اتحاد فلسطینی برای مقابله با زیاده‌خواهی صهیونیستی
کد خبر: 3909007
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اتحاد فلسطینی برای مقابله با زیاده‌خواهی صهیونیستی

تلاش‌ها برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی باعث شد که گروه‌های فلسطینی فتح و حماس با وجود مواضع مختلف سیاسی، که با تشکیلات خودگردان داشتند، برای جلوگیری از اجرای این طرح اختلافات خود را کنار بگذارند.

به گزارش ایکنا، با وجود مخالفت‌های جهانی با پروژه موسوم به طرح الحاق که براساس آن بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود، این رژیم با حمایت و پشتیبانی آمریکا تلاش دارد که این طرح اجرا شود تا گام دیگری برای آنچه این رژیم «گسترش مرزهای خود می‌خواند»، برداشته شود.

براساس این طرح که حتی با انتقاداتی در داخل اراضی اشغالی هم مواجه است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد داشت در تابستان امسال (اول جولای مصادف با چهارشنبه، 11 تیرماه) بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان در کرانه باختری را ضمیمه این منطقه کند؛ اقدامی که در راستای طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام می‌شود و پیش از آن با انتقال سفارتخانه‌ آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس آغاز شده بود. کابینه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد که پیشبرد این طرح به تأخیر افتاده و در حال نهایی کردن جزئیات این طرح با کاخ سفید است.

نکته دیگری که در این رابطه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، اتحاد گروه‌های مختلف فلسطینی در کنار تشکیلات خودگردان فلسطینی علیه طرح الحاق است که با وجود اختلافات سیاسی بین این گروه‌ها در مقابل طرح زیاده‌خواهانه رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کنند.

اشتراک نظری متفاوت از سال‌های قبل

اما چیزی که انتظار نمی‌رفت، پنجشنبه گذشته، 12 تیر،  رخ داد. در شرایطی که رابطه بین فتح که در کرانه باختری مستقر است و حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، بیش از یک دهه است که با اختلاف و مشکل همراه شده، روز پنجشنبه این دو گروه اعلام کردند که در مقابل طرح الحاق کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

گروه‌های فلسطینی فتح و حماس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که آنها برای مبارزه با طرح الحاق بخش‌های بزرگی از کرانه باختری با یکدیگر همکاری خواهند کرد. مقامات دو گروه گفتند که اجماع ملی علیه برنامه جنجالی رژیم صهیونیستی وجود دارد که مورد انتقاد شدید بسیاری از جامعه بین‌الملل قرار گرفته است.

اتحاد فلسطینی برای مقابله با زیاده‌خواهی صهیونیستی

در کنفرانس مشترک بین صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و جبریل الرجوب، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح که از بیروت و به صورت ویدئویی در این کنفرانس شرکت داشت، گفت: «ما تمام اقدامات لازم برای رسیدن به وحدت ملی را به کار خواهیم گرفت. الحاق هر درصد از کرانه باختری بدان معنی است که این وضعیت ادامه خواهد یافت ... اگر اشغال کنترل دره اردن ، بیت‌المقدس و مناطق دیگر به پایان برسد، رژیم صهیونیستی اشتهای بیشتری برای الحاق مناطق دیگر خواهد داشت».

این کنفرانس مشترک بین مقامات حماس و فتح با استقبال سایر گروه‌های فلسطینی و حامیان فلسطین در عرصه بین‌المللی رو‌به‌رو شد. برای مثال شیخ نافذ عزام، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و جبریل الرجوب، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح قدردانی کرد. وی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «ما از این اقدام حمایت می‌کنیم و معتقدیم این کنفرانس خبری مشترک پیشرفتی مثبت برای وضعیت داخلی فلسطین محسوب می‌شود».

حساسیتی که نباید از دست برود

این اقدام گروه‌های فلسطینی در کنار مخالفت‌های خارجی با این طرح چه معنایی می‌تواند برای وضعیت فلسطین داشته باشد؟برخی عقیده دارند که اختلافات بین حماس و فتح به عنوان دو حزب قدرتمند فلسطینی به اندازه‌ای بالا است که از زمان آغاز اختلافات بین این دو گروه بزرگ که از سال 2007 آغاز شده است،  اقداماتی مانند این کنفرانس مشترک تنها اقدامی نمادین است زیرا پیش از این، دو گروه فتح و حماس در سال‌های 2008، 2012، 2014 و 2017 با یکدیگر نشست مشترک داشتند و این نشست‌ها بدون رسیدن به نتیجه‌ای خاص پایان یافته بود.

با این همه برخی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه معتقدند که این اقدام با توجه به عدم حمایت کشورهایی که بعضاً از حامیان رژیم صهیونیستی به حساب می‌آیند و با این رژیم روابط گسترده سیاسی و اقتصادی دارند (مانند بریتانیا و فرانسه)؛ وضعیت را نسبت به اقدامات مشابه گذشته متفاوت کرده است. این افراد عقیده دارند که نشست مشترک اخیر نشان داد که جامعه فلسطین و احزاب سیاسی آن دیگر تحمل شکاف و جدایی را ندارند و به سمت نوعی یکپارچگی گام برمی‌‌دارند. در واقع می‌توان گفت که جنبش‌های حماس و فتح هر دو در حوزه خود تأثیرگذار هستند؛ یعنی حماس در عرصه مقاومت مسلحانه و فتح در میان سازمان‌های تشکیل‌دهنده گروه ساف(سازمان آزادی‌بخش فلسطین). نشست این دو و واکنش آنها به الحاق کرانه باختری نشان داد که این گروه‌ها قابلیت همکاری‌های بیشتری در برابر زیاده‌‌خواهی‌های صهیونیست‌ها دارند.

اتحاد فلسطینی برای مقابله با زیاده‌خواهی صهیونیستی

با این همه نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، به تعویق انداختن طرح الحاق از سوی رژیم صهیونیستی است. به نظر می‌رسد که این رژیم قصد دارد که با استفاده از حربه گذر زمان و فراموش شدن تدریجی این طرح و تبعات آن از سوی جهانیان به دلیل مسائل دیگر مانند شیوع کرونا، این طرح را بعد از مدتی دوباره به حالت اجرا درآورد. موضوعی که به نظر می‌رسد که همه طرف‌های فلسطینی و حامیان بین‌المللی آنها باید به آن توجه ویژه‌ای کنند تا طرح الحاق به مانند ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین حساسیت خود را از دست ندهد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha