نقش اجتماعی و اقتصادی حضرت خدیجه(س) در گسترش اسلام
کد خبر: 3896242
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

نقش اجتماعی و اقتصادی حضرت خدیجه(س) در گسترش اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: جایگاه و نقش حضرت خدیجه(س) در سخت‌ترین دوران تاریخ اسلام بر کسی پوشیده نیست، او در دوران بعثت با حمایت‌های مادی و معنوی از پیامبر(ص) نقش مهمی را در تثبیت و گسترش اسلام ایفا کرد.

حضرت خدیجه(س) عامل اصلی پیشرفت و حیات اسلام بودحضرت خدیجه(س) از خانواده‌های اصیل مکه و از زنان مشهور و تاجر حجاز بود که به مدت ۲۵ سال با رسول خدا(ص) زندگی کرد. حضرت خدیجه(س) اولین نفر از بانوان بود که به پیامبر خدا(ص) ایمان آورد و مسلمان شد و به همراه نبی خدا(ص) و حضرت علی(ع) به کعبه رفت و نماز اقامه کرد. ایشان تمام اموال خود را برای تداوم حیات دین اسلام و در راه خدا برای مسلمانان خرج کرد.

حضرت خدیجه(س) جایگاه ویژه‌ای نزد پیامبر(ص) داشت که با وفات ایشان غمی جانکاه در قلب بهترین و منتخب‌ترین بنده خدا بوجود آمد. ایکنا آذربایجان‌غربی، به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌ ابوالقاسم ولی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، داشته است که در ادامه می خوانید:

ایکنا ـ حضرت خدیجه(س) چگونه با وجود ثروت فراوان با حضرت محمد(ص) ازدواج کرد؟

زمانی که آوازه نیکی، امانت‌داری، پاکی و خوش خلقی حضرت محمد(ص) به گوش ایشان رسید ایشان علاقه‌مند و مشتاق ازدواج با حضرت(ص) شدند. ایشان با وجود خواستگاران ثروتمند و سرشناش فراوان و بر خلاف سنت‌های رایج آن زمان در امر ازدواج پیش‌قدم شده و پیشنهاد ازدواج خود را از طریق واسطه‌ای به نبی خدا(ص) اعلام کردند و مقدار زیادی از دارایی خود را نیز به پیامبر(ص) هدیه دادند.

ایکنا ـ چرا زنان قریش حضرت خدیجه(س) را پس از ازدواج با پیامبر(ص) طرد و ترک کردند؟

زنان قریش بر این باور بودند که خدیجه(س) با پیش‌قدمی در امر ازدواج با پیامبر و بخشیدن تمام اموال به همسرش که از لحاظ اقتصادی هم‌سطح و هم‌تراز با ایشان نبودند سنت را زیر پا گذاشته است، به همین دلیل رفت‌وآمد و معاشرت با حضرت خدیجه(س) را متوقف کرده و ایشان را از جمع خود طرد کرده و تنها گذاشتند.

ایکنا ـ نقش و جایگاه حضرت خدیجه(س) در تداوم دین اسلام چگونه بود؟

حضرت خدیجه پس از ازدواج و در طول ۲۵ سال زندگی مشترک، تمام دارایی خود را که از طریق تجارت به‌دست آورده بود برای تداوم دین اسلام در اختیار پیامبر و مسلمانان قرار دادند. زمانی که مسلمانان در محاصره سه ساله شعب‌ابی‌طالب بودند، بیشتر گذران زندگی از طریق اموال و دارایی‌های حضرت خدیجه(س) تأمین می‌شد. ایشان در شکل‌گیری اسلام، جمع‌آوری نیرو و تداوم اسلام نقش ویژه و بسیار مهمی داشتند، تا آنجا که به دلیل وفاداری و تلاش‌های ایشان در راه حیات اسلام، پیامبر(ص) سال وفات حضرت خدیجه(س) و عموی بزرگوار خود را سال غم نامیدند.

ایکنا ـ امروزه زنان در جهاد چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

همانگونه که حضرت خدیجه(س) با حمایت از پیامبر(ص)، تقویت روحیه ایشان، حمایت مالی و تدارکاتی، تربیت فرزندان صالح و پاک به اسلام و رسول خدا(ص) کمک کردند، زنان ما هم می‌توانند با الگو گیری از حضرت خدیجه(س) نقش مهمی در جهاد داشته باشند.

ایکنا ـ زن امروزی چگونه می‌تواند خود را با معیارهای حضرت خدیجه(س) که متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش است، تطبیق دهد؟

حضرت خدیجه(س) معیارهای برجسته‌ای برای زندگی خود داشتند که می‌توان به پاکدامنی در عین ثروتمندی و شهرت، تربیت فرزندان، صبر و تحمل، توجه به ملاک‌های اصلی و مهم در ازدواج، شناخت روحیات و خلقیات همسر، ایجاد آرامش در خانه، امانت‌داری، پاک‌دلی، اصالت، عدم توجه به شهرت، نداشتن روحیه چشم و هم‌چشمی و قانع بودن به داشته‌ها، اشاره کرد که بانوان جامعه کنونی می‌توانند از آن‌ها الگو برداری کرده و راهنمای زندگی خود قرار دهند.

بانوان می‌توانند با الگوپذیری از حضرت خدیجه(س) ضمن حضور و تأثیر اجتماعی و اقتصادی در جامعه بدون خودنمایی و حفظ حیا و حرمت به فعالیت‌های اجتماعی خویش پرداخته و از لحاظ علمی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر باشند.

گفت‌وگو از الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha