فقر به دهک‌های سوم و چهارم رسیده است / الگوی دفاع مقدس راهگشای شرایط امروز
کد خبر: 3914547
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
حسین صمصامی:

فقر به دهک‌های سوم و چهارم رسیده است / الگوی دفاع مقدس راهگشای شرایط امروز

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد یادآور شد: در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا، مشکلات اقتصادی زیادی پدید آمده و با افزایش تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته است، به طوری که فقر از دهک‌های اول و دوم به سوم و چهارم رسیده است.

حسین صمصامی

حسین صمصامی، عضو هیئت ‎علمی دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم ثبات در اقتصاد و همچنین افزایش کمک‌های مؤمنانه پرداخت و اظهار کرد: لازمه فعالیت مناسب اقتصادی، ثبات به ویژه در متغیرهای کلیدی اقتصاد همانند نرخ ارز و تورم است. ثبات منجر به سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر می‌شود و از سوی دیگر بی‌اعتمادی ضد تولید و رشد اقتصادی است. وقتی نوسانات نرخ ارز زیاد است و از 10 هزار تومان به 20 تومان می‌رسد، رونق تولید نیز با مشکل مواجه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


نشانه‌های بی‌ثباتی در اقتصاد

وی ادامه داد: وقتی تورم و نقدینگی به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا می‌کند همگی حاکی از بی‌ثباتی در اقتصاد است که به ضرر تولید تمام می‌شود. بنابراین شرط اولیه سرمایه‌گذاری و جهش تولید، ثبات اقتصادی است و آمارهای علمی زیادی نیز ارائه شده که نشان می‌دهد بی‌اعتمادی باعث رشد تورم می‌شود.

الان خانواده‌های فقیر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند لذا باید مردم بسیج‌وار وارد شوند. در جنگ تحمیلی وارد میدان شدند و جان خود را فدا کردند، امروز هم باید همان‌گونه عمل کنند و کمک‌های خود را در قالب کمک‌های مومنانه در راستای کاهش آلام جامعه ارائه دهند

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نبود ثبات در اقتصاد کشور، تصریح کرد: در شرایط موجود اگر واقعاً به متغیرهای اقتصادی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که رشد اقتصادی منفی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد بسیار اندک و تورم به شدت در حال افزایش است. لذا موضوع ثبات در اقتصاد با مشکل جدی مواجه است.

دلایل تأکید رهبر انقلاب بر کمک‌های مؤمنانه

سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر افزایش کمک‌های مؤمنانه، یادآور شد: در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا، مشکلات اقتصادی زیادی پدید آمده و با افزایش تورم، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است، به طوری که فقر از دهک‌های اول و دوم به سوم و چهارم رسیده که بسیار نگران‌کننده است و از سوی دیگر توانایی دولت زیاد نیست. لذا راهی غیر از همراهی و کمک مردم نیست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان کمک‌های مؤمنانه زیادی شد و امیدواریم در ماه محرم بیشتر شود تا آلام مردم کمتر شود. انقلاب اسلامی، مردمی است و انفاق، بخشش و نیکوکاری نیز از علائم مؤمن محسوب می‌شود. در دین مبین اسلام و قرآن کریم نیز تأکید زیادی بر این موارد شده و طبیعی است که مقام معظم رهبری در شرایط موجود، که فقر سیار گسترش یافته است، بر اهمیت افزایش کمک‌های مؤمنانه تأکید کنند.

صمصامی افزود: زمانی مردم برای حفظ امنیت کشور به جبهه‌ها رفتند و از جان خود مایه گذاشتند و ایثار و فداکاری کردند. الان آن جبهه اقتصاد است. خانواده‌های فقیر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. لذا باید مردم بسیج‌وار به این عرصه وارد شوند و کمک‌های مؤمنانه خود را ارائه دهند.

اهمیت هماهنگی قوا در حمایت از تولید

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد همچنین درباره تأکید رهبر انقلاب بر هماهنگی سه قوه در راستای جهش تولید اظهار کرد: البته این جلسات و هماهنگی‌ها لازمه جهش تولید است چراکه بحث جهش تولید ابعاد مختلفی دارد. یک بُعد آن در شرایط موجود به سیاستگذاری‌هایی برمی‌گردد که دولت باید در زمینه ارز، واردات، تسهیل فضای کسب و کار و هدایت درست منابع و نقدینگی انجام دهد. بخشی نیز به قوه قضائیه و مبارزه با فساد، تسهیل قوانین، و اجرای صحیح قوانین در رسیدگی به فساد مربوط است، چراکه فساد ضد تولید و سرمایه‌گذاری است. از سوی دیگر در مواردی که ضعف قوانین وجود دارد مجلس باید وارد شود و اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: یکی از موانع جهش تولید، سفته‌بازی و دلالی است که تقریباً عمده فعالیت‌های اقتصادی مردم را متوجه خود کرده است. کسانی که سرمایه‌ای دارند به دنبال سودهای کوتاه‌مدت و بالا هستند. لذا وارد بازار سکه، ارز، سهام و امثالهم می‌شوند. در شرایط موجود ابزاری که می‌تواند مانع این کارها شود مالیات بر نفع سرمایه است که از سودهای کوتاه‌مدت و بالا در بخش‌های مختلف جلوگیری می‌کند. چنانچه مجلس در این مورد وارد عمل شود، شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود. هماهنگی قوا واقعاً لازم است، اما باید همت جهادی و نقشه راه وجود داشته باشد تا کشور از شرایط کنونی خارج شود.

انتهای پیام
captcha