بازتاب ساخت و عرضه مستند «آیت‌الله» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3914487
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

بازتاب ساخت و عرضه مستند «آیت‌الله» در صفحات معارفی رسانه‌ها

در بین اخبار امروز رسانه‌ها، خبری از ساخت مستند «آیت‌الله» منتشر شده که زندگی یکی از مراجع عظام تقلید را به تصویر کشیده است.

ارسالی ////// ساخت و عرضه مستند «آیت‌الله» در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 13 مردادماه به انعکاس رویدادهای معارفی از گوشه و کنار کشورمان پرداخته‌اند که از جمله آنها می‌توان به انتشار خبر ساخت مستند «آیت‌الله» اشاره کرد که زندگی یکی از مراجع عظام تقلید را به تصویر کشیده است. در ادامه مهم‌ترین رویدادهای معارفی روز 13 مردادماه که در رسانه‌ها انعکاس یافته مرور می‌کنیم.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز 13 مردادماه و تا زمان تهیه این گزارش با انتشار 16 مطلب خبری به روزرسانی شده و اولین مطلب منتشر شده نیز همچون همیشه بارگذاری تلاوت ترتیل یکی از قاریان طراز اول جهان اسلام است. تلاوت این روز به ترتیل صفحه ۴۴۰ قرآن کریم شامل آیه ۴۵ سوره مبارکه فاطر و آیات ۱ تا ۱۲ سوره مبارکه یس با صدای مرحوم عبدالباسط اختصاص یافته است.

این خبرگزاری در ادامه فیلمی از طواف حجاج با رعایت فاصله اجتماعی در مسجدالحرام را منتشر کرده است و پس از آن یادداشتی بر کتاب «شماره پنج» را بر روی خروجی قرار داده است. این کتاب روایتی از نقش زنان در مقاومت آبادان در دوران جنگ تحمیلی است.

فارس همچنین در گزارش دیگری به موضوع دستگیری سرکرده گروهک‌ تروریستی «تندر» نیز اشاره کرده و به سردسته این گروهک پیشنهاد خواندن کتاب «عاشقانه‌ای برای 16 ساله‌ها» را داده است. این کتاب روایت داستانی است از زندگی شهیده «راضیه کشاورز» دختر 16 ساله‌ای است که در اقدام تروریستی گروهک «تندر» در سال 1387 در شیراز به شهادت رسید. این گزارش با تیتر «این کتاب را به سرکرده گروهک تروریستی «تندر» بدهید بخواند» منتشر شده است.

خبرنگاران صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی فارس در بین مطالب امروز خود گفت‌وگویی با یکی از مسئولان هیئات عزاداری با عنوان «برگزاری جلسات محرم در فضای باز چه نیازهایی دارد؟» انجام داده است و تلاش کرده است تا در این گفت‌وگو نیازهایی که یک هیئت برای برگزاری جلسه در شرایط کرونایی و در فضای باز وجود دارد را معرفی کند.

«برگزاری وبینار شایسته‌ها و بایسته‌های مکتب علمی دانشگاه امام صادق»،‌ «بازدید سفیر ایران از توسعه حرم حسینی/ مذاکره با عراقی‌ها برای تکمیل بازسازی عتبات در ایام کرونا»، «مساجد و حسینیه‌ها در تولید ماسک خود‌کفا می‌شوند/ استقبال از محرم با طرح نذر ماسک»، «یکی از کتابخانه‌های تهران به نام «روح‌الله رجایی» می‌شود» و «جزییات عزاداری‌های محرم امروز معلوم می‌شود» از جمله عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز 13 مرداد است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه، گزارشی از فصل نهم مسابقه تلویزیونی اسراء که به مراحل پایانی خود نزدیک شده منتشر کرده و در ادامه به برخی تغییراتی که در این فصل صورت گرفته، پرداخته است. «وحید مرتضوی»، تهیه‌کننده این مسابقه تلویزیونی در گفت‌وگو با تسنیم، مسابقه استعدادیابی اسراء را آئینه تمام نمای استعدادهای تلاوت کشور دانسته و گفته است: «با توجه به اینکه مراحل تولید برنامه اسراء با سال تحصیلی دانش‌آموزان مقارن بود، ضبط این برنامه در روزهای پنجشنبه و جمعه در استودیوی خارج از سازمان صدا و سیما انجام شد. یکی از تغییرات محسوس در این دوره این بود که 380 شرکت‌کننده به همراه خانواده‌‌هایشان در محل ضبط برنامه حضور پیدا می‌کردند و فضای پشت‌صحنه‌ای جالبی را رقم می‌زدند».

این خبرگزاری در مطلب دیگری که به گفت‌وگو با «معصومه فرهمند»، استاد حوزه و دانشگاه و محقق تاریخ دینی اختصاص دارد، زندگی حضرت هاجر(س) را مورد بررسی قرار داده است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «حضرت ابراهیم علیه السلام سال‌ها با حضرت ساره علیها سلام زندگی کرده بود، ولی آن‌ها صاحب فرزندی نمی‌شدند. به همین دلیل حضرت ساره علیها سلام، کنیز خودش یعنی حضرت هاجر سلام‌الله علیها را به حضرت ابراهیم علیه السلام بخشید تا آن پیامبر خدا بتواند صاحب فرزند شود. بعد از مدتی حضرت هاجر سلام‌الله علیها صاحب پسری شد که نامش را اسماعیل گذاشتند. اما حضرت ساره علیها سلام از این تولد ناراحت بود، چون خودش فرزندی نداشت. به همین علت به حضرت ابراهیم علیه السلام گفت که آن‌ها را از او دور کند. همان موقع پیام خداوند رسید که حضرت هاجر سلام‌الله علیها و فرزندش را به سوی سرزمین مکه ببرد».

«فراخوان هفتمین دورۀ مسابقۀ سراسری فائزون غدیر منتشر شد»، «سازمان اوقاف ۱۱۰ هزار سبد غذایی بین افراد نیازمند توزیع می‌کند»،‌ «شاعر و مداح پیشکسوت: آیین‌های عزاداری اصیل‌اند نه قدیمی»، «مهدویت در زیارت جامعه| درخواست زنده شدن در دوران رجعت اهل‌بیت به دنیا»، «ماجرای هدایایی که بین مرحوم آیت‌الله بروجردی و پادشاه سعودی تبادل شد + فیلم»،‌ «آشنایی با بخش‌های از سبک زندگی آیت‌الله قاضی»، «عید غدیر ملائک «نثار فاطمه» به یکدیگر هدیه می‌دهند» و «مهدی رسولی: نمی‌گذاریم محرم از تب بیفتد» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از ساخت مستند «آیت‌الله» و عرضه اینترنتی آن خبر داده است. در توضیح این خبر آمده است: «در مستند آیت‌الله برای اولین بار وجوه دیده نشده از زندگی و زمانه آیت‌الله خویی به تصویر کشیده شده است که از صبح روز سه‌شنبه 14 مرداد در سایت‌های نمایش آنلاین فیلم قابل دسترس علاقه‌مندان سینمای مستند خواهد بود».

این خبرگزاری همچنین به انعکاس وبینار بین‌المللی «ابعاد اجتماعی حج» پرداخته است. در این گزارش که به تیتر «حج مراسمی جامعه ساز و سمبل یکتا پرستی است»، بخش‌هایی از صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید شهریاری»، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است.

ایسنا در مطلب دیگری که با تیتر «حج تمام شد» منتشر شده است، از پایان یافتن مراسم حج امسال خبر داده و تکمیل آن آورده است: «حج تمتع امسال به پنج روز محدود شد. مراسم از روز چهارشنبه، هشتم مردادماه با جمعیتی محدود آغاز شد و قرار بود تا دوازدهم ذی‌الحجه (یکشنبه، ۱۲ مردادماه) ادامه داشته باشد. زائران شب گذشته پس از رمی جمرات به مکه برگشتند تا با طواف معروفِ «وداع» کعبه، حج را کامل کنند».

«اجرای طرح «تبرکات علوی» همزمان با دهه ولایت/توزیع ۱۱۰ هزار سبد غذایی بین افراد نیازمند»، «ویدئو / اعتراض به تملک خانه هنرمندان اصفهان توسط بنیاد شهید»، «رحمت و غفران از دیدگاه حجت الاسلام رضائیان»، و «شور و شعور در عزاداری اردکانی‌ها با چاشنی کرونا» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در صفحه قرآن و معارف طی گفت‌وگویی با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از معرفی کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه خبر داده است. «عبدالهادی فقهی‌زاده»، در همین راستا به خبرنگار ایرنا گفته است: «کاشان برخوردار از سابقه علمی و فرهنگی بسیار مهم و چشمگیر است؛ به گونه‌ای که قطب‌الدین راوندی نخستین شارح جامعه نهج‌البلاغه در جهان اسلام از این شهر بوده است و از طرف دیگر کاشان یکی از مهمترین و اثرگذارترین موسسات فرهنگی قرآن و عترت در حوزه نهج‌البلاغه است که یکی از آنها موسسه امیرالمومنین‌(ع) است و سالانه تعداد قابل توجهی از حافظان نهج البلاغه در این موسسات تربیت می شوند. این دو دلیل کاشان را به عنوان اولین پایتخت نهج‌البلاغه معرفی کند و قرار است این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی در شهر کاشان برگزار شود».

این خبرگزاری همچنین در گزارش دیگری با تیتر «سنگ تمام هیئات‌های عزاداری یزد در دوران کرونا» به موضوع عزاداری در یزد پرداخته است. در این گزارش می‌خوانیم: «امسال شیوع بیماری کرونا اجازه نداده تا هیئت‌های عزاداری همچون سال‌های قبل حضوری فعال و معنوی در حسینیه‌ها و مساجد در پیش داشته باشند؛ هر چند دل‌ها همچنان کربلاست و چشم‌ها همچنان بارانی؛ اما خطر شیوع کرونا موجب شد تا همه مردم ایران در یک صف واحد به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا گوش فرا دهند. یزدی‌ها هم از این دستورالعمل مستثنی نبودند و بنا بر اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا تجمعات و حضور در مکان های شلوغ می‌تواند منجر به فراگیرتر شدن این بیماری گردد لذا برخی از عزاداران حسینی و هیئت‌های این استان امسال شیوه‌ای دیگر را در پیش گرفتند».

ایرنا همچنین در خبر دیگری از لغو عزاداری‌های محرم از سوی طوایف بزرگ آمل خبر داده است. بر اساس این خبر، برخی طایفه‌های بزرگ آمل که هر کدام دارای بزرگ‌ترین مساجد و پرتعداد‌ترین تجمعات عزاداری در ایام ماه محرم هستند، این بار به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهر آمل، با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه تأکید کرده‌اند که امسال از برگزاری هرگونه تجمع در ماه محرم خودداری می‌کنند.

میزان

خبرگزاری میزان صفحه دین و اندیشه را با انتشار پنج مطلب خبری به‌روزرسانی کرده و در یکی از آنها به بیان چند نکته مهم پیرامون اهمیت و ارزش فرزندآوری در دین اسلام پرداخته است.

میزان در ادامه احکام نماز استیجاری را بررسی کرده و در ادامه حکم فاصله بین میت و نمازگزار در نماز میت را منتشر کرده است.

گفت‌وگو با «محسن رفیعی» یکی از کارشناسان علوم قرآنی از دیگر مطالب منتشر شده در خبرگزاری میزان است. رفیعی در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو که با تیتر «پاداش مبلغ دین چیست؟» منتشر شده بیان کرده است: «راه تبلیغی که انبیاء الهی بنیان نهادند پس از خاتم پیامبران، جانشینانی لازم دارد و آن‌ها کسانی هستند که با امر به معروف و نهی از منکر، دین خدا را حفظ می‌کنند، در کتاب مجمع البیان جلد دوم صفحه ۸۰۷ پیرامون امر به معرف و دیدگاه «رسول خدا (ص)» آمده است: «مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ وَ نَهى عَنْ المُنْکَرِ فَهُو خَلیفَةُ اللّه فى أَرْضِهِ و خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه؛ کسى که امر به معروف و نهى از منکر کند جانشین خدا و پیامبر او بر روى زمین است»».

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز 13 مردادماه با انتشار دو خبر به روزرسانی شده است. در یکی از این مطالب خبری حدیثی از امام جواد(ع) درباره دوستی با خداوند مطرح شده است.

این خبرگزاری در مطلب دیگری با موضوع «از قربان تا غدیر» گفت‌وگویی با یکی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران دینی انجام داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدابوالحسن موسوی» در این گفت‌وگو به برخی ویژگی‌های کارگزاران نظام اسلامی اشاره کرده و گفته است: «یکی از نکات مهمی که در وظایف کارگزاران نظام اسلامی مطرح می‌شود، عشق ورزیدن به مردم است. امیرالمومنین در عهدنامه مالک اشتر به ایشان این گونه می‌فرمایند: «مهربانى به رعیت و دوست داشتن آن‌ها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانى درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شمارى، زیرا آنان دو گروهند یا همکیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش»».

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران تنها خبر منتشر شده در صفحه دین را به بررسی کتاب «تصوف و سیاست» اختصاص داده است. کتاب «تصوف و سیاست»، تألیف «مهدی حیدری» در 240 صفحه، شمارگان 202 نسخه از سوی انتشارات «مولی» منتشر شده است.

همچنین خبرگزاری مهر نیز تا زمان تهیه این گزارش صفحه قرآن و متون خود را به روزرسانی نکرده است.

انتهای پیام
captcha