دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی
کد خبر: 3903582
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی در رمضان ۹۹ همراه با ارائه دیدگاه‌های صاحب‌نظران قرآنی کشور و پاسخ مدیران شبکه‌های قرآنی رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی در رمضان ۹۹ و تحلیل و بررسی دستاورد اقدامات حوزه رسانه در ایام کرونایی، یکشنبه، ۱۸ خردادماه، همراه با مشارکت جدی جامعه قرآنی و با حضور عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده و بهروز یاریگل، پیشکسوتان قرآنی؛ احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن؛ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن؛ مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن؛ جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا؛ محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه در مجلس؛ محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن؛ پرویز فارسیجانی، تهیه‌کننده پیشکسوت رسانه ملی و مصطفی کریمی، معاون حوزه رسانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در محل سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، که با اجرای جواد نصیری همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی، حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، با اشاره به اینکه در سالروز شهادت حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و مدیرعامل سازمان قرآنی دانشجویان کشور هستیم، با تأکید بر اینکه کار فرهنگی نیازمند تزکیه و دائم کامل شدن است، افزود: چنانکه بخشی از صلوات خاصه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) «صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً» می‌تواند شعار اصلی کار فرهنگی باشد. کار فرهنگی با ارزش کاری است که پیاپی اتفاق بیفتد نه اینکه زمانی کاری انجام و سپس رها شود.

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

حسنی اظهار کرد: کار قرآنی در رسانه‌ها باید از یک جنس باشد و دائماً پالایش و حول محور آن گفت‌وگو شود تا بتواند کامل‌تر و فاخرتر به مخاطب ارائه شود و در این راستا طراحی دوستان کردند تا طی مجموعه جلساتی را خدمت صاحبان نظر باشیم و از نقطه نظرات‌شان استفاده کنیم. همچنین رسانه ملی به دلیل اهمیتی که دارد به عنوان نخستین میهمان این فضای نقد و گفت‌وگو انتخاب شدند و در جلسه بعدی خودمان را در معرض نقد قرار خواهیم داد. در جلسه بعدی نیز به موضوع بررسی رسانه‌ها نظیر ایکنا در فضای مجازی و تولید محتوای مجازی و وظایف آن‌ها خواهیم پرداخت، اینکه رسانه‌ها چه میزان توانسته‌اند در ماه مبارک رمضان به این وظیفه‌شان عمل کنند.

وی به کارهای جدید در حوزه رسانه چون آغاز IGTV اشاره کرد و افزود: امروز نیز هیئت امنای جهاددانشگاهی نیز مجوز داد که به اخذ مجوزهای IGTV قرآنی اقدام کنیم.

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

همچنین در این نشست عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه رسانه‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران راحت به دست نیامده است تا فردی بخواهد نسخه تعطیلی آن را بپیچد، گفت: هیچ جا کار مطلق انجام نمی‌شود. خوشحالم از اینکه چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو مدیر ارشد صدا و سیمای قرآن برای نخستین بار در یک جلسه حضور دارند. این هدیه ارزشمندی برای من است و آرزو می‌کنم این کار ادامه یابد و دوستان در ایکنا نیز ان‌شاءالله میهمانان این جلسات را به سایر مدیران قرآنی توسعه دهند تا اینکه براساس فرمایش امام هشتم(ع)، با تعامل با یکدیگر، با صلح و برادری کاری کنیم که هر روز برنامه‌های معارفی چه در رسانه ملی و چه در سایر ارگان‌های مقدس این نظام ارتقا یابد.

سلیمی با بیان اینکه قطعاً به عملکرد رادیو قرآن و شبکه قرآن نقد داریم و نظرات و اعتراضاتی را داریم، افزود: از سوی دیگر حتی نشنیده‌ام که مدیران این رسانه‌های قرآنی گفته باشند که فعالیتشان به طور مطلق از تمامی ابعاد مورد تأیید است و هیچ اشکالی به آنها وارد نیست. با وجود این، راهکار در تعطیلی ایستگاه‌های نورانی و مقدس رادیو قرآن و شبکه قرآن نیست.

وی ادامه داد: راهکار این است که رؤسای سازمان صدا و سیما حمایت‌های بیشتری به ویژه از این دو شبکه قرآن و رادیو قرآن از لحاظ بودجه و اعتبارات و نیروی انسانی و تجهیزات مربوطه، انجام دهند. ما کمتر روزی شاهد شنیدن برنامه‌های صبحگاهی رادیو قرآن هستیم که در آن شنونده‌ای از شهرها و روستاهای نسبتاً دورافتاده کشور از نشنیدن صدای آنها انتقاد نکند! چگونه است که سایر ایستگاه‌ها این صداها را دارند و حال آنکه برنامه آنها به قداست و فایده رادیو قرآن نیست! (متن کامل را از اینجا بخوانید)

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

سخنران دیگر این نشست قرآنی، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور، بود که گفت: عملاً تمامی برنامه‌های قرآنی شبکه‌های مختلف صداوسیما، به سیمای قرآن و رادیو قرآن تبعید شده‌اند و به این شکل تعبیر می‌کنم که با چه دلیل و انگیزه‌ای این اتفاق افتاد؟ شاید در انگیزه دوستان این امر نبود، اما عملاً این اتفاق رخ داد.

مؤلف کتاب حلیةالقرآن با اشاره به اینکه بر این اساس، خیال سایر شبکه‌ها در این زمینه آسوده شد، اضافه کرد: لذا هنگامی که فردی بخواهد قرآن گوش دهد یا به معارفی از قرآن برسد، باید به سراغ سیمای قرآن یا رادیو قرآن برود و گویا از شبکه‌های دیگر نمی‌توان توقعی داشت! آیا سایر حوزه‌ها مثلاً ورزش نیز همین وضعیت را دارند؟ در حال حاضر شبکه ۲۴ساعته ورزشی وجود دارد، اما سایر شبکه‌ها نیز از اخبار ورزشی و پوشش این دست برنامه‌ها خالی نشده است! چرا در اخبار ساعت‌های بسیار مهم و پربیننده، حتماً خبر ورزشی، جزئی اصلی از خبر است؟ در حالی که شبکه سه سیما نیز برنامه‌های ورزشی را به صورت زنده پخش می‌کند و حتی اذان را نیز به دلیل پخش مستقیم و زنده مسابقات ورزشی، به صورت مجازی (فکر کنید اذان گفته شده است) داریم و احتمالاً پاسخ می‌دهند «مردم اینگونه می‌خواهند و تمایل دارند».

وی با اشاره به اینکه نباید مردم را بهانه کرد، گفت: برخی از اوقات شاهد هستیم که مواردی به نفع مردم هست و از پخش آن جلوگیری می‌شود یا بالعکس. در این جلسه با حضور آقای جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای معارف سیما این موارد مطرح می‌شود. چرا به شبکه‌ها‌ی دیگر فشار نمی‌آورید و عملاً سایر شبکه‌ها از برنامه‌های قرآنی خالی شده‌اند؟

موسوی‌بلده خطاب به مسئولان شورای عالی قرآن افزود: این شورا از سوی مقام معظم رهبری به عنوان ناظر بر برنامه‌های قرآنی صدا و سیما تعیین شده‌ است، لذا شما عزیزان باید چگونگی اجرای برنامه‌های قرآنی را از سوی ملت و حاکمیت از صدا و سیما بخواهید و قاعدتاً شما باید بازخواست و مطالبه کنید که چرا شبکه‌های صدا و سیما از برنامه‌های قرآنی خالی شده است؟ (برای اطلاع از متن کامل خبر کلیک کنید)

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

سپس بهروز یاریگل، دیگر پیشکسوت قرآنی، نیز اظهار کرد: ریشه آموزش قرآن و آشنایی با ظاهر و باطن قرآن از سنین مدرسه و حدود شش هفت‌سالگی است. در بحث آموزش قرآن و برنامه‌ریزی برای ارائه بهتر برنامه‌های قرآنی، بنده در درجه اول معتقد به عقلانیت و خرد جمعی هستم. برای برنامه‌های قرآنی صداوسیما نیز همین‌گونه می‌اندیشم، چنانکه طی اطلاعیه‌ای به اهل فن و صاحب‌نظران امور قرآنی در سراسر کشور که گاه هیچ مسئولیتی هم ندارند، می‌توانیم طرح‌های زیبای قرآنی دریافت کنیم.

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه می‌توان همایش یک و دو روزه برای اهل فن برگزار کرد، اظهار کرد: چه بسا این افراد نکات و نظراتی را بیان کنند که به فکر ما نرسیده باشد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سیمای قرآن تفاوتی با صدای قرآن جمهوری اسلامی ایران ندارد و از بعد جذابیت تصویری به آن پرداخته نمی‌شود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم که سیمای قرآن کشورمان به اصل خود بازگردد و بتواند علاقه‌مندان به عرصه قرآنی را قانع کند در این صورت، مخاطب از برنامه‌های تولیدشده در این شبکه می‌تواند، فرهنگ قرآنی را استخراج و با آن زندگی کند.

یاریگل ضمن ارائه پیشنهادی، اظهار کرد: خبرگزاری بین‌المللی قرآن پیگیر این موضوع باشد که برای جلوگیری از رکود جلسات، همایش‌ها، آموزش‌ها و تلاوت‌های قرآن در ایام شیوع کرونا، چگونه می‌توان از ابزار صدا وسیما و سایر فضاها بهره برد و برنامه‌ریزی کرد؟ (متن کامل را از اینجا بخوانید)

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

سخنران دیگر این نشست قرآنی محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، بود که در سخنانی با اشاره به حدیث امام هادی(ع) در رابطه با حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) که فرمود: «اگر قبر عبدالعظیم(ع) را در شهر ری زیارت کنید، چنان است که گویی امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده‌اید»، اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و حرکت امام راحل در ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی، رادیو قرآن و شبکه‌ قرآن و معارف سیما در رسانه ملی می‌درخشند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه قرآنی کشور به تنهایی سکان‌دار جامعه قرآنی و امر قرآن کریم هستند، گفت: متأسفانه جای قرآن در بسیاری از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... در کشور خالی است.

رشیدی با اشاره به اینکه تدریس خود در دانشگاه را از سال ۸۹ با درس آشنایی با قرآن آغاز کرده است، ادامه داد: امروز بودجه بسیار زیادی در آموزش و پرورش بابت حقوق معلمان قرآن هزینه می‌شود، ولی آن میزان که هزینه می‌شود، خروجی مطلوبی ندارد.

وی با پرداختن به اینکه برنامه‌های معارفی در رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما عالی و تأثیرگذار است و زحمت زیادی برای تولید آن‌ها کشیده می‌شود، افزود: البته نکاتی نیز در این زمینه وجود دارد و گاهی نمی‌دانیم که هدف اصلی ما از تولیدات معارفی چیست و فقط به تولید و برنامه‌ریزی برای تولید این برنامه‌ها اقدام می‌کنیم، بدون آنکه بدانیم هدف اصلی ما در این رابطه چیست. (برای اطلاع از متن کامل خبر کلیک کنید)

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

همچنین، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن و مدیر سابق شبکه رادیویی قرآن، در سخنانی اظهار کرد: در جلساتی که برای امور قرآنی کشور تصمیم‌گیری می‌شود، هیچ‌گاه مسئولان واقعی، تأثیرگذار و رده‌بالایی که بتوانند با قدرت اجرایی خود تأثیرات عمیقی بر امور قرآنی گذاشته و مشکلات را برطرف کنند، حضور ندارند.

وی با طرح این سؤال که کدام رئیس‌جمهور و مسئول دیگری در رده‌های بالا تاکنون در جلسات قرآنی کشور شرکت کرده است، تصریح کرد: تنها محدوده کوچکی از مدیران قرآنی کشور در این جلسات حضور دارند که قدرت اجرایی بالایی برای تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های کلان ندارند.

این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه برخی از مسئولان و انسان‌ها هستند که منجی بودن قرآن را در امور مختلف قبول ندارند، افزود: هنوز این موضوع به مدیران ارشد و مسئولان تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های کلان اثبات نشده است که سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن کریم منجر به جلوگیری از بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد شد. (متن کامل را از اینجا بخوانید)

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

دیگر سخنران این نشست قرآنی، پرویز فارسیجانی، از تهیه‌کنندگان پیشکسوت رسانه ملی، بود که در سخنانی با بیان اینکه بخش معارفی از مظلوم‌ترین مجموعه‌های رسانه ملی بوده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بازدیدی که از سازمان صدا و سیما داشتند، بیان کردند که «مدیران و برنامه‌سازان بهترین اقدامات و بیشترین هزینه‌ها را برای برنامه‌های معارفی داشته باشند»، ولی متأسفانه همواره ضعیف‌ترین برنامه‌ها و کمترین بودجه‌ها در این زمینه تولید شده و تخصیص یافته است.

تهیه‌کننده برنامه «گستره شریعت» شبکه چهارم سیما با ذکر اینکه دغدغه مسئولان در حوزه عمل تنها جذب مخاطب به هر قیمتی است، ادامه داد: دغدغه اصلی این است که موضوعات معارفی باید به زبان هنر در رسانه ملی تولید و ارائه شود.

فارسیجانی ضمن تأکید بر ایجاد گروه فیلم و سریال در شبکه قرآن و معارف سیما، بیان کرد: متأسفانه تا به امروز گروه‌های معارفی اجازه ورود به حوزه سریال را نداشته‌اند و در این رابطه باید نگاه مسئولان تغییر پیدا کند. جلوگیری از تولید برنامه‌های متناقض و مخالف با معارف دینی، بررسی محتوایی کلیه سریال‌ها و فیلم‌های تولیدی در شبکه‌های مختلف رسانه ملی در شورای معارف سیما و بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور در تولید برنامه‌های معارفی، از دیگر نکاتی است که باید در نظر گرفته شود. (برای اطلاع از متن کامل خبر کلیک کنید)

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن سخنران بعدی این نشست قرآنی، بود که در سخنانی تصریح کرد:‌ امروز باید شکر نعمت جمهوری اسلامی و فضایی که برای ترویج فرهنگ قرآنی ایجاد شده را به جای آورد. اینکه گاهی اوقات برخی از مشکلات در قالب نقد و نواقصی مطرح می‌شود، تلقی به کفران نعمت نشود، بلکه ما به دنبال ایده‌آل‌ها هستیم و طرح این نکات برای این است تا شرایط بهتر شده و به ایده‌آل‌های قرآنی خود دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌ها و شبکه‌های رسانه ملی در خدمت ترویج معارف اسلامی هستند، گفت: اگر برنامه‌ای در رسانه ملی این‌طور نباشد و به بحث معرفت‌افزایی کمک نکند، این برنامه در شأن رسانه جمهوری اسلامی نیست. برنامه‌های معارفی متأسفانه عمدتاً گفت‌و‌گومحور است و این‌گونه برنامه‌ها کارکرد و بازدهی و راندمان مطلوب را ندارند و معمولاً بیننده و شنونده این برنامه‌ها را تا انتها و با دقت دنبال نمی‌کند. برنامه‌های معارفی رسانه ملی باید از این قالب خارج شده و در قالب‌های جذاب‌تر، برنامه‌های نمایشی و مستندهای جذاب ارائه شود.

سرابی با اشاره به اینکه جایگاه موسیقی و هنرهای تنغیمی در جوامع و تمدن‌های مختلف بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: امروز باید هنرهای تنغیمی اسلامی از جمله قرائت، اذان و ... مورد توجه قرار گیرد. آنچه که امروز جامعه اسلامی ما بدان نیاز دارد، نشاط روحی و روانی است که از طریق هنرهای تنغیمی اسلامی به خوبی تأمین می‌شود.

سرابی با ذکر اینکه رسالت رسانه ملی پشتیبانی از فرهنگ و تمدن اسلامی است، اظهار کرد: رسانه ملی ما باید به موضوع هنرهای تنغیمی اهمیت ویژه دهد و با بهره‌گیری و پرداختن به این موضوع مسیر خوبی را برای انس جامعه با قرآن فراهم کند. (متن کامل را از اینجا بخوانید)

در ادامه محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه در نقد یک موضوع باید اطلاعات و آمار مربوط به آن موضوع ارائه شود تا خروجی مناسبی به دست آید، گفت: امروز حدود ۱۰۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در رسانه ملی فعالیت دارند که در اوقات اذانگاهی (شامل تلاوت قرآن و اذان) روزانه سه هزار دقیقه پخش تلاوت قرآن و اذان از این شبکه‌ها انجام می‌شود که معنای آن این است که مدت ۵۰ ساعت در شبانه‌روز صرفاً پخش تلاوت قرآن و اذان در رسانه ملی داریم. همچنین، سالانه بیش از یک میلیون دقیقه یعنی حدود ۱۸ هزار ساعت برنامه تلاوت قرآن و اذان در اوقات اذان‌گاهی پخش می‌شود.

میرزاجانی بیان کرد: ما در قالب ارائه برنامه‌های معارفی و قرآنی مشکل داریم؛ یعنی موفق نشدیم از برنامه‌های گفت‌و‌گومحور به ویژه در حوزه معارفی عبور کنیم یا اینکه سبک جذابی برای ایجاد انگیزه در مخاطب همانند دیگر شبکه‌های رسانه ملی همچون برنامه عصر جدید و ... ارائه دهیم.

همچنین، پس از پایان سخنان و بیان دیدگاه‌ها و انتقادات اساتید، پیشکسوتان و مدیران نهادهای قرآنی حاضر در جلسه، فرصت به مدیران شبکه رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما رسید تا به ارائه مطالب و دیدگاه‌های خود در رابطه با برنامه‌های معارفی رسانه ملی در ماه مبارک رمضان پرداخته و به انتقادات و نقطه‌نظرات حضار در نشست پاسخ دهند.

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، با بیان اینکه جمله معروف انتقاد، سرمایه است، سرلوحه همه ما در مجموعه سازمان صدا و سیماست، اظهار کرد: برنامه تدارک دیدن برای رادیو و تلویزیون سخت است. صدای جمهوری اسلامی ۱۶ شبکه دارد که چهار شبکه آن قرآنی و معارفی است؛ یعنی یک‌چهارم شبکه‌های صدای رسانه ملی قرآنی و معارفی‌اند.

دبیر شورای معارف صدای سازمان صدا و سیما با بیان اینکه امروز چهار شبکه ۲۴ ساعته قرآن، تلاوت، ترتیل و معارف در حال فعالیت هستند، افزود: این مسئله فرصت و نعمت ارزشمندی است که باید قدر آن را بدانیم.

ایزدی با اشاره به اینکه بقیه شبکه‌های رسانه ملی نیز به مسائل قرآنی و معارفی پرداخته‌اند، گفت: شبکه‌های رادیویی مختلف همچون شبکه رادیویی جوان، شبکه رادیویی ایران و ... نیز برنامه‌های تلاوت‌محور دارند و حتماً در برنامه‌های اذانگاهی برنامه‌های خوب قرآنی از این شبکه‌ها شنیده می‌شود.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به اینکه در نظرسنجی اخیر که طی ماه مبارک رمضان و در بین ۱۶ شبکه رادیویی انجام شد، رادیو قرآن به عنوان سومین شبکه از لحاظ مخاطبان انتخاب شد، اظهار کرد: امیدواریم این‌گونه جلسات، که به بررسی و تحلیل برنامه‌های رسانه ملی می‌پردازد، تداوم داشته باشد. (برای اطلاع از متن کامل خبر کلیک کنید)

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

همچنین، جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، نیز ضمن تشریح برنامه‌های این شبکه و دیگر شبکه‌های سیمای رسانه ملی در ایام ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، گفت: مقام معظم رهبری در فرمایش اخیر خود بر مبحث تحول تأکید کردند که ما نیز به عنوان مخاطب کلام ایشان باید به صورت دائم در مسیر تحول و تکامل قدم برداریم.

شیخ‌اکبری با بیان اینکه همه ما باید متخلق به اخلاق قرآنی باشیم و در انتقادات خود انصاف را رعایت کنیم، افزود: امروز در صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مسئله بهره‌گیری از فضای مجازی به صورت گسترده‌ای پرداخته می‌شود که شبکه قرآن و معارف سیما نیز سرمایه‌گذاری خوبی داشته است که با ایجاد کانال ویژه‌ای برای حوزه تلاوت و کارهای کوتاه و نیز راه‌اندازی کانال‌های مختلف در فضای مجازی بتواند گام‌های خوبی در مسیر تحول مدنظر بردارد.

وی ادامه داد: طبق آماری که اخیراً به دست آمده است، مخاطبان شبکه قرآن و معارف طی یک سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند و این تعداد حدوداً دو برابر شده است. این امر نشان می‌‌دهد که مردم و مخاطبان ما بدون هیچ شکی دغدغه‌های قرآنی دارند.

شیخ‌اکبری با ذکر اینکه باید در قالب هنر به برنامه‌های قرآنی و معارفی بپردازیم، اظهار کرد: در راستای اصلاح ساختار شبکه قرآن، ایجاد گروه نمایش را پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم با راه‌اندازی این شبکه‌، برخی از مشکلات موجود در تولید برنامه‌های معارفی مرتفع شود.

وی در رابطه با موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌ استان‌های مختلف در تولید برنامه‌های معارفی و قرآنی نیز تصریح کرد: امسال در حوزه طرح ملی ۱۴۵۴ رویکرد خود را تغییر داده و نگاه استانی به اجرای طرح داریم که با محوریت صدا و سیما اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد. (متن کامل را از اینجا بخوانید)

همچنین، پس از ارائه نقطه‌نظرات مدیران شبکه رادیویی قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما، عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوتان قرآنی کشور، در سخنانی بر لزوم پخش تلاوت‌های مجلسی همراه با پخش صدای کامل تشویق‌‌های قرآنی حضار در محضر این تلاوت‌ها در شبکه‌های تخصصی قرآنی رسانه ملی جهت جذب حداکثری علاقه‌مندان تأکید کردند.

در پایان برگزاری این نشست قرآنی نیز مصطفی کریمی، معاون حوزه رسانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، طی سخنانی در جمع‌بندی بیانات ارائه شده در جلسه، ضمن تشکر و قدردانی از تمامی اساتید و مدیران قرآنی حاضر در این نشست قرآنی با بیان اینکه پرونده سلسله نشست‌های قرآنی در رابطه با برنامه‌های معارفی رسانه ملی و نیز دیگر موضوعات مربوطه همچنان در خبرگزاری ایکنا باز بوده و تداوم خواهد داشت، اظهار کرد: از تمامی عزیزان قرآنی حاضر در جلسه اعم از اساتید، پیشکسوتان و مدیران قرآنی تقاضا داریم که با سعه صدر و شکیبایی همکاری لازم را در تداوم این نشست‌ها با خبرگزاری ایکنا داشته باشند.

انتهای پیام
captcha