خطر بی‌اعتنایی به شعور مخاطب از کرونا بیشتر است
کد خبر: 3914423
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
واکنش استاد سطح عالی حوزه به سخنان سیدکمال الحیدری:

خطر بی‌اعتنایی به شعور مخاطب از کرونا بیشتر است

استاد سطح عالی حوزه علمیه خطاب به کمال الحیدری، گفت: گمان نمی‌کنید بی‌اعتنایی به شعور مخاطبان برای دین و دینداری به مراتب خطرش از کرونا بیشتر است؟

شریفیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه، 13 مردادماه در  واکنش به سخنان اخیر سیدکمال الحیدری در مورد کرونا و امام زمان(عج) که در قالب کلیپی منتشر شد، گفت: وی کلیپی را منتشر کرد و مطالبی بر زبان آورد، ولی وقتی با برخی نقدها روبرو شد، گفت من قصد تبیین نداشتم، بلکه فقط می‌خواستم سؤالاتی در مورد دیدگاه عالمان و نه اصل دین داشته باشم.

وی با بیان اینکه ایشان باید به این مسئله توجه کنند که اولین ویژگی یک عالم دینی بیش و پیش از طرح هر مسئله علمی، داشتن صداقت با مردم و مخاطبان است، افزود: اگر شما می‌گویید کرونا شاخ غرور علم و انسان‌محوری غربی را شکسته، آیا طرح سؤال می‌کنید؟ یا وقتی می‌گویید بینی و بین‌الله، کرونا شاخ غرور قرائت رسمی از دین را هم شکسته، آیا این، طرح سؤال است؟ گمان نمی‌کنید خطر عدم صداقت یک عالم دینی بیش از خطر کرونا برای جان انسان‌ها است؟ گمان نمی‌کنید بی‌اعتنایی به شعور مخاطبان برای دین و دینداری به مراتب خطرش از کرونا بیشتر است؟

شریفی تصریح کرد: فرمودید اشکال ما به بیانات و قرائت‌هایی است که برخی عالمان و به خصوص برخی محدثان از دین داشته‌اند؛ یعنی اهل خبر و نه فلاسفه و متکلمین و مفسران و محور سخنان شما هم محدث نوری است، ضمناً تأکید دارید که عالمان باید نقد شوند. آقای حیدری چرا راه را عوض می‌کنید، چه کسی گفته است که عالمان معصوم هستند و نباید نقد شوند و اگر کسی هم این حرف نادرست را بزند آیا پذیرفتنی است؟ ضمن اینکه شما می‌گویید کرونا قرائت رسمی از دین را زیر سؤال برده و سخنی از برخی عالمان ندارید.

دوری از صداقت

شریفی خطاب به وی، اظهار کرد: آیا سخنان محدث نوری قرائت رسمی از دین است، ولی سخنان امام که در نقد آثار محدث نوری از ایشان نقل می‌کنید، قرائت غیررسمی است؟ آقای حیدری شما در همین مسئله هم صداقت علمی را رعایت نکرده‌اید. کجا ایشان گفته از وظایف قطعی امام زمان است که مشکلات شخصی مردم را حل کند و بعد شما بگویید اگر امام زمان مشکلات شخصی مردم را حل می‌کند، چرا مشکل صدها میلیون شیعه را حل نمی‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: محدث نوری می‌گوید یکی از موضوعاتی که وجود امام زمان را ثابت می‌کند، ملاقات‌هایی است که عالمان و پارسایان و پاکان با امام داشته و راهنمایی‌هایی که فرموده‌اند؛ این کجا و اینکه توسل به  امام زمان را علت تامه حل مشکلات دانستن و از تدبیر و راه حل علمی دوری کردن کجا؟

وی اضافه کرد: آیا واقعا شما از کتاب « جنة المأوی ...» محدث نوری چنین برداشت کردید که وی توسل به امام زمان را جایگزین تدبیر و راه حل علمی می‌داند؟ آیا این فهم شما از آن متن است و آیا بقیه متون علما را هم اینگونه نقد و فهم می‌کنید؟ افزون بر این، محدث نوری مگر در مقدمه همان کتاب نمی‌گوید من به هر قصه و داستانی درباره ملاقات با امام اعتماد نمی‌کنم، مگر آنچه از صلحای قابل اعتماد نقل شده است؛ یعنی کسانی که از زهد و تقوا به جایی رسیده‌اند که عادتاً احتمال دروغ و خطا ندارند.

لزوم رعایت اخلاق نقد

شریفی بیان کرد: اگر می‌خواهید اخلاق نقد را رعایت کنید، باید به متن سخنان ایشان پایبند باشید یا کبرا و صغرای سخنانش را نقد کنید؛ یعنی اثبات کنید اساساً امام زمان توان حل مشکلات افراد را ندارد و اگر ثبوتاً هم چنین توانایی را دارد، اثباتاً این کار را نمی‌کند. مگر اینکه اشکال صغروی وارد کرده و بگویید امام زمان ثبوتاً و اثباتاً توان این کار را دارد و انجام هم می‌دهد، ولی شخصیت‌هایی که محدث نوری نام برده، عالم و وارسته نبوده، بلکه دروغگو بوده‌اند. باید اخلاق نقد را مراعات کنید، نه اینکه زیرکانه با نقل نقد امام بر آثار محدث نوری، خودتان را در بیان آن سخنانی که در مورد امام زمان گفته‌اید، مبرا کنید.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تصریح کرد: اینکه نقد امام بر محدث نوری درست است یا خیر، هیچ ربطی به مدعای شما ندارد؛ به علاوه همین ابن عربی که شما از او تمجید کرده و قبول دارید و بنده هم در این زمینه با شما هم‌نظر هستم؛ همین ابن عربی هرچند سخنان متشتتی در مورد امام زمان دارد، ولی امام را خاتم ولایت محمدیه می‌داند و در چند جا داستان ملاقات خود را با ذکر مکان و زمان و جزئیات و افاضات علمی آن حضرت بیان می‌کند.

وی افزود: اگر در این مسئله شک داشته باشید، چنان‌چه برخی شارحان وی شک کرده‌اند، در اصل اینکه ابن عربی به وقوع کرامات و کارهای خارق عادت از سوی عارفان معتقد است، شک ندارید؛ او توسل به قبر یک عالم مرده را قبول دارد و شما هم عقاید وی را قبول دارید، لذا آیا توسل به قطب عالم امکان نمی‌تواند راهگشا باشد، ولی توسل به قبر یک عالم مرده می‌تواند راهگشا باشد؟

توسل از نگاه ابن عربی

شریفی افزود: ملاصدرایی که از او با تمجید تمام یاد می‌کنید که کار درستی است و برخی آثار وی را هم شرح داده‌اید، مگر نه اینکه برای حل برخی مشکلات علمی، متوسل به حضرت معصومه می‌شد؟ آیا امام زمان را کمتر از حضرت معصومه می‌دانید؟ مگر نقل نشده که در حل مسئله وحدت عاقل و معقول، وی به حرم حضرت معصومه(س) متوسل و  مشکل برای او حل شد.

استاد سطح عالی فقه حوزه بیان کرد: در مورد سخنانی که درباره طب اسلامی و کرونا هم گفتید، آقای سروش هم سخنانی مشابه شما بیان کرد که بنده پاسخ دادم و توصیه می‌کنم شما آن را بشنوید و فهم خودتان را از روایات طبی و طب اسلامی و سنتی بالاتر ببرید و امیدورم فرصت مناظره رودر رو را فراهم کنید.

انتهای پیام
captcha