فعالان فرهنگی و شوک کرونایی/ وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌ایم
کد خبر: 3887456
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲

فعالان فرهنگی و شوک کرونایی/ وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌ایم

مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک، به سکوت افراد تأثیرگذار فرهنگی جامعه در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا به مرحله جدیدی از زندگی راه پیدا کردیم که تجربه نداشتیم؛ لذا برای مقابله باید با خلاقیت و نوآوری پیش رویم و از این تهدید فرصتی بدیع ایجاد کنیم.

پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، بر لزوم برخورد آگاهانه در شرایط فعلی جامعه تأکید کرد و گفت: در خصوص بیماری کرونا باید آگاهانه اظهار نظر و با درایت تصمیم‌گیری کرد.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم در مورد بلاهای طبیعی صحبت بسیار شده است، شکی نیست که هر قوم در هر مقطع خاصی نوعی از بلا را تجربه کرده است، برخی از بزرگان از بروز بلا به عنوان عاملی برای انسان‌سازی یاد کرده‌اند، اما اینکه بروز این بیماری(کرونا) بلا باشد یا نه مورد یقین نیست باید از دید دیگری به آن توجه کرد؛ چراکه اگر مردم از نکات بهداشتی غافل نبوده و توصیه پزشکان برای در خانه ماندن را جدی بگیرند قطعاً کووید 19 هرچه زودتر از بین خواهد رفت.

ضرورت رعایت بهداشت عقلانی است

عین‌القضاتی با بیان اینکه از بروز بلا و مشکلات می‌توان درس‌ها و عبرت‌های بسیار آموخت، اضافه کرد: مواجه با این بیماری باید از دو دیدگاه عقلانی و روانی مورد توجه قرار گیرد. بی‌شک با تدابیر اتخاذ شده عقلانی که از سوی پزشکان و مسئولان ذی‌صلاح در حال اطلاع‌رسانی است بسیار ضروری است نکات بهداشت فردی و اجتماعی رعایت شود.

وی ضرورت توجه به بُعد روانی بیماری را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: با بروز کرونا ویروس همه نظرها سمت و سوی جسمانی به خود گرفته است، اما برای روح و روان انسان‌ها در این مقطع کمتر توجه می‌شود، قرآن به هر دو مورد توجه داشته است، از این فرصت می‌توان برای اتصال الهی استفاده کرد.

نشر کرونا و احیای اخلاق حسنه

مدیر مؤسسه قرآن و عترت اراک گفت: با بروز این بیماری فرصتی ایجاد شده است تا انسان‌ها به اعمال و رفتار خودشان رجوع و به سنت‌های فراموش شده توجه بیشتری داشته باشند؛ چراکه برخی از انسان‌ها تا حدی در فردیت و سودانگاری از حوزه‌های معرفتی دور شده‌اند. امروز اروپا و امریکا که از معرفت دور هستند خواستار دعای جمعی هستند و به ذات الهی بار دیگر متوسل شدند، با نشر ویروس کرونا اخلاق‌های حسنه همچون انفاق، احسان و ... در حال احیا شدن است.

عین‌القضاتی ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا به مرحله جدیدی از زندگی راه پیدا کردیم که تجربه قبلی نداشتیم؛ لذا برای مقابله آن باید با خلاقیت و نوآوری پیش رویم و از این تهدید فرصتی بدیع ایجاد کنیم، بسیار لازم و پسندیده است افراد خلاق، بصیر و فکور در این برهه زمانی ورود پیدا کرده و با بهره‌گیری از تجربیات و به اشتراک گذاشتن دستاوردها زمینه بحث را ایجاد کنند.

وی به تعطیلی مدارس و در کنار هم بودن اعضای خانواده نیز اشاره کرد و افزود: در کنار هم بودن اعضای خانواده به این شکل وجود نداشته است؛ لذا می‌طلبد وارد سبک زندگی کرونایی شویم، در واقع سبک زندگی در لحظات بحرانی همچون سیل، زلزله، بیماری و ... دارای نوع و شکلی خاص است که برای همان برهه زمانی تعریف می‌شود.

عین‌القضاتی از همه مردم خواست برای مقابله با تمامی مشکلات به اصالت و هویت خود بازگشته و از انباشت‌های فرهنگی خود که مبتنی بر تعالیم وحیانی است بهره‌مند شده و در کنار آن استفاده از تجارب بشری به شرط عدم تناقض با مبانی الهی نیز بلامانع دانست.

این مدیر مؤسسه قرآن و عترت اراک پرهیز از استعمال الکل برای از بین بردن بیماری کرونا مورد تأکید قرار داد و افزود: انجام این رفتارها با مبانی اسلامی و الهی کاملاً در تضاد است؛ لذا می‌طلبد برای مقابله با این ویروس به الگوهای دینی خود بازگردیم.

سکوت فعالان فرهنگی 

عین‌القضاتی به سکوت افراد تأثیرگذار فرهنگی جامعه در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: افرادی که توانایی محتواسازی دارند در سکوت به سر می‌برند، چالش جدی امروز این است که عناصر فرهنگی و تولیدکنندگان موضوعات فرهنگی در غفلت هستند و در این مدت هیچ اقدام قابل ذکری را از آنان شاهد نیستیم، بسیار لازم است گروه‌های فعال صنایع فرهنگی در این عرصه ورود پیدا کنند که گمان می‌کنم این افراد هم در شوک کرونایی هستند و هنوز از این مرحله عبور نکردند.

وی از اقدام آموزش و پرورش  برای برگزاری مسابقه قرآنی «نصر» تقدیر کرد و افزود: کارگزاران فرهنگی هم مانند کارگزاران بهداشت باید به ذات کاری خود بازگردند و متناسب با شرایط کنونی تولید محتوا کنند، در حال حاضر این دغدغه‌مندی را بین اهالی فرهنگ شاهد نیستیم و امید است از شوک فرهنگی عبور و در عرصه خلاقیت فرهنگی گام بردارند.

عین‌القضاتی در خصوص فعالیت رسانه‌ها در برهه زمانی کنونی هم گفت: ظرفیت رسانه‌ای نیز در شرایط کنونی مغفول مانده است و تنها به خبررسانی مشغول هستند، در حالی که در بحران‌ها لازم است سناریوها و رویکردهایی در بخش قبل از بحران، حین و بعد بحران تعریف شود، بنده غیر از نهاد ریاست جمهوری که سناریویی تعریف کرده بود سناریوی دیگری ندیدم، حوزه فرهنگی ما سناریو محور نیست و برای مقاطع مختلف برنامه تعریف شده‌ای ندارد و این مهم یکی از دردهای ماست.‌

متناسب بودن برنامه‌های استانی با زیست‌بومشان

وی بر لزوم نوشتن رویکردهای لازم برای مقابله با بحران کرونا در استان تأکید کرد و افزود: استان‌ها موظف هستند با توجه به زیست‌بومشان، که ظرفیت‌های خاصی دارند، رویکردهای منحصر به خود داشته باشند. به طور مثال استان مرکزی محور مواصلاتی بوده و بزرگراه ملی محسوب می‌شود؛ از این رو برای برخی از هموطنانمان که به توصیه‌ها گوش نداده و مسافرت کردند باید برنامه فرهنگی داشته باشد.

عین‌القضاتی در پایان تصریح کرد: در استان مؤسسات قرآن، سازمان‌های مردم نهاد، روحانیت، نیروهای جهادی و ... دارای فعالیت‌های فرهنگی بسیارند و لشگر مهم فرهنگی محسوب می‌شوند که اگر این ظرفیت‌ها به درستی هدایت شوند قطعاً نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود. در این برهه از زمانی باید به نیروهای بهداشتی و خدمت‌رسان پزشکی و پرستاری اجازه داد وظیفه خود را انجام دهند، اما در کنار این قشر زحمتکش باید گروهی به موازات آنان برای انجام کار فرهنگی وارد عمل شوند.

انتهای پیام
captcha