ضرورت حمایت وزارت ارتباطات از مؤسسات قرآن / زیرساخت‌ آموزش‌ مجازی فراهم نیست
کد خبر: 3902051
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲

ضرورت حمایت وزارت ارتباطات از مؤسسات قرآن / زیرساخت‌ آموزش‌ مجازی فراهم نیست

داور ملی مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه برای فعالیت گسترده در حوزه قرآن، وزارت ارتباطات باید وارد میدان شود و خدمات رایگان یا با کمترین قیمت را برای مؤسسات قرآن در نظر گیرد، افزود: در شرایط فعلی وزارت ارتباطات نتوانسته آن‌طور که باید و شاید ساختارهای اینترنتی را فراهم کند و در اختیار عموم قرار دهد.

مرتضی مختاری، داور ملی مسابقات قرآن اوقاف و امام علی(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: ویروس کرونا پدیده‌ای جدید بود، اما فعالان عرصه‌های مختلف را هوشیار ساخت تا برای رسیدن به اهداف خود مسیر دیگری را نیز مدنظر قرار دهند. با شیوع ویروس کرونا متولیان امر آموزش در تمامی رشته‌ها از ظرفیت صداوسیما برای آموزش بهره بردند، اما باید قبول کرد که با انتشار این بیماری همه غافلگیر شده و به منظور اجرای برنامه مدون و منظمی برای دروس آموزش عالی و آموزش و پرورش چندان موفق نشدند و کماکان شاهد این نقایص هستیم.

مختاری با اشاره به اینکه فقدان برنامه‌ریزی صحیح در حوزه آموزش در شرایط فعلی دامنگیر فعالیت‌های قرآنی نیز شده است، اظهار کرد: ماهیت آموزش قرآن، اجتماعی است. در طول دوره‌های مختلف در حوزه آموزش قرآن افرادی موفق بودند که در جمع حضور داشتند و از محافل و مجالس به صورت فیزیکی بهره بردند.

وی تصریح کرد: در 100روز اخیر به دلیل شیوع کرونا و عدم برگزاری جلسات قرآن نقیصه بزرگی ایجاد شده است و فضای مجازی و آموزش‌های آنلاین و غیره جایگزین جلسات حضوری نشده و نخواهد شد، اما برای اینکه فعالان قرآن در عرصه حضور داشته و چراغ آموزش قرآن روشن نگاه داشته شود در سطح کلان اقداماتی همچون پخش آنلاین تلاوت قرآن از سوی قاریان ممتاز کشوری در فضای مجازی، برپایی مجازی محافل قرآن صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد هیچ‌کدام جای محافل حضوری را نخواهد گرفت.

مختاری با بیان اینکه با شیوع کرونا مؤسسات قرآنی دچار مشکلات بسیاری شده‌اند تا جایی که برخی در حال تعطیلی هستند، اضافه کرد: در حال حاضر برگزاری مسابقات قرآن اوقاف در هاله‌ای از ابهام است و با وجود اینکه تمامی دستورالعمل‌ها تدوین شده، اما به تازگی زمان برگزاری مراحل شهرستانی مشخص شده است.

این داور ملی مسابقات قرآن اوقاف ادامه داد: بهترین اقدام این است که کارشناسان آموزش قرآن و دیگر حوزه‌ها نشست‌هایی را از طریق فضای مجازی برگزار کرده و راهکارهای آموزش قرآن در شرایط خاص امروز را مورد آسیب‌شناسی قرار دهند تا ساختارها تبیین و در اختیار کاربران قرار داده شود.

وی با بیان اینکه برای فعالیت گسترده در حوزه قرآن، وزارت ارتباطات باید وارد میدان شده و خدمات رایگان یا با کمترین قیمت را برای مؤسسات قرآن در نظر گیرد، اضافه کرد: در شرایط فعلی وزارت ارتباطات نتوانسته آن‌طور که باید و شاید ساختارهای اینترنتی را از نظر سرعت، پهنا و غیره فراهم و در اختیار عموم قرار دهد. به نظر می‌رسد با استفاده از کارشناسان مجرب و دلسوز باید بهترین راهکار را برای توسعه فعالیت قرآنی در شرایط کنونی ارائه داد.

مختاری تصریح کرد: زیرساخت‌های آموزش‌های مجازی در شرایط فعلی فراهم نیست و نیاز به بازنگری جدی در سطح کلان کشور دارد. با توجه به اینکه پزشکان و دانشمندان علم پزشکی اعتقاد دارند کرونا تمام‌شدنی نیست، بلکه بشر باید با این شرایط سبک زندگی را تغییر دهد و فاصله‌گذاری هوشمند برای کاهش آمار مبتلایان به این بیماری صورت پذیرد؛ بنابراین لازم است در درجه اول دولت در وزارتخانه مرتبط ساختارهای آموزش‌های غیرحضوری و مجازی را فراهم کند و کارشناسان آموزش نیز بهترین الگو را برای فن بیان قرآن در رشته‌های مختلف حفظ، تفسیر و قرائت انتخاب کنند.

وی در پایان گفت: بسیار ضروری است که کتاب‌های صوتی و نرم‌افزارهای مناسب در حوزه قرآن با شرایط بهتر در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد. استفاده از فضای مجازی و تهیه گوشی هوشمند برای برخی خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست؛ از این رو تجهیز زیرساخت‌ها و تقویت اقتصادی خانواده‌ها باید در اولویت باشد.

انتهای پیام
captcha