افزایش بهره‌وری در سایه اصلاح روش‌های آموزش قرآن
کد خبر: 3908643
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
قره‌شیخلو تأکید کرد:

افزایش بهره‌وری در سایه اصلاح روش‌های آموزش قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بر اصلاح برخی روش‌های آموزش برای ارائه خروجی مناسب تأکید کرد و گفت: با اصلاح روش‌ها، بهره‌وری افزایش می‌یابد و قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و قرآن خواهیم بود.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در پاسخ به این سؤال که 25 درصد سربازان در روخوانی قرآن با مشکل مواجه هستند، آیا سازمان برای آموزش این افراد برنامه دارد یا تفاهم‌نامه‌ای با ارگان‌های نظامی و انتظامی منعقد کرده است؟ گفت: آموزش قرآن یکی از برنامه‌های سازمان است، اما اوقاف با پیشینه برگزاری مسابقات شناخته می‌شود و مسابقات به‌ حدی گسترده شده که سایر بخش‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

وی ضرورت سیاست‌گذاری در امر آموزش قرآن را متذکر شد و تصریح کرد: قطعاً سیاست‌گذاری لازم است، اما باید دید آیا نیاز است که اوقاف نیز در کنار سازمان‌هایی همچون اداره قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، که وظیفه آموزش را برعهده دارند، فعالیت کند. اوقاف به آموزش قرآن اهتمام دارد؛ چراکه در این بخش ساختار دارد و وظایفی برایش تعیین شده است، اما باید دید با چه الگو و روشی می‌توان ورود کرد تا از موازی‌کاری جلوگیری شود و خروجی مناسبی داشته باشد.

قره‌شیخلو بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های موجود در جامعه همچون سربازان تأکید کرد و افزود: دو سال از بهترین سال‌های عمر جوانان در ارگان‌ها و یگان‌های نظامی و انتظامی سپری می‌شود. این ایام بهترین فرصت برای آموزش در بخش‌های مهم همچون قرآن و حتی رشته‌های مهارتی است که تقریباً بهره‌ای برده نمی‌شود. همچنین، برای آموزش قرآن برنامه جامع و مدونی که فراگیر و خروجی آن باکیفیت باشد وجود ندارد و اقدامات در حد ارائه آمار، ارقام و شعار باقی می‌ماند. بنابراین، ارائه آمار بدون توجه به خروجی آفتی است که باید برای آن فکری کرد.

وی با اشاره به اینکه موفقیت در تمام زمینه‌ها 5 شاخصه مهم دارد، در تشریح این مؤلفه‌ها اظهار کرد: ساختار، نیروی انسانی، بودجه و امکانات، طرح و برنامه، کنترل کیفیت خوب باعث می‌شود که اقدامی منتج به بازدهی و بهره‌وری شود. باید بر برنامه‌های در حال اجرا نظارت و ارزشیابی صورت گیرد و فقط به ارائه آمارهایی که خروجی مناسبی ندارد دلخوش نباشیم.

قره‌شیخلو در پایان به اصلاح برخی روش‌های آموزش برای ارائه خروجی مناسب تأکید کرد و گفت: با اصلاح روش‌ها، بهره‌وری افزایش می‌یابد و در کنترل کیفیت باید با جدیت عمل کنیم و با دستگاه‌هایی که آمار غیرواقعی ارائه می‌دهند برخورد شود. اگر شاخصه‌های اصلی را مورد توجه قرار دهیم، قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و قرآن خواهیم بود.  

انتهای پیام
captcha