بدهی ۶۷ میلیارد تومانی بنیاد شهید به آموزش عالی استان مرکزی
کد خبر: 3913165
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

بدهی ۶۷ میلیارد تومانی بنیاد شهید به آموزش عالی استان مرکزی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی از بدهی ۶۷ میلیارد تومانی این نهاد به مراکز آموزش عالی استان خبر داد گفت: از این رقم ۶۴ میلیارد تومان به دانشگاه آزاد اختصاص دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مرتضی انصاری‌فر، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی، امروز، 7 مرداد ماه در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های این نهاد برگزار شد، از عقد تفاهم‌نامه همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران با وزارت راه و شهرسازی به منظور ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت ویژه خانواده شهدا و ایثارگران خبرداد و گفت: این تفاهم در گام اول در سه استان کرمانشاه، خراسان جنوبی و مرکزی اجرا می‌شود که در مرحله برگزاری جلسات و واگذاری زمین هستیم.

وی اظهار کرد: استان مرکزی جزو چهار استان برتر کشور در بخش تأمین مسکن ویژه خانواده شهدا و ایثارگران است. همچنین در حال حاضر پروژه ۲۶۴ واحدی با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال انجام است که با وجود شرایط خاص فعلی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی متوقف نشد.

انصاری‌فر با اشاره به مصوبه هیئت دولت در رابطه با افزایش وام مسکن ویژه خانواده شهدا و ایثارگران، بیان کرد: پیرو مصوبه هیئت دولت تسهیلات در نظر گرفته شده بدین شرح اعلام شده است: شهرهای بیش از یک میلیون نفر ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای کمتر از یک میلیون نفر ۱۲۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و برای نقاط روستایی ۸۰ میلیون تومان.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به تشریح فعالیت این نهاد با همکاری وزارت صمت جهت اشتغالزایی خانواده شهدا و ایثارگران پرداخت و اضافه کرد: یکی از مشکلات بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت شهدا و ذخیره مرخصی شهدا از سال ۹۵ تا ۹۸ بود که این مطالبات با معوقات ماده ۳۸ قانون برنامه و بودجه در کشور به 7 هزار میلیارد تومان می‌رسید که سهم استان مرکزی از این میزان مطالبات قابل توجه است.

این مقام مسئول ادامه داد: بدهی بنیاد شهید به مراکز آموزش عالی استان مرکزی ۶۷ میلیارد تومان است که از این مبلغ 64 میلیارد تومان به دانشگاه آزاد اختصاص دارد. همچنین پیگیری مشکلات بیمه تکمیلی خانواده شهدا و ایثارگران نیز در دستور کار جدی قرار دارد. سال 98 چالش‌هایی در این حوزه وجود داشت؛ چراکه مقرر بود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه این حوزه فراهم شود و ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان پرداخت شود، اما تنها سه ماه پرداخت شد و به همین دلیل بسیاری از مراکز درمانی اقدام به لغو قرارداد کردند که با تلاش‌هی صورت گرفته مشکل حل شد و با پرداخت فاکتورهای بیمه صورت وضعیت به روز است. امسال نیز مقرر است بیمه از طریق منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها تأمین اعتبار شود.

وی در خصوص حقوق جانبازان فاقد شغل هم گفت: درصدد تأمین اعتبار در این بخش هستیم تا جانبازان بالای ۶۰ سال بتوانند از این امتیاز استفاده کنند. در استان مرکزی که در اجرای طرح پیشرو است در سال 98 حدود 191 نفر، در سه ماهه نخست امسال 93 نفر از این طرح برخوردار شدند و 200 نفر نیز در نوبت دریافت حقوق قرار دارند.

انصاری‌فر اظهار کرد: استان مرکزی  دارای۳۰ جانباز قطع نخاع، ۱۱ جانباز شیمیایی حاد و ۱۱۹ جانباز شیمیایی با شرایط متوسط است که از طریق بیمه دی خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند. پیگیری جهت تأمین واکسن آنفلوآنزا و آزادسازی سهام بانک دی ایثارگران از دیگر اقدامات در دست اقدام است.

وی از آماده‌سازی پروژه توانبخشی، آغاز عملیات اجرایی مناسب سازی ساختمان بنیاد شهید کمیجان، استانداردسازی ناوگان خودرویی بنیاد در استان، تخریب و نوسازی کامل ساختمان بنیاد شهید اراک به عنوان اقدامات در دستور کار یاد کرد و گفت: تمامی امور بانکی بنیاد شهید از طریق بانک دی انجام می‌شود و تلاش بر این بود که در استان‌ها نیز چنین اقدامی صورت گیرد که به دلیل نداشتن شعبه‌ای از این بانک در تمامی شهرستان‌ها موافقت از سوی استان مرکزی صورت نگرفت بر همین اساس با موافقت بانک مرکزی مقرر شد باجه یا گیشه‌ای از این بانک در ادارات بنیاد شهید ساوه و خمین و استان سمنان به صورت پایلوت مستقر و تمامی خدمات این بانک از طریق این باجه در ادارات بنیاد شهید شهرستان‌ها ارائه خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان مرکزی در پایان به اقدامات حمایتی بنیادشهید استان در شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: با شیوع کرونا و اجرای طرح مؤمنانه، ۳۸۰ بسته حمایتی برای جانبازان بویژه جانبازان کمتر از ۲۵ درصد و کارت بن خرید فروشگاه به میزان ۵۰۰ هزار تومان، همچنین بسته‌های بهداشتی برای جانبازان ضایعه نخاعی و شیمیایی و توزیع ۲۰۰ بسته اقلام بهداشتی توسط بانک دی انجام شد.

انتهای پیام
captcha