انتخاب ما از کرونا تهاجمی وسیع است و یا فرصتی عظیم؟
کد خبر: 3888124
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۴

انتخاب ما از کرونا تهاجمی وسیع است و یا فرصتی عظیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی گفت: کرونا یک بیماری بین‌المللی است و می‌تواند برای تمام ملت‌ها یک تهاجم وسیع و یا یک فرصت بزرگی باشد.

انتخاب ما از کرونا تهاجمی وسیع است و یا فرصتی عظیم؟جلیل مسعودی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، در پاسخ به این سوال که بیماری کرونا چه پیامدهای اجتماعی دارد، بیان کرد: کرونا مانند بسیاری از مشکلاتی که طی قرن‌های گذشته وجود داشته است می‌تواند برای برخی یک تهاجم باشد و برخی دیگر نیز یک فرصت استثنائی که پس از درگیر شدن بسیاری از کشورها به این بیماری می‌توانیم بهتر از همیشه معنی دهکده جهانی را درک کنیم و اگر در گذشته تنها یک نام از دهکده جهانی وجود داشت، در حال حاضر با تمام وجود می‌توانیم آن را احساس کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود بیماری کرونا افراد و ملت‌ها نمی‌توانند در لاک خود باشند و با زندگی دیگران کاری نداشته باشند، اظهار کرد: کرونا تلنگری بود که بدانیم زیستن ما در زیستن دیگران و زندگی آنها در زندگی ما تاثیر گذار است.

مسعودی‌فرد ادامه داد: تاثیرگذاری مثبت و یا منفی افراد در زندگی یکدیگر در شرایط کنونی و با وجود ارتباطات، سرعت بیشتری پیدا کرده است و بسیاری از مسائل شفاف‌سازی شده است و دیگر خبرها را نمی‌توان در اتاق‌های در بسته نگه داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی با اشاره به اینکه سرعت انتشار شایعات نیز در کنار سرعت انتشار واقعیت‌ها افزایش پیدا کرده است، افزود: تشخیص خبر درست و یا غلط در حال حاضر دشوارتر شده است و انسان باید در این شرایط مدیریت خبری مناسبی داشته باشد تا بتواند به واقعیت‌ها دست پیدا کند.

وی با تاکید براینکه کرونا فقیر و غنی را با خود درگیر کرده است، ادامه داد: در کشورهای غنی با توجه به امکاناتی که وجود دارد، امکان مدیریت هرچه بهتر این بیماری فراهم‌تر است اما این بیماری به غنی و ضعیف حمله کرده است و این یکی از مهم‌ترین ویژگی این بیماری است.

مسعودی‌فرد با تاکید براینکه کرونا، ناتوانی علم را نیز به دنیا نشان داده است، تصریح کرد: این بیماری تلنگری به عالمان بود که دچار غرور علمی نشوند و فکر نکنند که می‌توانند با علم تمام مشکلات بشر را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه کرونا، ناتوانی  اندیشه‌های متعصبانه مذهبی و رفتار مقدس مآبانه را نیز نشان داده است، افزود: اینگونه رفتارها در بین مسلمانان و مسیحیان دیده شده است و مکان‌هایی که از نظر برخی افراد، مکان‌هایی پاک هستند و مکانی برای عبادت است، وسیله‌ای برای فریب عوام بود که عوام را به آن دلبسته کرده بودند که این مکان‌ها می‌توانند تمام مشکلات را حل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی تصریح کرد: کرونا به بشر ثابت کرد که هر مشکلی پاسخ علمی دارد و انسان باید به دنبال راهکار باشد همانطور که خداوند در قرآن فرموده است ما به شما عقل دادیم تا از آن استفاده کنید و اگر دردی وجود دارد، درمان نیز وجود دارد.

مسعودی‌فرد تاکید کرد: کرونا به عنوان یک بیماری ضرورت بازنگری به ارتباطات و رعایت اصول بهداشتی را در مکان‌های مقدس و زیارتی را ثابت کرد.

کرونا موجب ضرورت توجه به خودشناسی شد

وی با تاکید براینکه خارج از مسائل بین‌المللی، کرونا تاثیرات مختلف فردی نیز برای بشر داشته است، تصریح کرد: کرونا افرادی را وادار کرده تا با خانه ماندن، با مرگ و تنهایی خود کنار بیایند و لحظاتی را تجربه کنند که هیچ‌کسی نمی‌تواند در کنار آنها باشد.

مسعودی‌فرد تاکید کرد: کرونا نشان داد که انسان در اوج تنهایی می‌تواند بر مشکلات غلبه پیدا کند و در تنهایی مشکلات خود را حل کند و دربسیاری از رفتارهای خود بازنگری داشته باشد.

پایه و اساس مقابله با کرونا شفاف‌سازی بود

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی اظهار کرد: سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری از کشورها مانند ایالت متحده، ایران و... بر مبنای انکار وجود این بیماری بوده است و حاکمان فکر کردند که با شفاف نکردن این بیماری می‌توانند آن را کنترل کنند و این در حالی است که اساس بیماری کرونا شفاف‌سازی بوده است.

مسعودی‌فرد تاکید کرد: پس از شناسایی این بیماری باید اعلام می‌شد و تیم‌های مختلف شهرها را قرنطینه می‌کردند و افراد مبتلا شناسایی می‌شدند اما متاسفانه در ایران و در برخی از کشورهای دیگر این کار انجام نشد و از تجربیات کشور چین به خوبی استفاده نکردند.

وی تصریح کرد: دولت و نظام برای مقابله با این بیماری باید اقتدار نشان می‌داد و متاسفانه در این موضوع به شدت کوتاهی از طرف حاکمیت وجود داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی تاکید کرد: ایامی کرونا در ایران شناسایی شد که حاکمیت به راحتی می‌توانست بسیاری از نهادها را تعطیل کند و جلوی مسافرت‌های نوروزی را بگیرد اما متاسفانه با اقتدار برخورد نشده است و اکنون که تمام استان‌ها با این بیماری درگیر شدند، جلوی مسافرت‌ها را می‌گیرند.

مسعودی‌فرد عنوان کرد: هیجان‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای بسیار زیاد است و برخی می‌خواهند دین و برخی علم را زیر سوال ببرند که این مسئله نیازمند تشخیص درست انسان از افراط و تفریط است.

وی ادامه داد: تقریبا 50 درصد مردم ما قرنطینه خود خواسته را انجام دادند و رعایت کردند و در این موضوع مردم و رسانه‌ها از حکومت جلوتر بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی اظهار کرد: اعتماد بین دولت و ملت بسیار ضعیف شده است و باید بازسازی شود و بازسازی اعتماد تضعیف شده، با شفاف‌سازی، عدالت، احقاق حقوق مردم و... ایجاد می‌شود و مردم همیشه نشان دادند که در تمام صحنه‌ها حضور دارند و نیازمند حمایت حاکمیت هستند.

وی تصریح کرد: مردم همیشه حاضر هستند که به وظایف خود به خوبی عمل کنند به شرطی که حاکمیت نیز وظایف خود را انجام دهد. 

مسعودی‌فرد عنوان کرد: مشکلات فعلی تنها مشکلات ملی نیست و دولت گرفتاری‌های مضاعفی دارد و این بهترین فرصت است که وارد تعامل به جهان شویم و تقابل را کنار بگذاریم و ادامه دادن این تقابل کار پسندیده‌ای نیست.

وی ادامه داد: حاکمان جهان باید دست از زورگویی و ستم به خاورمیانه بردارند و از طرفی ما نیز باید گام‌های عملی برای تعامل با جهان را برداریم و نمی‌توانیم بگوییم تعامل می‌کنیم اما در عمل تقابل را پیش بگیریم.

مسعودی‌فرداظهار کرد: متاسفانه در استان ما نیز مدت زیادی از اعلام این بیماری گذشته بود که همچنان می‌گفتند استان ما در وضعیت سفید است و این سفید بودن نشانه موفقیت نبوده است و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از افراد این بیماری را جدی نگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی تاکید کرد: امیدواریم پس از مقابله با کرونا و کنترل آن و با گرم شدن هوا، روابط انسان‌ها با یکدیگر نیز گرم‌تر شود و بی‌هویتی را فراموش کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
چمنی
|
Netherlands
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۴ - ۰۱:۲۱
0
0
عالی و جامع بود.
captcha