2400 زندانی یزدی آموزش‌های قرآن را فرا گرفتند
کد خبر: 3906325
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱

2400 زندانی یزدی آموزش‌های قرآن را فرا گرفتند

مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت: 2400 نفر از زندانیان در رشته‌های مختلف قرآنی آموزش‌های لازم را فرا گرفته و از این تعداد 764 نفر حافظ قرآن کریم شدند.

ببه گزارش ایکنا از یزد، رضا ذوالفعلی‌نژاد، مدیرکل امور زندان‌های استان یزد ظهر امروز، 2 تیرماه در جمع خبرنگاران استان فقر فرهنگی و فقر اقتصادی را عامل اصلی افزایش آمار زندانیان دانست و اظهار کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی در جامعه اصلاح نشود، با این شرایط مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: مددجویان در بدو ورود به زندان پنج مرحله را طی می‌کنند که به لحاظ پزشکی، روانشناسی و فرهنگی چکاب می‌شوند و در مرحله اول به لحاظ جسمی بررسی و باید درمان شوند و در مرحله بعد به لحاظ روحی و روانی مورد بررسی قرار می‌گیرند و  سپس براساس شناسایی که صورت گرفته، اقدامات فرهنگی اعم از سوادآموزی، قرآن‌آموزی، حرفه‌آموزی و... انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 35 دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی زندان‌های استان مشغول به تحصیل هستند و چهار نفر مدرک تحصیلی کاردانی در رشته حقوق بدون قید نام زندان را کسب کرده اند.

ذوالفعلی‌نژاد با اشاره به آموزش 2400 نفر قرآن‌آموز در رشته‌های روخوانی، روان خوانی، تفسیر، حفظ و... گفت: 764 نفر از زندانیان حافظ نیم جزء تا 30 جزء قرآن کریم هستند.

وی آموزش مهارت‌های زندگی با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قالب طرح آینه را از دیگر اقدامات دانست و افزود: در این طرح تاکنون 65 دوره با حضور پنج نفر از اساتید مجرب برگزار و 1365 نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد از وجود 29 باب نمازخانه در زندان‌های استان خبر داد و در زمینه کتاب و کتابخوانی گفت: به ازای هر زندانی 13 جلد کتاب وجود دارد که در مجموع 48 هزار و 975 جلد کتاب در شش باب کتابخانه وجود دارد .

ذوالفعلی‌نژاد افزود: اگر بخواهیم از بازگشت مجدد زندانیان به زندان‌ها جلوگیری شود باید در زمینه حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی گام های موثری برداشته شود لذا این دو بحث در اولویت زندان‌های استان قرار دارد به نحوی که در سال گذشته تا قبل از شیوع کرونا، 198 دوره آموزشی در 62 رشته اعم از صنعت، عمران، کشاورزی، خدماتی و ... برگزار شده است.

وی ادامه داد: بحث اشتغال‌زایی در داخل و خارج از زندان مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر 637 نفر جزو شاغلان مولد و در مجموع 1371 نفر شاغلان مولد و غیرمولد را تشکیل می‌دهند و در سال 97 و 98 زندانیانی که شرایط زندان باز را داشتند، به زندان شماره دو منتقل شده و 220 زندانی با 42 واحد خدماتی و تولیدی از طریق بنیاد تعاون و از طریق عقد قرار داد مشغول به کار شدند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در دوران کرونا بیان کرد: در ایام شیوع کرونا هفت قرنطینه در زندان‌های استان یزد ایجاد شد و برنامه مرخصی زندانیان نیز در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه هیچ مورد ابتلا به کرونا در زندان‌های استان یزد گزارش نشد.

وی توزیع 14 هزار و 260 عدد ماسک، 350 لیتر مواد گندزدا، 475 لیتر مواد ضدعفونی کننده و 48 هزار و 200 عدد انواع دستکش را از دیگر  اقدامات در این زمینه اعلام کرد.

ذوالفعلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر نزدیک به 4 هزار نفر در زندان‌های استان یزد تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد 95 درصد مرد و 5 درصد زن و همچنین 60 درصد بومی و ساکن یزد و 40 درصد غیربومی که 12 درصد اتباع بیگانه هستند، را شامل می‌شود .

وی میانگین سنی زندانیان استان یزد را بین 19 تا 45 سال اعلام کرد و گفت: اکنون 70 درصد زندانیان را متاهل و 30 درصد را مجرد و سایر تشکیل می‌دهند و همچنین 85 درصد زندانیان استان کم‌سواد یا بی‌سواد و 88 درصد آنها کارگران فصلی یا دارای مشاغل آزاد هستند.

انتهای پیام
captcha