دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای عزاداری ایام محرم
کد خبر: 3914551
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای عزاداری ایام محرم

دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم در جلسه کمیته مشترک وعاظ، مداحان و نمایندگان وزارت بهداشت اعلام شد.

دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای عزاداری ایام محرمبه گزارش ایکنا، دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در مورد چگونگی برگزاری مراسم عزاداری برای ایام محرم، از سوی علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در جلسه کمیته مشترک وعاظ، مداحان و نمایندگان وزارت بهداشت اعلام شد که به شرح ذیل است:

۱- دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف ۱.۵ متر) برپا شود.

۲- زدن ماسک برای عزاداران حسینی(ع) در تمام مراسم و محافل ضروری و مهمترین عامل کنترل شیوع کروناست.

۳- افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

۴- برگزاری مراسم در فضای باز اولویت اصلی مجالس حسینی باشد و در صورت اضطرار در محیط‌های بسته باید با یک چهارم ظرفیت و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود. (هر چقدر ارتفاع سقف محیط‌های بسته بلندتر باشد مثل ۶ یا ۸ متر، به فضای باز نزدیک‌تر می‌باشد. مسئله اصلی تهویه هواست).

۵- حرکت هیئت‌ها از یک هیئت به هیئت دیگر و تجمع هیئت‌ها یکی از عوامل اصلی است که به شدت در انتقال کرونا مؤثر است و نباید انجام شود.

۶- جهت زنجیرزنی در دسته‌های عزاداری، حتماً از زنجیر‌های شخصی استفاده شود و یا زنجیر‌ها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود تا زنجیر‌ها بین افراد دست به دست نشود.

۷- استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات به دلیل تحرک بالا و تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کروناست و نباید صورت گیرد.

۸- تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع مردمی نباشد. مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۹- حتی‌الامکان نذورات حسینی به سمت کمک‌های مؤمنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل رود. اگر در جایی نذر غیر قابل تغییر بود، با نظارت کارشناس‌های بهداشتی پخت و توزیع صورت گیرد و به صورت بیرون‌بر در ظرف‌های یکبار مصرف به نحوی توزیع شود که تجمع مرم را به دنبال نداشته باشد.

۱۰- مهمترین مسئله که در مورد عزاداری‌ها هنوز به اتفاق نرسیده‌ایم، برگزاری مراسم در محیط بسته به مدت بیش از یک ساعت است.

توصیه‌ها و توجهات

در ایام محرم شهر سفید، زرد و قرمز نداریم، دستورالعمل‌ها برای تمام شهر‌ها یکسان است و در تمام کشور مراسم برگزار می‌شوند.

هر چقدر به برگزاری بیشتر هیئت‌ها کمک کنیم بهتر است. چون در صورت کم کردن تعداد مراسم تجمع مردم بیشتر می‌شود و در صورت تعدد مراسم تجمع کمتر خواهد شد.

مسیر ورود کرونا از چشم، دهان و بینی است و ضدعفونی محل مراسم به صورت مقطعی اثرگذار است. مهمترین نکته در کنترل شیوع کرونا التزام به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است.

توصیه به کوتاه کردن مراسم عزاداری حتی در محیط‌های باز است.

تا جایی که امکان دارد، نذورات چای و شربت به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل شود.
انتهای پیام
captcha