کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا هدف اصلی وزارت بهداشت
کد خبر: 3913469
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸

کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا هدف اصلی وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: ارائه خدمات سرپایی به بیماران برای ما بسیار حائز اهمیت است و اگر می‌خواهیم به هدف اصلی خود که کاهش مرگ و میرهای ناشی از کروناست برسیم، باید به این مهم توجه کافی داشته باشیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی امروز، هشتم مرداد در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی، گفت: خوشبختانه این استان علی‌رغم اینکه در ابتدای شیوع این بیماری جزو استان‌های آلوده کشور بود، اما به خوبی توانست این بیماری را تا حد قابل قبولی کنترل کند که این مهم نشان‌دهنده حضور فعالانه همه ارکان استان در راستای مقابله با کرونا دارد.

وی تصریح کرد: مطالعات انجام شده در کمیته علمی وزارت بهداشت حاکی از خاص بودن ویروس کرونا دارد، از این جهت جزو مخرب‌ترین ویروس‌هایی که تاکنون در محیط بدن شناخته شده است به شمار می‌رود. این ویروس در محیط کشت و بدن، سریعا بافت‌ها را هم به صورت مستقیم و هم از طریق سیستم ایمنی تخریب می‌کند. با وجود اینکه مطالعات بسیاری روی روش‌های درمان این بیماری در سطح دنیا انجام شده است، اما متاسفانه هیچ درمان اختصاصی برای آن کشف نشده است.

جان‌بابایی بیان کرد: در حال حاضر مؤثرترین راه درمان این بیماری، مراقبت درست از بیمار توسط نیروی انسانی است. در واقع تا این لحظه هر کشوری که موفق به کنترل نسبی این بیماری شده به دلیل توانمندی نیروی انسانی‌اش بوده است. همان طور که می‌دانیم این ویروس تنها حوزه سلامت را تهدید نکرد.

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی هنوز نمی‌توانیم بگوییم شرایط خوب است، چون وقایع آینده را به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی کرد و از شرایطی که ممکن است در روزهای آتی اتفاق بیفتد، خبر نداریم. در روزهای ابتدایی که شیوع این ویروس در کشور به صورت رسمی تایید شد، بسیاری از کشورها، رفت و آمدهای خود را با ایران قطع کردند و تصور می کردند که به این بیماری مبتلا نمی شوند، در صورتی که امروزه می‌بینیم با وجود همه اقدامات پیشگیرانه آمار برخی از کشورهای  همسایه به شدت رو به افزایش است.

جان‌بابایی اضافه کرد: این ویروس به هیچ عنوان قابل انکار نیست باید مراقبت کنیم تا با بهبودی اندک شرایط در دام این بیماری نیفتیم، در حال حاضر در کشور به ازای هر یکهزار نفر کمتر از 1.7 تخت بیمارستانی وجود دارد که از این تعداد 1.2 آنها دولتی هستند.

 وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا به شدت استان مرکزی را تهدید می‌کند، تصریح کرد: لازم است همه شرایط استان به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت استان در راستای مقابله با این بیماری شناسایی شود. بر اساس تجربه چند ماهه خود، می‌توانم به یقین بگویم که این نیروی انسانی بوده است که تا کنون بیماری را تا حدودی کنترل کرده و نباید این طور تصور شود که صرفا تجهیزات موجود قادر به کنترل بیماری بوده‌اند.

این مقام مسئول لزوم ایجاد دانشگاه‌های علوم پزشکی متعدد در کشور به منظور تأمین نیروی مورد نیاز در عرصه پزشکی را متذکر شد و گفت: تجربه ثابت کرده است تربیت هرچه بیشتر نیروی انسانی مورد نیاز در دانشگاه‌های استان و کشور، حرف اول را در عرصه‌های پزشکی و مقابله با بیماری‌های موجود می‌زند و به همین دلیل دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی موجود در استان مرکزی باید تقویت شوند.

جان‌بابایی بیان کرد: ارائه خدمات سرپایی به بیماران برای ما بسیار حائز اهمیت است و اگر می‌خواهیم به هدف اصلی خود که کاهش مرگ و میرهای ناشی از کروناست برسیم، باید به این مهم توجه کافی داشته باشیم. مرگ و میر تنها عاملی است که به هیچ عنوان قابل جبران نیست و درمقایسه با ضررهای اقتصادی، اجتماعی و... که به مرور زمان جبران پذیر هستند، این مورد به هیچ عنوان قابل برگشت نیست.

وی ادامه داد: تیم سازی و رعایت اصول بهداشتی در منازل و محلات در کاهش تعداد مبتلایان و به تبع آن، کاهش آمار مرگ و میر اثرگذار است. اگر تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند، هرچقدر هم که تجهیزات پیشرفته و کافی داشته باشیم، نمی‌توان با این حجم از بیماری مقابله کرد. در حال حاضر در هر محلات و روستا دهیار و مراکز درمانی وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها برای کنترل بیماری استفاده شود. در حال حاضر بیش از 18 هزار خانه بهداشت و 5 هزار مرکز بهداشتی در کشور فعال هستند که همه این مراکز می‌توانند در زمینه بیماریابی و تشخیص زودرس در محلات و روستاهای کشور فعالیت کنند.

انتهای پیام
captcha