راز عظمت غدیر / ضرورت خروج واقعه غدیر از روزمرگی و تکرار
کد خبر: 3915318
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷

راز عظمت غدیر / ضرورت خروج واقعه غدیر از روزمرگی و تکرار

عید غدیر که به عید الله اکبر نیز مشهور است روزی که در آن پیامبر اسلام(ص) به فرمان خدا جانشینی حضرت علی(ع) را در جمع مسلمانان مکه و مدینه اعلام فرموده و تمام حاضران با آن حضرت پیمان بیعت بسته و امامت را پذیرفتند.

۱۸ ذی‌الحجه در تقویم شیعه مصادف با عید غدیر است، عید غدیر که به عید الله اکبر نیز مشهور است روزی که در آن پیامبر اسلام(ص) به فرمان خدا جانشینی حضرت علی(ع) را در جمع مسلمانان مکه و مدینه اعلام فرموده و تمام حاضران با آن حضرت پیمان بیعت بسته و امامت را پذیرفتند، اما پس از مدتی پیامبر(ص) رحلت فرمودند و تعداد بسیاری از مسلمانان بیعت خویش را شکستند.

واقعه غدیرخم، وقعه‌ای عادی و تنها یک سرزمین نیست، بلکه غدیر تفکر و تداوم دهنده خط مشی نبوت است که ابعاد آن باید برای مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به روشنی تشریح و تنها به نصب چند پرچم، توزیع شیرینی و شربت محدود نشود، بی‌شک اگر تفکر همه غدیری شود جامعه‌ای سرشار از صداقت و عدالت و پاکی خواهیم داشت. حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری‌اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور به سؤالات مطرح شده ازسوی خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی در خصوص واقعه غدیرخم اینگونه پاسخ می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا - علل رویگردانی مسلمانان پس از رحلت پیامبر(ص) از پذیرش امامت حضرت علی(ع) چه بود؟

مباحث مربوط به غدیر در ابعاد مختلف باید مورد واکاوی قرار گیرد، یکی از مسائل مهم این است چرا با وجود اینکه بسیاری از مسلمانان در حادثه بزرگ غدیر حاضر بودند اما بعد از رحلت پیامبر(ص) از پذیرش خلافت و امامت مولا علی(ع) سرباز زدند. اولین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد دعایی تحت عنوان «عرفان» با این مضمون «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى یعنی خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم» که امام صادق(ع) این دعا را به مفضل، یکی از شاگردان، خود تعلیم داده  فرمودند در دوران آخرالزمان مردم صبح ایمان دارند و شب بنا بر مصلحت ایمان ندارد و لازم است مردم این دعا را زیاد بخوانند.

معنای این دعا آن است که توحید بر نبوت مقدم است و مردم در گام اول باید خداشناس باشند تا به دنبال آن پیامبرشناس باشند. مقدمه امام‌شناسی نیز پیامبرشناسی است؛ از این رو امامت نقطه اصلی برای هدایت انسان‌ها است. خیلی از افراد که در حجة‌الوداع حضور داشتند توحیدشان کامل نبود و جایگاه نبوت را با جایگاه ریاست، قدرت و شاهنشاهی اشتباه گرفته بودند، چون توحید نداشته و پیامبرشناس نبودند ادعا کردند خودشان توان انتخاب جانشین را دارند، رفتار آنان دلالت بر عدم شناخت جایگاه اصلی نبوت و وحی دارد.

نتیجه تفکر قرآن‌شناسی و خداشناسی بدون توجه به عترت وجود تفکرات پوچ و اشتباه است، تا زمانیکه مسلمانان همچون مسلمانان زمان صدر اسلام پیامبر(ص) را فردی عادی فرض کرده و به پیغام وحی برای جانشینی ایشان توجه نکردند نمی‌توان انتظار داشت به بیعت خود را حفظ کنند. جایگاه نبوت جایگاهی الهی است که قطعا از سوی خدا انتخاب شده است و بسیار لازم است برای جانشین ایشان نیز خداوند متعال فردی را برگزیده و به پیامبر(ص) ابلاغ فرماید، اما به دلیل تفکرات نادرست و نداشتن پایگاه اعتقادی درست توحیدی آنان پیغمبرشناس نشدند و بعد از آن امام شناس هم نشده و با غدیر همچون امری عادی برخورد کردند.

علمای علم کلام برای مسلمانانی که غدیر را دیدند و ندیده انگاشتند و کلام پیامبر را شنیدند و نشنیدند، بیعت کردند و شکستند سخن بسیار دارند. از سوی دیگر دنیادوستی، دنیاپرستی و قدرت‌طلبی در ذات مسلمانان حاضر در غدیر موج می‌زد و همین امر باعث تشکیل سقیفه شد. این افراد تنها به خاطر قدرت یافتن اسلام مسلمان شده و اسلام را پذیرفتند و علمای علم کلام این افراد را پیروان اسلام ابوسفیانی و به تعبیر رهبری اسلام امریکایی می‌دانند. در صدر اسلام نیز مسلمانان به دو دسته اسلام سلمانی و اسلام ابوسفیانی تقسیم می‌شوند، هم آنانی که منتظر بودند پیغمبر از دنیا برود و قدرت را در دست گیرند و بر همین تفکر مولا علی(ع) 25 سال خانه‌نشین کردند، اما از آنجا که خدا خواست امروز نام علی(ع) در جهان عالم‌گیر شده است.

ایکنا – بنیاد بین‌المللی غدیر به وظایف خود در شناسایی ابعاد غدیر عمل کرده است؟

از زحمات صورت گرفته در بنیاد غدیر تقدیر می‌کنم ولی این اعتقاد دارم خیلی از کارها انجام نشده است. با صرف پرچم زدن و چاپ خطبه غدیر کار غدیری انجام نشده است. مهمترین کار این بنیاد این است که آموزه‌های غدیر در بطن جامعه وجود داشته باشد و اینکه تنها بگوییم من غدیری‌ام کافی نبست. پیامبر غدیر را معرفی کرد تا قرآن زنده بماند. وقتی نگاه ما نگاه قرآنی نبوده و مادی است دلالت بر این اصل دارد که آموزه‌های ما نبوی و علوی نیست. تبیین جایگاه غدیر در ادارات امری لازم و ضروری است و تنها با تبریک و آذین‌بندی این اصل تحقق نخواهد یافت. مسئولی که با آموزه‌های غدیر قلم زده و با عدالت زندگی کند هنر کرده است. در بنیاد غدیر صحبت‌های مختلف و کتاب‌های گوناگونی تالیف شده است که همه در اثبات غدیر است و در بحث کاربرد غدیر کار خاصی صورت نگرفته است.

در عید غدیر ثابت می‌کنیم عید ولایت امام علی(ع) است و در روز نیمه شعبان ثابت می‌کنیم امام زمان(عج) زنده است و باز سال دیگر همین کار تکرار می‌شود. زمان ترقی کردن در معرفی ابعاد غدیر چه زمانی است؟ این سؤالی است که باید همه به آن فکر کنیم و قطعا عجین شدن زندگانی ما با غدیر و ترویج آموزه‌های نبوی، علوی، فاطمی و حسینی به غدیری شدن و غدیری ماندن کمک می‌کند، وقتی جامعه اینگونه شد، قطعا دروغ و فسادی را در جامعه شاهد نخواهیم بود. شهید حاج قاسم سلیمانی تربیت شده دانشگاه غدیر است که این واقعه را باور و لمس کرده است به طور ایشان عملی به علی(ع) اقتدا کرد و نامش زنده ماند.

با تمام احترامی که برای دوستان خودم در بنیاد غدیر قائل هستم ولی کمبودها زیاد است و خودشان هم قبول دارند خیلی از کارها صورت نگرفته است. خواهش بنده استفاده از خرد جمعی افرادی همچون نخبگان، اندیشمندان و اساتید است. بسیار ضروری است مسأله غدیر از روزمرگی و کارهای تکراری خارج شود و برای تبیین و معرفی غدیر از فضای مجازی استفاده شود.

ایکنا – آموزش‌های صورت گرفته در آموزش و پرورش برای معرفی غدیر کافی است؟

بیان نکات معرفتی به دانش‌آموزان در مدارس تنها به کتاب‌های دین و زندگی خلاصه می‌شود و قطعا این مطالب لازم هست اما کافی نیست. برای معرفی مباحث دینی همچون غدیر باید از کتب جبرانی استفاده کرد. حتی پیشنهاد اضافه شدن واحد درسی با عنوان غدیر به دروس حوزه علمیه داده شده است. در آموزش و پرورش دانش‌آموز تنها برای گرفتن نمره درس می‌خواند و با تفکرات غدیری آشنا نمی‌شود، شناخت غدیر عشق می‌خواهد، نه اجبار و باید این عشق بین دانش‌آموزان ایجاد شود. خیلی از دانش‌آموزان امروز نه تنها تشنه مباحث معرفتی نیستند، بلکه تشنه یادگیری دروسی همچون ریاضی هم نیستند انگیزه‌ها از بین رفته است و لازم است اشتیاق محصلان بازگردد.

خانواده‌ها تأثیرگذاری بسیار بر نوجوانان دارند و لازم است والدین در شناساندن غدیر کمک کنند. حساسیت خانواده روی محور غدیر باعث می‌شود تا درس معرفتی برای نوجوانان شیرین باشد، اما خانواده‌ای که غدیرشناس نیست، فرزند نیز اشتیاقی به دانستن و آموختن ندارد. متأسفانه امروز فقر فرهنگی را در خانواده می‌بینیم و اگر قصد معرفی غدیر را داریم باید به خانواده و آموزش‌های لازم بازگردیم.

ایکنا - راز عظمت غدیر چیست؟

راز عظمت غدیر تداوم حقیقت قرآن است. غدیر ادامه نبوت است با ابلاغ جانشینی مولاعلی(ع) حیات قرآن و نبوت تداوم ابدی یافت تا حقیقت تا ابد راهنمایی برای بشریت باشد و انسان را از تاریکی به سمت نور هدایت کند. قرآن همراه با عترت راه را نشان می‌دهد، اما قرآن بدون عترت نتیجه‌ای جز داعشی و وهابی بودن ندارد. نور نبوت با ولایت حضرت امیر(ع) و اهل‌بیت(ع) تداوم پیدا کرد و ضروری است تا ابد قدردان انتخاب و جانشینی حضرت امیر(ع) و تاریخ واقعه غدیر باشیم.

ایکنا - کلام آخر

امروز وظیفه داریم با هر ابزار و در هر جایگاهی که هستیم مبلغ نورانیت غدیر باشیم، معارف غدیر را گرفته و با نماد اخلاقی غدیر را معرفی کنیم. اگر ادعای غدیری بودن داشتیم، غدیری هم زندگی کنیم. غدیر هویت ما مسلمانان است و لازم است تا معارف غدیر در زندگی همه جاری باشد.

انتهای پیام
captcha