانان قاری و حافظ پس از کسب رتبه و درجات قرآنی در مسابقات در کنار اساتید قرآن باشند تا نکات اصلی را از کلام وحی بیاموزند.

انتهای پیام
captcha