انتقاد از بی‌توجهی دو رسانه تخصصی قرآنی به «شب‌های دلتنگی»
کد خبر: 3900964
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مهدی قبادی مطرح کرد:

انتقاد از بی‌توجهی دو رسانه تخصصی قرآنی به «شب‌های دلتنگی»

یکی از فعالان قرآنی کشورمان با طرح این سؤال که چرا برنامه «شب‌های دلتنگی» مورد بی‌توجهی مدیران دو رسانه تخصصی قرآن قرار گرفته است،‌ گفت: داشتن نگاه مادی به رویدادها باعث شده که بسیاری از برنامه‎های معارفی که از جذابیت‌های قابل قبولی هم برخوردارند، موفق به پخش از رسانه ملی به خصوص از شبکه قرآن و معارف سیما نشوند.

انتقاد از بی‌توجهی دو رسانه تخصصی قرآنی به «شب‌های دلتنگی»مهدی قبادی، فعال قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری مراسم شب‌های دلتنگی در ایام ماه مبارک رمضان در پارک ارم به همت مؤسسه مأوا، گفت: مسئولیت بخش قرآنی در این مراسم برعهده بنده بود و امور مربوط به برقراری ارتباط با قاریان و رسانه‌‌های قرآنی و ... را انجام می‌دادم که متأسفانه به غیر از خبرگزاری قرآن و بخش خبر قرآنی معاونت سیاسی صدا و سیما هیچ یک از رسانه‌های قرآنی همکاری مناسبی با این برنامه نداشتند.

وی به هماهنگی‌های صورت گرفته برای پخش این برنامه از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پرداخت و افزود: رادیو قرآن، یک شب برنامه را به صورت زنده به روی آنتن برد، اما به دلیل ذکر نام مؤسسه حامی آن از سوی مجری، از پخش برنامه در دیگر شب‌ها خودداری کرد و به هیچ وجه تا پایان مراسم حتی پاسخگوی پیگیری‌های عوامل مراسم نیز نبودند.

قبادی در مورد پخش این مراسم از رادیو قرآن نیز تصریح کرد: این شبکه رادیویی نیز ابتدا اعلام کرد اگر کنداکتور برنامه بر اساس برنامه‌ شبکه تنظیم شود، تلاوت‌ها را پخش خواهیم کرد. با وجود اینکه کنداکتور را برای پخش از رادیو تغییر و حتی حضور قاریان را منوط به تأیید رادیو قرار دادیم، در نهایت شاهد پخش این مراسم از رادیو قرآن نیز نبودیم.

این فعال قرآنی کشورمان اظهار کرد: برگزارکنندگان مراسم شب‌های دلتنگی جمعی بسیار مخلص و جهادی بودند که این ابتکار عمل را رقم زدند. به نظرم برگزاری این مراسم در پارک ارم یک رزمایش معنوی در ایام کرونایی و در روزهایی بود که بسیاری از خانواده‌های مذهبی در منازل خود مغموم بودند. جالب است که بسیاری از سخنرانان مذهبی برجسته‌ای که برای سخنرانی به این مراسم دعوت شده بودند، از آن با عنوان رزمایش معنوی یاد کردند و آن را جبران‎کننده خلأ ناشی از تعطیلی برنامه‌های معنوی می‌دانستند.

وی بیان کرد: در این مراسم و در شب‌های ماه مبارک رمضان گاهی تعداد خانواده‌هایی که برای بهره‌مندی از این فضای معنوی مراجعه می‌کردند به بیش از 1700 خانواده می‌رسید.

قبادی با اشاره به اینکه کنداکتوری که برای این مراسم در نظر گرفته شده بود با رعایت استانداردهای رسانه‌ای بود، گفت:‌ این برنامه هر شب با تلاوت قاری بین‌المللی شروع می‌شد و در ادامه گروه‌های تواشیح برجسته کشوری به اجرای برنامه می‌پرداختند. مناجات‌خوانی «سعید حدادیان» و سخنرانی سخنرانان مذهبی از دیگر آیتم‌ها بود. همچنین، یک بسته جذاب معارفی برای مخاطبان در نظر گرفته شده بود که شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن می‌توانستند بیشترین بهره را از آن ببرند، اما متأسفانه با وجود نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیار، نتوانستیم این دو رسانه را مجاب به پخش این برنامه کنیم. در صورتی که در حالت عادی مدیران و برنامه‌ریزان این شبکه‌ها باید دنبال چنین برنامه‌هایی برای پخش باشند.

این فعال قرآنی ادامه داد: استانداردهای این برنامه در حدی بود که تهیه‌کنندگان رادیو و شبکه قرآن نیاز نداشتند هیچ تجهیزاتی را برای پخش از رسانه ملی به کار بگیرند، چرا که تمامی تجهیزات مهیا بود و فقط نیاز به مقداری دلسوزی مدیران این دو شبکه داشت تا شاهد پخش این برنامه باشیم و شهروندان بیشتری از این مراسم معنوی بهره‌مند شوند.

قبادی با بیان اینکه برنامه شب‌های دلتنگی اولین تجربه در کشور و کاملاً با اصول بهداشتی مصوب ستاد کرونا منطبق بود،‌ اظهار کرد: قبل از شروع مراسم، تمام اتومبیل‌های وارد شده از تونل ضد‌عفونی عبور داده می‌شدند و هر خانواده محل استقرار مستقلی داشت و جز در موارد اضطراری، حق خروج از وسیله نقلیه خود را نداشتند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با طرح این سؤال که چرا دو رسانه تخصصی قرآن خود را از این بسته معنوی محروم کردند، گفت: البته شبکه قرآن و معارف سیما سابقه چنین اقداماتی را دارد و از پوشش جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سال 98 در شیراز سر باز زده است. به نظر می‌رسد مدیران این رسانه‌ها باید در برخورد با چنین برنامه‌هایی تجدیدنظر کنند. همه ما مدیران این دو رسانه را دوست داریم، اما به نظر می‌رسد باید مقداری از نگاه مادی به رویدادها دور شوند و اگر همین نگاه کنونی ادامه یابد، غفلت بزرگی برای آنها خواهد بود.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آماده انعکاس پاسخ مدیران شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به انتقادهای مطرح‌شده است.

انتهای پیام
captcha