اعظم تشیعیفرد، داور ملی مسابقات قرآن، در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، از عدم وجود مکانی مشخص برای فعالیتهای پایههای مختلف تحصیلی ابراز تأسف کرد و گفت: ضرورت حضور دانشآموزان با پایههای تحصیلی همسان بسیار اهمیت دارد که کارگزاران این مهم باید به این نکات توجه کنند.
وی تصریح کرد: در سالهای 85، 86 دارالقرآنی فعالیت داشت که در آن به تمامی موارد حتی حضور قرآنآموزان هم سن و سال در یک کلاس توجه شده بود، نظم و انضباط، انسجام و استفاده از مربیان با تجربه باعث شد تا امروز شاهد قاریان خوبی در سطح اراک باشیم. متأسفانه بعد از اینکه آموزش و پرورش تصمیم به حذف دارالقرآنها گرفت، برگزاری این جلسات در سطح استان بدین رویه حذف شد و دیگر کلاسها به این شکل اداره نشد. حضور دانشآموزان هم پایه در یک کلاس با وجود برنامهریزی صحیح رقابت سالم ایجاد کرده و سبب رشد آنان میشود.
این داور ملی تأکید کرد: مسئولان ذیصلاح در سطح کلان کشور میدانند که نوع بیان و گویش مربی برای آموزش با قرآنآموز مقطع ابتدایی با متوسطه دوم بسیار متفاوت است، حذف کلاسهای قرآنی با درنظر گرفتن پایههای تحصیلی با همان نظم و انسجام بزرگترین آسیبی است که به استان وارد شده است.
وی با بیان این نکته که درسالهای اخیر دارالقرآنهایی با مدیریت آموزش و پرورش احداث شده است و انجام این اقدام جای تقدیر دارد، اظهار کرد: دارالقرآنها و مؤسسات قرآن برای جذب مخاطب باید بهداشت، نظم و ترتب، فضاسازی محیط را اولویت قرار دهند.
تشیعیفرد ادامه داد: برای دانشآموز مقطع ابتدایی و حتی خردسالان استفاده از فضای شاد با رنگهای زیبا از اهمیت ویژهای برخوردارست، در برخی کلاسها علاوه براینکه فضاسازی درست صورت نگفته است، میز و نمیکتها نیز مرتب و نو نیستند؛ لذا همه این عوامل دست به دست هم میدهند تا روح قرآن در این کلاسها جاری نباشد.
وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی اثر چندانی در ریزش قرآنآموزان ندارد، در تشریح این ادعا گفت: کلاسهایی که به صورت عمومی برگزار میشود شهریه بالایی ندارند، از آن گذشته با یکی از مدیران مؤسسات که صحبت میکردم بازگو کرد، قرآنآموزان را استعدیابی کرده و افراد را جهت تأمین شهریه به خیرین معرفی میکنیم.
تشیعیفرد از سطحینگری خانوادهها در مواجه با کلاسهای قرآنی ابراز تأسف کرد و افزود: خانوادهها از غیبت فرزندان خود در کلاسهای قرآنی راحت عبور میکنند، اما این برخوردها در کلاسهایی همچون زبان و ... وجود ندارد و سعی دارند هرطور که شده فرزندانشان در کلاسها حاضر باشند.
وی در پایان سخنان خود جای خالی کلاسهای تقلیدی ویژه دانشآموزان دختر در پایههای مختلف تحصیلی را یادآور شد، اظهار کرد: امیدست با برگزاری دوره 3 یا 4 ساله تقلیدی در سالهای بعد شاهد تربیت قاریان به نام در سطح کشور باشیم.
انتهای پیام