تبدیل محتوا به تجاری سازی نتیجه تعامل جهاد دانشگاهی با سایر دانشگاه‌هاست
کد خبر: 3913561
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

تبدیل محتوا به تجاری سازی نتیجه تعامل جهاد دانشگاهی با سایر دانشگاه‌هاست

رییس دانشگاه پیام نور استان مرکزی با اشاره به واکاوی پایان‌نامه‌های دانشگاهی توسط جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: تعامل هرچه بیشتر بین این مجموعه با سایر دانشگاه‌ها می‌تواند منتج به تولید و یا تبدیل محتوا به تجاری سازی و تولید فناورانه شود.

علی‌اکبر ملکی‌راد، رییس دانشگاه پیام نور استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، چهلمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی را به مجموعه فعال در این نهاد انقلابی تبریک گفت و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی تبدیل مسیر پژوهش و آموزش به محورهای فناورانه و تجاری سازی را پیش گرفته و پرورش کارآفرینانی موفق را در دست اقدام دارد.

وی مهارت پروری و تربیت نیروی انسانی خدوم، متعهد و متخصص را رسالت اصلی جهاد دانشگاهی بیان کرد و افزود: تربیت نیروهای متخصص اقدام ارزشی بود که توسط مجموعه جهاد دانشگاهی صورت پذیرفت، افرادی که توسط این نهاد آموزش دیدند به راحتی وارد بازار کار شدند؛ چراکه مهارت آفرینی اولویت اصلی است و حتی بزرگترین دانشگاه‌های کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی نمی‌توانند این ادعا را داشته باشند. آموزش‌های کاربردی و مفید دستاورد بسیار ارزشمندی برای نظام و سیستم آموزشی است که توسط این مجموعه انجام شده است.

ضرورت نگاه جهاد دانشگاهی به تغییر بازار کار

ملکی‌راد جهاد دانشگاهی را پیشگام در رصد و رفع نیازهای عموم مردم دانست و تصریح کرد: عملکرد موفق این نهاد برهمگان روشن است؛ چراکه در مقطع زمانی خاص پاسخگوی بازار کار جامعه بوده و در این عرصه پیشرفت خوبی داشته است، اما امروز با توجه به تغییر بازار نیازسنجی در این حوزه باید بر اساس مطالبات اجتماعی اصلاح شود و دوره‌های آموزشی و مهارت پروری برحسب نیاز حال حاضر جامعه باشد، اگر سنجش‌ها درست باشد قطعا بار دیگر جهاد دانشگاهی خواهد درخشید.

این مقام مسئول ضرورت کسب مهارت در شرایط فعلی جامعه را مهم توصیف کرد و گفت: در کشور کمبودهایی در حوزه آموزش‌های تخصصی و مهارتی وجود دارد که از سوی جهاد دانشگاهی جبران می‌شود، اما این امر مستلزم آن است که هر سال آنالیز بازار کار توسط کارشناسان صورت پذیرد. جوانان با کسب مهارت تا حدی از دغدغه فکری آنان کاسته شده و با آرامش بیشتری زندگی می‌کنند.

ملکی‌راد با اشاره به پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده از سوی محققان جهاد دانشگاهی، اضافه کرد: بیشترین تأثیرپژوهش‌ها در کاربرد آنان نهفته است، پایان‌نامه‌های دانشجویی مرجع خوبی برای تحقیقات و پژوهش‌ها هستند، برای رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی تیمی خبره از نیروهای علمی جهاد دانشگاهی وارد دانشگاه‌ها شده و پایان‌نامه خاک خورده که بعضاً دارای محتوای بسیار خوبی هستند را مورد واکاوی قرار دهند. تعامل هرچه بیشتر بین این مجموعه با دانشگاه‌ها می‌تواند منتج به تولید و یا تبدیل محتوا به تجاری سازی و تولید فناورانه شود.

رییس دانشگاه پیام نور استان مرکزی ادامه داد: جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت‌های خوبی است و قطعا توان ورود به مأموریت‌های جدید را دارد، شکی نیست این مجموعه در عرصه آموزشی و پژوهشی عملکرد قابل قبولی دارد، اما باید دقت شود فعالیت‌ها با نگاه فناوری و تجاری سازی باشد تا بازار کار از رونق برخوردار شود. این نهاد تجربه خوبی در بخش‌های مختلف همچون مباحث دانش‌بنیان، درمان ناباروری، آموزش‌های کوتاه مدت و ... دارد و تعامل با مجموعه‌های بین‌المللی آنان را به جهانی شدن نزدیک‌تر می‌کند؛ چراکه متخصصان دیگر کشورها از امکانات خوبی برخوردارند که آشنایی با آنان به ارتقای جایگاه این مرکز آموزشی پژوهشی کمک می‌کند.

وی ادامه‌داد: ارائه خدمات از سوی جهاد دانشگاهی توقع مضاعف در جامعه و بین مردم ایجاد کرده است؛ چراکه در اذهان اینطور شکل گرفته که مشکل غیرقابل حل وجود ندارد و جهاد دانشگاهی قادر است هر مشکلی را برطرف کند، این تفکر رسالت این مجموعه را سنگین‌تر می‌کند؛ لذا ضروری است عوامل فعال و خدوم در این نهاد جدی‌تر گام برداشته و نیازسنجی‌ها را دقیق‌تر انجام دهند. وجود دو ظرفیت خبری ایکنا و ایسنا باعث می‌شود تا مشکلات راحت‌تر از سوی مسئولان پیگیری و برطرف شود، وجود این دو رسانه پتانسیل خوبی است که در دانشگاه‌های دیگر وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha