شاهد دستاوردهای بسیاری از جهاددانشگاهی تا سال 1400 خواهیم بود
کد خبر: 3914306
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
طیبی اعلام کرد؛

شاهد دستاوردهای بسیاری از جهاددانشگاهی تا سال 1400 خواهیم بود

رئیس جهاددانشگاهی ضمن تبریک سالروز تأسیس این نهاد انقلابی و روز خبرنگار، اعلام کرد: تا سال 1400 شاهد دستاوردهای فراوان این نهاد برای رفع نیازهای جامعه خواهیم بود.

طیبیبه گزارش ایکنا، در آستانه چهلمین سال تأسیس جهاددانشگاهی، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، امروز دوشنبه، 13 مردادماه، طی نشستی خبری به تشریح دستاوردهای این نهاد طی 40 سال فعالیت پرداخت و برنامه‌های آتی آن را تشریح کرد.

در ابتدای این نشست طیبی با تبریک چهلمین سال تشکیل جهاددانشگاهی و روز خبرنگار، اظهار کرد: خبرنگاران در این روزها که به چهل سالگی جهاددانشگاهی نزدیک می‌شویم، اهتمام جدی در زمینه بازتاب دستاوردهای جهاددانشگاهی داشته‌اند. لذا از همه خبرنگاران تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از رسانه ملی که فضایی را برای بیان دستاوردهای جهاددانشگاهی فراهم کرده است، سپاسگزارم.

مهمترین مأموریت جهاددانشگاهی طی 40 سال فعالیت

وی با بیان اینکه مهمترین مأموریت جهاددانشگاهی در 40 سال فعالیت با برکت آن، اثبات توان کشور برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار بوده، گفت: پیشرفت و توسعه پایدار مستلزم انجام فعالیت‌های شاخص علمی و فناورانه، ساختارسازی‌های فرهنگی و آموزشی است. ایجاد خودباوری و غرور ملی در مردم و نسل جوان و ترویج فرهنگ و مدیریت جهادی و کارآمدی آن و تأمین برخی نیازهای جامعه و صنعت در حوزه‌های مختلف، از دیگر مأموریت‌های ما بوده است. با امکاناتی که در اختیار داشته‌ایم، این وظیفه را به خوبی انجام داده‌ایم و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال جاری و نیز سال آینده شاهد دستاوردهای فناورانه متعددی از سوی جهاددانشگاهی در زمینه رفع نیازهای کشور خواهیم بود.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری تا پایان سال 98، تعداد کل پروژه‌های فناورانه انجام شده، 13 هزار و 473 پروژه بوده که تعداد 8 هزار و 729 مورد آن کارفرمایی و تعداد 4 هزار و 744 پروژه داخلی بود و عمدتاً هم تولید فناوری و پروژه‌هایی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بود. در زمینه فناوری‌های کسب شده و تجاری‌سازی شده، در حوزه پزشکی به 32 فناوری، در حوزه فنی و مهندسی به 58 فناوری و در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به 31 فناوری دست پیدا کرده‌ایم. عناوین این فناوری‌ها در زمینه داروهای گیاهی، فرستنده‌های رادیویی(موج متوسط در قدرت‌های مختل و فرستنده‌های دیگر)، مبدل‌های صنعتی(UPS، شارژر، کنترل دور موتور) و غبارگیرهای صنعتی(شامل الکتروفیلتر، بگ فیلتر و برج خنک‌کن) است.

طیبی به فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه نشر نیز پرداخت و گفت: تعداد کتب تألیف و ترجمه‌ شده ما یک‌هزار و 219 عنوان بوده و همچنین تعداد 19 مجله علمی - پژوهشی و 14 مجله علمی - ترویجی از سوی جهاددانشگاهی منتشر شده است. در زمینه مقالات تعداد 19 هزار و 679 مقاله چاپ کرده‌ایم که از این تعداد، 4 هزار و 608 مورد در مجلات خارجی و 3 هزار و 854 مورد در مجلات داخلی چاپ شده است. همچنین 11 هزار و 217 مورد از این مقالات در همایش‌ها و سمینارها ارائه شده و 634 مورد حاصل ثبت اختراع بوده است. کل نیروی انسانی هیئت علمی و پژوهشگر در جهاددانشگاهی 2 هزار و 239 نفر که 464 نفر از آن‌ها هیئت علمی و یک هزار و 933 نفر کارشناس هستند.

ساختارهای پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی

وی در مورد ساختارهای پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: تعداد گروه‌های پژوهشی که عمدتاً انجام تحقیقات و کاربرد فناوری را دنبال می‌کنند، 132 گروه است و نیز 120 مرکز خدمات تخصصی داریم که در غالب 31 واحد استانی، 20 پژوهشکده مستقل و 3 پژوهشگاه فعالیت می‌کنند. همچنین دارای 3 پارک کرمانشاه، البرز و علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی هستیم. معتقدیم که باید از توانمندی‌های جوانان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ذیل این پارک‌ها استفاده کنیم. پارک کرمانشاه دارای 31 واحد فناور، پارک البرز دارای 72 واحد فناور و پارم علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دارای 36 واحد فناور است. همچنین 517 واحد فناور در مراکز رشد ما مستقر شده‌اند که تعداد 59 شرکت موفق خارج شده از مراکز رشد بوده و 43 واحد نیز در مرحله پیش‌رشد هستند. پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که در سال 96 تأسیس شد، ذیل موضوعاتی همچون صنایع دستی، موسیقی، رسانه، گردشگری، مد و پوشاک، سرگرمی‌های علمی، آموزشی و تفریحی و سینما و تئاتر فعالیت می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی به افتخارات این نهاد در جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف اشاره و بیان کرد: در 27 دوره جشنواره خوارزمی حائز رتبه شدیم. همچنین در 22 دوره جشنواره علوم پزشکی رازی موفق به دریافت جایزه شدیم و نیز در 6 دوره جشنواره جوان خوارزمی عنوان برگزیده کسب کرده‌ایم و بیش از 100 جایزه هم در جشنواره‌های ملی به دست آورده‌ایم. در سال 2014 آقای بهاروند موفق به دریافت جایزه یونسکو در حوزه علوم زیستی شدند و در سال 2019 نیز ایشان از طرف آکادمی جهانی علوم(TWAS) به عنوان دانشمند برجسته جهان انتخاب شدند. همچنین شاهد قرار گرفتن آقایان منتظری و بهاروند در فهرست یک‌ درصد دانشمندان پراستناد جهان بودیم و آقای بهاروند به‌ عنوان پژوهشگر برتر جهان اسلام در سومین دوره جایزه مصطفی(ص) انتخاب شدند.

شاهد دستاوردهای بسیاری از جهاددانشگاهی تا سال 1400 خواهیم بود

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی طی یک‌ سال گذشته در حوزه پژوهش و فناوری پرداخت و اظهار کرد: همکاری با ایمیدرو در زمینه تولید فناوری‌های مورد نیاز کانی‌های فلزی و غیرفلزی توسعه یافت و مقرر شده است که در زمینه تولید فولادهای کرایوژنیک، طراحی و اصلاح سیستم جمع‌آوری و تصفیه گاز کوره‌های قوس الکتریک سالن اصلی ذوب، مستندسازی دانش فنی خطوط ریخته‌گری فولاد و نیز تولید الکترودهای گرافیتی همکاری‌ کنیم. تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) امضا کرده‌ایم تا در زمینه طراحی و ساخت موتور درون‌چاهی نفت، قرارداد اصلاح نژاد دام، طراحی و ساخت دکل‌های تعمیراتی صنعت نفت، تولید کیت کرونا و کسب دانش فنی و طراحی و ساخت گلخانه‌های هوشمند همکاری کنیم. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت ورزش و جوانان به ‌منظور تولید محصولات مکمل غذایی و مواد انرژی‌زا و تولید چهار مکمل غذایی پرمصرف برای بدن‌سازی امضا کرده‌ایم.

همکاری‌ با دستگاه‌های مختلف

طیبی به سایر همکاری‌های جهاددانشگاهی با دستگاه‌های مختلف در قالب تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: با سازمان اوقاف و امور خیریه برای تشکیل شرکتی به‌صورت مشترک در زمینه تولید جنین‌های مرغوب با هدف اصلاح نژاد دام سنگین ایران تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم، چراکه با توجه به وضعیت آب و هوایی کشورمان نیاز است از دام‌هایی استفاده کنیم که بیشترین فایده را داشته باشد. با وزارت نفت نیز به‌ منظور کسب دانش فنی مدل‌های مختلف مته‌های سه‌دنده‌ای همکاری کردیم و تحویل اولین سری مته‌های تولیدی را داشتیم. سال گذشته همچنین رونمایی و تحویل دکل دوم نفت طراحی و ساخته‌شده از سوی جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت انجام شد و نیز قراردادی برای طراحی و ساخت یک واحد 50 هزار بشکه‌ای تولید نفت به روش اسکیدموانتد با این وزارتخانه امضا کرده‌ایم. همچنین، در سال 98 بازدید وزیر محترم نفت از خط تولید مته حفاری و مراحل کسب دانش فنی و ساخت مته پیشرفته Pdc را شاهد بودیم. بنا داشتیم در ایام سالگرد چهل سالگی جهاددانشگاهی از دو فناوری بسیار پیشرفته در زمینه کسب فناوری و ساخت موتور درون‌چاهی حفاری به قدرت‌های 2 و 6 اینچی رونمایی کنیم که به علت شیوع کرونا در تهران و خوزستان، این رونمایی را در پاییز خواهیم داشت. همچنین موفق به کسب دانش بازیابی فلزات گرانبها از زباله‌های الکترونیکی شدیم. البته صدا و سیما گزارشی را از ژاپن پخش کرد که چگونه توانستند مدال‌های المپیک خود را از این طریق طراحی و تولید کنند.

وی افزود: همچنین برنامه رونمایی کسب دانش فنی و ساخت الکتروموتور و مبدل‌های فرکانسی آسانسورهای بدون گیربکس را داشتیم که به علت شیوع کرونا این رونمایی در اواخر پاییر انجام می‌شود. همچنین مقرر بود از کسب دانش فنی ساخت و طراحی سامانه بصری ناوبری و سیستم روشنایی باند فرودگاه رونمایی کنیم که به دلیل کرونا لغو شد. در زمینه صنایع دفاعی موفق به طراحی و ساخت تجهیزات تست گیربکس اصلی بالگرد به قدرت 3 مگاوات و دور 15 هزار دور در دقیقه شده‌ایم. در زمینه صنایع مس نیز به طراحی و ساخت بزرگترین چرخ ریخته‌گری پیوسته برای تولید مفتول مسی جهت تولید کابل الکتریکی دست پیدا کرده‌ایم. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با ایران‌خودرو داشتیم که آن را به‌ منظور کسب دانش فنی کاتالیست خودرو و الکترونیک خودرو و سیستم اتصال هوشمند خودروها و خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی منعقد کرده‌ایم.

طیبی همچنین به دستاوردهای این نهاد در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته پروژه تولید داروی گیاهی ترک اعتیاد(دتوکسین) پایان یافت و رونمایی از آن به بعد از شیوع کرونا موکول شده است. جهاددانشگاهی در طول حیات چهل ساله خود سعی بر شناسایی نیازهای کشور داشته و همواره تلاش کرده با قانع کردن کارفرمایان این نیازها را برطرف کند، اما برای تولید فناوری‌های پیشرفته، فرصت‌سوزی‌های 3 تا 12 سال را شاهد بودیم. در سال 97 و در دیدار با مقام معظم رهبری، ایشان بر حمایت دولت و مجلس از پروژه‌های فناورانه‌ای، که قادر به تولید آن هستیم، تأکید کردند و بر همین اساس، 31 پروژه فناورانه طراحی و بودجه آن از صندوق توسعه ملی دریافت شد و در مرداد 98 کار این پروژه‌ها با سرعت خوبی آغاز شد که تعدادی از این فناوری‌ها تا پایان سال 99 و مابقی در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسند.

رئیس جهاددانشگاهی درباره فعالیت‌ها و اقدامات این نهاد برای مقابله با کرونا بیان کرد: تولید کیت توسط پژوهشکده معتمد  انجام شد. همچنین در پژوهشگاه رویان پروژه سلول درمانی بافت‌های آسیب‌دیده ریه را آغاز کرده‌ایم و نیز از ظرفیت رسانه‌ای جهاددانشگاهی در جهت خبررسانی و ترویج رفتار درست مردم در ایام شیوع کرونا استفاده کردیم. متأسفانه موفق به تأمین منابع مالی برای تولید واکسن نشدیم، اما در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده و تولید البسه کادر پزشکی اقداماتی را انجام دادیم.

طیبی با بیان اینکه مردم در حوزه پزشکی مطالباتی از ما دارند و می‌خواهند که برای توسعه خدمات درمانی، جهاددانشگاهی در قالب ایجاد بیمارستان خدمات بیشتری را ارائه دهد، اظهار کرد: بحث راه‌اندازی بیمارستان سلول‌درمانی را چند سالی است پیگیری می‌کنیم، اما تاکنون موفق به تأمین منابع مالی آن نشده‌ایم. استقبال از فعالیت‌های ما در حوزه سرطان نیز سبب شده که به دنبال تأسیس مرکزی درمانی باشیم. اگرچه با مشکل تأمین منابع مالی روبه‌رو هستیم و باید از ظرفیت‌ خیرین استفاده کنیم.

فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به فعالیت‌ها و اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: تا مدتی پس از تعطیلی و تا فعالیت مجدد دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب، پیگیری فعالیت‌های فرهنگی به عهده جهاددانشگاهی بود و همزمان با آغاز دوباره فعالیت ساختار دانشگاه‌ها و دایر شدن کانون‌هایی مانند انجمن اسلامی، ما نیز به ساختارسازی‌هایی در حوزه فرهنگ دست زدیم و نخستین خبرگزاری دانشجویی ایران را تأسیس کردیم. همچنین فعالیت‌های قرآنی دانشجویان را پیگیری کردیم و به ‌تبع آن خبرگزاری قرآن(ایکنا) را دایر کردیم. تأسیس سازمان دانشجویان، مرکز افکارسنجی دانشجویان و سایر مجموعه‌ها و مراکز دانشجویی که امروز پرقدرت در حوزه فرهنگی دانشجویی ایفای نقش می‌کنند، در آن ایام دایر شدند. بعدها مراکزی همچون مرکز فرهنگی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی راه‌اندازی شدند که برنامه‌ها و فعالیت‌های آن درباره اندیشه‌ها و دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است. همچنین مرکز گردشگری در سال 80 راه‌اندازی شد که هدف آن ایجاد و ارتقای هویت ایرانی - اسلامی دانشجویان، اهتمام به امیدآفرینی، خودباوری و نشاط در میان دانشجویان است.

طیبی در بخش دیگری از نشست خبری خود به تشریح دستاوردها و اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه آموزش عالی و اشتغال پرداخت و بیان کرد: ذیل حوزه آموزش، دو دانشگاه، یک دانشکده و 6 مؤسسه آموزش عالی داریم. کل دانشجویان شاغل به تحصیل در این سه دسته، 22 هزار و 960 نفر است که در مقطع کاردانی یک‌هزار و 38 نفر، در مقطع کارشناسی 17 هزار و 428 دانشجو، در مقطع کارشناسی ارشد 4 هزار و 339 دانشجو و در مقطع دکتری 155 دانشجو مشغول تحصیل‌ هستند. جهاددانشگاهی همچنین 41 مؤسسه علمی - کاربردی در کشور دارد که کل دانش‌آموختگان این مؤسسات 152 هزار و 669 نفر است. در زمینه آموزش‌های کوتاه‌مدت نیز از سال 75 تا 98 ذیل 169 مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی 10 میلیون و 110 هزار نفر مخاطب این آموزش‌ها بوده‌اند. در بحث اشتغال نیز اهتمام زیادی به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی داشته‌ایم و با راه‌اندازی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بازار کار و کاریابی و اخیراً هم با اجرای طرح جامع هدایت شغلی دانشجویان به ‌منظور شناسایی مهارت‌های دانشجویان، این موضوع را پیگیری می‌کنیم. طرح جامع هدایت شغلی در حال حاضر به ‌صورت آزمایشی در دانشگاه علم و فرهنگ در حال انجام است. در حوزه اشتغال سال گذشته قراردادی با وزارت کار منعقد کردیم و به‌ منظور ایجاد ظرفیت شغلی برای 20 هزار نفر در 19 استان کشور و نیز اشتغال بانوان سرپرست خانوار با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بنا شده که در 24 استان ظرفیت اشتغال برای 6 هزار و 200 بانوی سرپرست خانوار فراهم شود.

رئیس جهادانشگاهی به اهتمام این نهاد برای تولید منابع آموزشی به زبان انگلیسی اشاره و تأکید کرد: مطابق دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری مطرح کردند و گلایه‌ای که داشتند مبنی بر نبود کتب آموزش زبان انگلیسی متناسب با فرهنگ کشورمان و ضرورت تولید محتوای فاخر و وزین در این زمینه، اقدام به تولید این منابع آموزشی 8 جلدی با نام EIGHT کردیم. البته تلاش کرده‌ایم از ویژگی‌های مثبت فرهنگی کشورهای انگلیسی زبان و غربی هم استفاده کنیم. مقرر بود در آستانه چهل سالگی جهاددانشگاهی، نمایشگاهی از دستاوردهای این نهاد دایر شود که در فرصتی مناسب این کار انجام می‌شود.

طیبی ضمن جمع‌بندی دستاوردهای چهل ساله جهاددانشگاهی، گفت: با استناد به چهل سال حیات جهاددانشگاهی که از ابتدای تأسیس نیز افتخار عضویت در این نهاد را داشته‌ام، در کشور مشکلی در زمینه تولیدات علمی و فناورانه نداریم، به شرط آن‌که در زمان مناسب به توسعه علمی و به‌ویژه تولید فناوری بپردازیم و نگاهی جامع به توسعه فناوری‌ها و تولید فناوری‌های مورد نیاز داشته باشیم. در گذشته بیشتر توجه به تولید فناوری در زمینه تجهیزات و مواد اولیه معطوف بود و از کسب دانش فناوری طراحی‌های پایه غافل بوده‌ایم. امروز تولید علم و توسعه فناوری برای کاربرد و حل مشکلات و حفظ رقابت اقتصادی است. گاهی به نظر می‌آید بیشتر به ارقام و آمار تعداد مقالات و فناوری‌ها توجه داریم تا کاربرد جدی آن؛ به هر حال، در صورت ضرورت توسعه و ارائه سریع خدمات، باید دانش طراحی و تجهیزات از خارج وارد شود، اما در بخش محدودی از بازار، شاهد انتقال فناوری بوده‌ایم. نباید این‌طور باشد که در هر صنعتی مکرراً دانش پایه و فناوری را از خارج وارد کنیم و انتقال دانش و فناوری صورت نگیرد.

وی با تأکید بر اینکه نظام علم، فناوری و نوآوری ما از کارآمدی مناسب برخوردار نیست، بیان کرد: سیاستگذاری تولید علم و تبدیل آن به ثروت باید در کشور صورت بگیرد. ساختار بنگاه‌داری ما نیز صحیح نیست و باید به سمت بخش خصوصی واقعی برود. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما عمدتاً شبه‌دولتی و یا خصوصی - دولتی هستند. اگر رانت‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود قطع شود عموماً اقتصادی نیستند. یارانه‌ها باید به بنگاه‌هایی داده شود که مراکز تحقیق و توسعه‌‌‌یافته‌ای دارند و مرتب فناوری‌های خود را ارتقا می‌دهند. اگر به کشورهای پیشرفته هم نگاه کنیم، خواهیم دید که یارانه را به بنگاه‌هایی می‌دهند که R&D بالا دارند و توسعه فناورانه در آن‌ها به درستی انجام می‌شود. در پی شکست پروژه‌های فناورانه، نسل‌های آینده فناوری خود را به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی واگذار کردند. ما نیز باید برای توسعه فناوری در صنایع کوچک و متوسط، مراکز تحقیقاتی تخصصی ایجاد کنیم، چرا که این صنایع نمی‌توانند مراکز تحقیقاتی ایجاد کنند و جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه نقش عمده‌ای را ایفا کند.

طیبی افزود: اولویت‌گذاری در حوزه صنعتی انجام نشده و در زمینه بحث اقتصاد مقیاس، نمی‌دانیم چه چیزی در اولویت است. سیاست‌گذاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به فرماندهی واحد دارد. اگر در صنایع دفاعی کشور موفق هستیم به دلیل فرماندهی واحد است. سایر کشورهای توسعه‌یافته فرماندهی واحدی در زمینه توسعه فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان دارند. نباید برنامه‌های سیاست‌گذاری و توسعه کشور با هر گردش سیاسی تغییر کند، چراکه مدیران بسیاری تغییر می‌کنند و هر کدام رویکرد خود را دارند. ما باید تعریف درستی از مدیر و مسئول سیاسی داشته باشیم و خوب است مدیران اجرایی در گردش‌های سیاسی ثابت بمانند و حتماً متناسب با شاخص‌های مطلوبی انتخاب شوند. مدیر اجرایی باید براساس توانمندی‌های مورد نیاز گزینش شود و نیز فردی انقلابی و متعهد باشد.

رئیس جهاددانشگاهی از ارتباط این نهاد با بیانیه گام دوم انقلاب سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به ارتباط ویژه و نزدیک جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس با رهبری معظم و اندیشه‌های ایشان، خود را در متن این بیانیه می‌بینیم و در حال اجرا و تحقق اهداف این بیانیه هستیم. تمامی فعالیت‌های ما در حوزه‌های پژوهش، آموزش و فرهنگ هم منطبق با این بیانیه است. اگر این اراده برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ایجاد شود و مشکل فرماندهی این حوزه را بتوانیم حل کنیم و مدیران خوبی برای اجرا انتخاب شوند، مطمئنیم که ظرف دو برنامه 5 ساله و طی مدت 10 سال می‌توانیم به اهداف توسعه کشور دست یابیم. دانشگاه‌های ما نیروهای خوبی را تربیت می‌کنند و ما باید متناسب با زیرساخت‌های لازم بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

طیبی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به گستردگی صنایع، ارتباط جهاددانشگاهی با این صنایع چگونه برقرار می‌شود، گفت: یکی از اهداف اولیه ما تولید فناوری‌های موردنیاز صنعت و جامعه است و به دلیل آنکه از ابتدا با بودجه محدودی کار خود را آغاز کردیم، در انتخاب فناوری این دقت را داشتیم که آن فناوری ارزش بالایی داشته باشد و نیازی را از جامعه رفع کند و همچنین بتوانیم کسب درآمد کنیم. 20 درصد بودجه ما از منابع دولتی به صورت کمک دریافت و 80 درصد آن را خودمان باید تأمین کنیم. در زمینه بودجه یک‌سری صنایع خاص مانند نفت، گاز و پتروشیمی را انتخاب کرده‌ایم و می‌توان فناوری‌های آن‌ها را در مقیاس‌های مطلوب و متنوعی تولید کرد.

وی با بیان این‌که ارتباط ما با صنعت خوب است، افزود: یکی از دلایل ارتباط خوب ما با صنعت این است که از در‌های بسته‌ای که با آن روبه‌رو بودیم، خسته نشده‌ایم. اوایل فکر می‌کردیم اگر یک فناوری را تولید کنیم، فرش قرمز جلوی ما پهن می‌کنند، اما بعدتر دیدیم این‌گونه نیست. همواره نیز به‌ دنبال حل مشکلات صنعت بوده‌ایم و نگاه ما کاربردی بوده است. آنچه ما را نگران می‌کرد، فرصت‌سوزی‌هایی بود که وجود داشت. از سوی دیگر، تعریف اشتباهی از ارتباط دانشگاه با صنعت وجود دارد و در زمینه ابزاری که در اختیار استاد و دانشجو در تولید فناوری قرار دارد، به‌ویژه دانشجویان مقاطع دکتری، مشکلاتی وجود دارد چه در بحث آزمایشگاهی و چه ابزار و ادوات. کار دانشگاه تربیت نیروی مورد نیاز در حوزه‌های علمی و تولید نسل آینده فناوری‌هاست.

به گفته رئیس جهاددانشگاهی، تا زمانی که صنعت ما رقابتی نشود، چه در سطح ملی یا بین‌المللی، هیچ سفارشی به دانشگاه‌ها نخواهد آمد. در برنامه‌ریزی‌های نظام علم و فناوری باید مراکز R&D ایجاد شوند تا صنایع به سراغ دانشگاه‌ها بروند. خوب است دانشگاه‌ها در زمینه علوم نوپدید کار کنند و این از وظایف دانشگاه‌هاست و دولت باید به دانشگاه‌ها بودجه لازم را دهد تا در این زمینه‌ها فعالیت کنند.

طیبی همچنین درباره اعتبارات برنامه توسعه کشور و اینکه آیا این اعتبارات پاسخگوی نیازهای بخش پژوهش هست یا خیر، گفت: میزان بودجه پژوهشی در کشور بحث پردامنه‌ای است. اگر بگوییم براساس پیگیری‌هایی که کرده‌ایم چند درصد از این بودجه‌ها بهره‌مند شدیم، شاید حدود 10 تا 15 درصد باشد که البته تزریق به‌ موقع این بودجه مهم است. در جهاددانشگاهی خیلی به سراغ این بودجه‌ها نرفته‌ایم و معتقدیم نمی‌توانیم بر اساس این بودجه‌ها برنامه‌ریزی کنیم. در کشور باید اصلاح جدی در زمینه نظام ملی نوآوری صورت پذیرد. اکنون با توجه به منابع محدود، موازی‌کاری به شدت در حوزه پژوهش وجود دارد و متأسفانه این‌گونه نیست که مأموریت مشخصی به هر دانشگاه داده شده باشد. لذا افزایش بودجه باید پس از اصلاح نظام ملی نوآوری انجام شود، در غیر این‌صورت تنها شاهد افزایش تعداد مقالات در کشور خواهیم بود که کاربردی هم ندارند. اگر این گلایه وجود دارد که بودجه کم است، درست است، اما باید اصلاح ساختارها صورت پذیرد تا افزایش بودجه فایده داشته باشد.

یادآور می‌شود، مراسم گرامیداشت چهلمین سال تشکیل جهاددانشگاهی و تجلیل از جهادگران برتر کشور، چهارشنبه، 15 مردادماه، از ساعت 10:30 برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha