جهاددانشگاهی در 40 سال دوم حرف تازه‌ای برای دنیا خواهد داشت
کد خبر: 3914855
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
طیبی تصریح کرد؛

جهاددانشگاهی در 40 سال دوم حرف تازه‌ای برای دنیا خواهد داشت

رئیس جهاددانشگاهی در آیین گرامیداشت چهلمین سال تأسیس این نهاد انقلابی بیان کرد: چهل سال دوم باید میدان حرف جدید ما در دنیا برای توسعه علمی و فناورانه اداره دانش‎‌بنیان جامعه، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و حرکت در راستای تمدن‌سازی جمهوری اسلامی ایران باشد.

طیبیبه گزارش ایکنا، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، در آییین گرامیداشت چهلمین سال تأسیس این نهاد انقلابی که امروز چهارشنبه، ۱۵ مردادماه، به صورت برخط در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است، با یادآوری خاطره شهدای جهاددانشگاهی و امام راحل (ره)، اظهار کرد: روحیه خودباوری حاصل از دم مسیحایی ایشان بود که فرمودند: «اگر بخواهیم می‌توانیم» و این امر را که محرک اصلی تشکیل و موفقیت جهادانشگاهی تا به امروز بوده است گرامی می‌داریم. آرزوی طول عمر همراه با صحت و سلامتی برای رهبر معظم انقلاب داریم که همواره حامی و راهنمای اصلی ما در طی این مسیر پرنشیب و فراز بوده‌اند. همچنین یاد همه جهادگرانی که در جهاددانشگاهی بودند و به سرای باقی شتافتند، به‌ ویژه دو عزیز از دست رفته اخیر ما، سرکار خانم دکتر فرزانه، همسر دانشمند ارجمند جناب آقای دکتر بهاروند و مرحوم دکتر بدراقی، را گرامی می‌داریم و برای آن‌ها از بارگاه خداوند رحمت و مغفرت و علو درجات خواستاریم.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: تشکر و قدردانی می‌کنم از همه عزیزانی که زحمات زیادی در جهاددانشگاهی کشیدند و به هر دلیلی از این سازمان جدا شده، ولی همیشه خود را جهادگر این نهاد دانسته و از مولود مبارک انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند. لازم می‌دانم از رؤسای گرانقدر جهاددانشگاهی به‌ویژه برادران گرامی آقایان دکتر واعظ‌زاده، مهندس رحمتی و دکتر منتظری تشکر کنم و قدردانی و آرزوی سلامتی و طول عمر پربرکت برای آن‌ها دارم. همچنین، 2 روز دیگر روز خبرنگار است. این روز را به همه همکاران عزیز خبرنگار در رسانه‌های خبری جهاددانشگاهی، ایسنا، ایکنا، سینا، هفته‌نامه بازار کار، همکاران روابط عمومی و همچنین خبرنگاران سایر رسانه‌های خارج جهاددانشگاهی، که همواره حامی این نهاد بوده‌اند، تبریک می‌گویم.

طیبی با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد فرهنگ‌ساز در زمینه نیروی انسانی کارآمد در تراز انقلاب اسلامی است، افزود: جهاددانشگاهی یک نهاد الگوساز به لحاظ انجام فعالیت‌های شاخص فرهنگی، علمی و فناورانه، آموزشی و کارآفرینی است و درصدد اثبات پتانسیل کشور در رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار است و علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات، با لطف خداوند و تلاش همه جهادگران عزیز و یاوری رهبر معظم انقلاب، مسئولان و مردم، جهاددانشگاهی در انجام وظایف خود خوب عمل کرده و باعث ایجاد خودباوری و غرور ملی و شروع توسعه دانش بنیان در کشور شده است. همچنین عملکرد این نهاد در دوران دفاع مقدس بسیار خوب بوده و خود را آغازگر دفاع دانش‌بنیان در کشور می‌دانیم. در شروع دهه پنجم عمر از بابرکت جهاددانشگاهی نگاه ما باید به آینده و برنامه‌ریزی نهاد برای چهل سال بعدی و به قول رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی باشد.

 

توجه به جوانان و تبدیل آن‌ها به کارشناسان و مدیران متعهد و انقلابی

 

وی با بیان اینکه توجه به جوانان به‌ویژه دانشجویان و تبدیل خیل کثیری از آن‌ها به کارشناسان، محققان و مدیران متخصص و متعهد و انقلابی باید مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: تربیت این دانشجویان باید در تراز تحقق اهداف توسعه‌خواهانه جمهوری اسلامی و با شدت بیشتری در اولویت برنامه‌ریزی قرار بگیرد. این مهم باید توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در تعامل با سایر معاونت‌ها، برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ساختار‌های معاونت فرهنگی برای انجام این مأموریت کاملاً کافی به نظر می‌رسند. توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه، توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی مطابق با معیار‌های انقلاب اسلامی ایران باید محور برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس محترم به جهاددانشگاهی در اثبات توان کشور به منظور توسعه علمی با تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای ۳۱ پروژه فناورانه اعتماد بزرگی کرده‌اند. باید بکوشیم با اجرای موفق این طرح‌ها و کاربردی کردن کامل آن‌ها در تأمین نیاز‌های جامعه و صنعت این اعتماد را پاسخ دهیم و گام‌های بزرگ دیگری را در رفع وابستگی‌ها، ایجاد اشتغال جوانان عزیزمان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برداریم.

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: حوزه علوم انسانی و اجتماعی باید محور فعالیت‌های خود را بررسی مشکلات کلان و ساختاری کشور ما قرار دهد و با انجام مطالعات دقیق علمی و استفاده از تجربه ۴۰ ساله جهاددانشگاهی و سازمان‌های موفق مشابه و نظرخواهی از صاحب‌نظران متخصص و دلسوز انقلاب، راهکار‌های حل مشکلات مهم کشور را به مسئولان ارائه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و اشتغال عرصه دیگری از توانمندی‌های جهاددانشگاهی است که نقشی بسیار کلیدی در تربیت جوانان کشور دارد، افزود: این موضوع نقش مهمی در تربیت جوانان کشور در بستر آماده این نهاد و در تعامل با حوزه‌های فرهنگی، پژوهش و فناوری، اشتغال و تجاری‌سازی دارد و باید آنان را هوشمندانه و متناسب با نیاز‌های چهل ساله دوم انقلاب تربیت و مدیریت کنیم.

طیبی گفت: طی چهل سال گذشته در جهاددانشگاهی تلاش کردیم که با انجام فعالیت‌های شاخص علاوه بر ایجاد خودباوری و تأمین برخی نیاز‌های جامعه، فاصله علمی و فناورانه خود را با دنیا کم و یا به سطوح روز دنیا برسانیم. چهل سال دوم باید میدان حرف جدید ما برای دنیا، توسعه علمی و فناورانه اداره دانش‌بنیان جامعه، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و حرکت در راستای تمدن‌سازی جمهوری اسلامی ایران باشد. عزت امروز جهاددانشگاهی حاصل اتکال به خداوند، خودباوری و تلاش و مدیریت جهادی در تقاطع سه عنصر ایمان، علم و عمل بوده است و ضامن موفقیت نهاد در ادامه مسیر حرکت خود نیز حفظ و پاسداشت همین فرهنگ است. مباحث مهم مرتبط با برنامه‌ریزی‌ها و حوزه‌های کاری را به امید خدا در جلسه‌ای مجازی با رؤسای محترم واحد‌های سازمانی جهاددانشگای مطرح می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha