محمدعلی اوحدی؛ از بانیان رواج سبک تلاوت‌های مصری در ایران
کد خبر: 3914575
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
با خادمان قرآن /20

محمدعلی اوحدی؛ از بانیان رواج سبک تلاوت‌های مصری در ایران

مرحوم محمدعلی اوحدی از سال 1354 به مدت شش ماه سکونت در کشور مصر نزد اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، محمدصدیق منشاوی، شحات محمدانور، ابوالعینین شعیشع، عبدالباسط محمد عبدالصمد، بدر حسین و محمد طوخی تلمذ کرد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راه‌گشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم محمدعلی اوحدی یکی از این افراد است.

آغاز آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن از 11 سالگی

محمدعلی اوحدی، در سال ۱۳۱۵ در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود. وی فرزند شیخ علی خراسانی است و شیخ نماینده آیت‌الله میرزا محمدحسین اصفهانی و آیت‌الله بروجردی در استان خراسان بود. آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن را در حدود 11 سالگی، نزد استاد شیخ عبدالرحمن دروی گذراند، سپس در محضر استادانی چون عبدالفتاح شعشاعی و ابوالعینین شعیشع به تلمذ پرداخت.


بیشتر بخوانید:


در زمانی که وی به همراه خانواده در کشور عراق زندگی می‌کرد، صدای دو تن از اساتید مصری به نام‌های «عبدالفتاح شعشاعی» و «ابوالعینین شعیشع» باعث شد تا او شیفته قرآن کریم شود.

این قاری برجسته قرآن کریم سال 1354 حدود شش ماه در کشور مصر نزد اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، محمدصدیق منشاوی، شحات محمدانور، ابوالعینین شعیشع، عبدالباسط محمد عبدالصمد، بدر حسین و محمد طوخی تعلیم دید و تلاوت‌های زیادی نزد این اساتید اجرا کرد.

وی پس از سال‌ها اقامت در کشور عراق در اثر تغییر قطب مرجعیت شیعه و حضور حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی در  شهر مقدس قم، تصمیم به بازگشت به وطن گرفت و پس از اندک مدتی اقامت در شهر مقدس قم به شهر مقدس مشهد رفت و در آنجا اقامت کرد.

محمدعلی اوحدی از داوران و اساتید برجسته تلاوت قرآن کریم و جزو نخستین بانیان رواج سبک تلاوت‌های مصری در ایران بود. او از همان سال‌های آغازین جنگ تحمیلی، دو تن از فرزندان خود را راهی جبهه حق علیه باطل کرد و سرانجام یکی از آنها به مقام رفیع شهادت نائل و دیگری هم جانباز شد. همچنین وی خادم بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) نیز بود و در طول عمر خود شاگردان بسیاری را تربیت کرد که تعداد زیادی از قاریان ممتاز کشور از شاگردان وی به شمار می‌آیند.

مرحوم اوحدی سفرهای متعدد تبلیغی ـ ترویجی را به اقصی نقاط جهان در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین داشت. او از همان زمان به پیشنهاد مقام معظم رهبری مأمور شد تا به همراه جمعی از قاریان مشهد به شهرهای مختلف کشور سفر کند و به اجرای قرائت قرآن بپردازد؛ وی فعالیت‌های قرآنی زیادی در پرونده خود ثبت کرد که برگزاری جلسات آموزش قرآن یکی از فعالیت‌های مستمر او بود؛ مرحوم اوحدی در خصوص قرائت‌های هفت‌گانه قرآن نيز مطالعاتی انجام داده بود.

یکی از توصیه‌ها و تأکیدات استاد مرحوم محمد علی اوحدی به قاریان جوان، احترام گذاشتن به بزرگسالان، پیشکسوتان و اساتید قرآنی و همچنین مطالعه زیاد در زمینه‌های قرآنی و خواندن کتاب‌های مرتبط با هنر تلاوت بود. در چهاردهمین همایش تجلیل از خادمان قرآنی کشور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سال 1388 از محمدعلی اوحدی به عنوان خادم برگزیده قرآن در عرصه آموزش تجلیل شد.

وی اواخر دی سال 1391 در حدود ۸۰ سالگی به علت بیماری درگذشت و به فرزند شهیدش پیوست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha