برقراری صلح در خانواده؛ مقدمه ظهور امام زمان(عج)
کد خبر: 3914709
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴

برقراری صلح در خانواده؛ مقدمه ظهور امام زمان(عج)

یک روانشناس با بیان اینکه برای رساندن خانواده علوی به ظهور باید صلح را در خانواده برقرار کرد، گفت: این نتیجه جز با اهتمام به اخلاق نیکو حاصل نمی‌شود.

ارسال شود//برقراری صلح در خانه مقدم رساندن خانواده علوی به ظهور امام زمان(ع)به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سعید عزیزی، مشاور و روانشناس، امروز ۱۴ مردادماه در چهارمین سخنرانی از مجموعه سخنرانی‌های «ویژگی‌های خانواده علوی؛ نقش و جایگاه آن در جهان روبه ظهور» که از سوی پژوهشگاه رویان در حال برگزاری است، به ترسیم مختصات خانواده علوی(ع) از منظر امیر‌المؤمنین و حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت.

وی با بیان اینکه محور محبت در خانواده خانم‌ها هستند، گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند هرگاه فشار‌های جامعه بر گُرده‌ام سنگینی می‌کرد و غمگین می‌شدم و سپس به چهره فاطمه زهرا(س) نگاه می‌کردم؛ تمام این فشار‌ها محو می‌شد و به آرامش می‌رسیدم.
 
وی افزود: یکی از دلایلی که مرد‌ها دچار بحران‌های خاص مانند پرخاشگری و استرس می‌شوند، عدم آرامش‌بخشی خانم‌ها به آنان است. چهره محبت‌آمیز زن نسبت به همسرش موجب انتقال انرژی مثبت به او می‌شود. حسی که زن به مرد منتقل می‌کند، موجب نرمی و همراهی مرد با خانواده می‌شود.

عزیزی گفت: زن همیشه با روی خندان باید منتظر همسرش در خانه باشد. آقایان نباید همراه با خود کلید ببرند تا همسر یا دختر در را برای او باز کنند. خوش به حال پدری که دختر یا همسرش درب خانه را به روی او بازگشاید.

وی با بیان اینکه مرد‌ها نیاز به غار درون، سکوت و تنهایی دارند، گفت: هنگامی که مرد عصبانی شده است، زن باید به او اجازه سکوت دهد و ۴۵ دقیقه‌ تنها باشد. مرد اگر از لحاظ جسمی تأمین نباشد، از لحاظ روحی گرسنه می‌ماند، لذا به هیچ عنوان نباید هنگامی که مردی گرسنه است، از او چیزی درخواست کرد و پس از استراحت کردن مرد، باید از او در خواست کرد. برای زنان برعکس است. آنها وقتی ناراحت یا عصبانی و به هم ریخته هستند، نیاز به حرف زدن دارند.

وی ادامه داد: کمّیت حضور زن در تربیت فرزندان نقش دارد. خوش به حال خانواده‌ای که در آن زن آخرین نفر از خانواده بیرون رود و اولین نفر به خانه بازگردد. خانم‌هایی که شاغل هستند، باید سعی کنند هم‌شیفت بچه‌هایشان باشند.

عزیزی با اشاره به مضامین حدیث کسا، گفت: نحوه صدا کردن و حرف زدن در خانواده امیرالمؤمنین(ع) به گونه‌ای محبت‌آمیز است که باید نمونه شود. روانشناسان می‌گویند زنان و شوهرانی موفق هستند که در خانواده‌ آنها گفتار نیکو رد و بدل می‌شود. فرهنگ گفت‌وگو باید در خانواده‌ها باب شود.

وی افزود: فرهنگ‌های شب‌نشینی فرهنگ‌های جالبی است که متأسفانه از بین رفته است؛ در این مجالس، افراد حرف می‌زدند و گفت‌وگو می‌کردند که موجب آرامش برای آن افراد می‌شد.

این روانشناس با بیان اینکه پر رنگ بودن کلمات سلام و وجود احترام در هر خانواده‌ای نشانه رشد اجتماعی آن خانواده است، گفت: آغاز کلام با سلام، رفتار احترام‌آمیز با یکدیگر و کاربرد کلمات مثبت موجب رشد افراد می‌شود، چرا که کلام ماندگار و هر کلمه‌ای به افراد باز می‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه زن و مرد برای انجام کار خیر باید هماهنگ باشند، گفت: این زن و شوهر موجب تعالی همدیگر می‌شوند. آنها هیچ وقت نباید یکدیگر را در مقابل فرزندان شماتت کنند. حتی اگر حق با فرزند باشد، هیچ وقت نباید در جلوی فرزند، شوهر یا زن را شماتت کرد. در جدل بین شوهر و فرزند، مادر باید فضا را ترک کند و پدر در بین مادر و فرزند، حق را به مادر بدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما منتظر مهدی(عج) برای صلح نهایی هستیم، گفت: وقتی در خانه‌ای صلح وجود دارد، این مقدمه صلح جهانی است. مردی که خود را منتظر ظهور امام مهدی(عج) می‌داند، اما اخلاق خوبی ندارد، این دروغ می‌گوید و منتظر ظهور نیست.

وی تأکید کرد: اگر قرار است خانواده علوی ما را به ظهور برساند، باید در خانواده‌ها صلح را برقرار کرد و تمرین مهدوی بودن کنیم. باید کاری کنیم که حضرت مهدی(عج) ظهور خاص داشته باشد. این با اخلاق نیکو در خانه حاصل می‌شود.

عزیزی ادامه داد: زندگی علوی و زهرایی باید گونه‌ای باشد که آسمان نظرش به آن باشد و مقدمه‌ای برای یک زندگی خوب در آینده باشد.
انتهای پیام
captcha