درس‌های حكومت علی(ع) برای كارگزاران نظام اسلامی
کد خبر: 3915388
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱

درس‌های حكومت علی(ع) برای كارگزاران نظام اسلامی

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینكه حكومت مولای متقیان حضرت علی(ع) سه شاخصه مهم دین‌داری، عدالت و مردم‌داری است و تحقق عینی همه این شاخص‌ها در جامعه به داشتن زمامداران و كارگزاران صالح و شایسته بستگی دارد، به تبیین درس‌های حكومت آن حضرت برای كارگزاران نظام اسلامی پرداخت.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تبریك فرا رسیدن عید غدیر، این عید را یكی از اعیاد بزرگ مسلمانان دانست و گفت: عید غدیر و پیام‌ها و درس‌های آن اهمیت بسیار زیادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها دارد.

وی، عدالت مولای متقیان حضرت علی(ع) را یادآور شد و افزود: عدالت همیشه روح كالبد احكام الهی و سنگ زیرین بنیاد اسلام است و تحقق آن را كاملاً می‌توانیم در سیره مولای متقیان مشاهده كنیم. آنجا كه پیامبر مكرم اسلام(ص) فرمودند علی(ع) با حق است و حق با علی(ع) است.

بابایی، عدالت را وسیله‌ای برای سنجش میزان حق در جامعه دانست و گفت: حكومت مولای متقیان حضرت علی(ع) سه شاخصه مهم دین‌داری، عدالت و مردم‌داری است و تحقق عینی همه این شاخص‌ها در جامعه به داشتن زمامداران و كارگزاران صالح و شایسته بستگی دارد.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس ادامه داد: اگر زمامداران جامعه در صراط حق باشند، بر معیارهای دینی رفتار می‌كنند یعنی مبانی نظری و فعل سیاسی آن‌ها مطابق با اصول شریعت و احكام دین است و رفتار شایسته‌ای هم در برخورد با مردم خواهند داشت.

وی، عدالت اجتماعی در حكومت مولای متقیان حضرت علی(ع) را متذكر شد و گفت: حضرت علی(ع) اهتمام جدی به مسئله عدالت اجتماعی داشت و یكی از راهكارهای تحقق این عدالت هم گزینش كارگزاران و مدیران شایسته در امور می‌دانست و بارها نیز این قضیه را در نامه‌هایی كه به مالك اشتر نوشتند، مشاهده كرده‌ایم.

بابایی بیان كرد: در این منظر علاوه بر اینكه در حكومت اسلامی، صلاحیت و شایستگی زمامدار و پیشوای اصلی جامعه باید اتفاق افتد كه مقام معظم رهبری چنین خصوصیاتی دارد، كارگزاران هم باید از این مسئله الگو بگیرند لذا همیشه مشاهده می‌كنیم كه مولای متقیان قبل از بحث خلافت نسبت به كارگزاران ناصالح در امور ناخشنود بودند و بارها در این باره تذكر دادند و زمانی هم كه به خلافت رسیدند، یكی از كارهایی كه انجام دادند، بركناری والیان فاسد و جایگزینی افراد با تقوا به جای آنان بود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس اظهار كرد:‌ همچنین در سیره تمام پیشوایان الهی مشاهده می‌كنیم كه كمترین مجالی برای صدرات خویشاوندان آن‌ها در حكومتشان فراهم نمی‌شد ولی در میدان جهاد و فداكاری همیشه با عزیزترین افراد خود حضور می‌یافتند به‌عنوان مثال حضرت علی(ع) به خاطر پیامبر(ص) جان خود را به خطر انداخت و در بستر مرگ خوابید و بارها در صحنه‌های مختلف با فداكاری جان پیامبر(ص) را نجات داد و یا در صحرای كربلا حضرت علی‌اكبر(ع) قبل از سایر جوانان شهید می‌شود و همیشه دیده‌ایم كه بنی هاشم قبل از دیگران در میدان‌های نبرد حق علیه باطل حضور می‌یافتند.

وی همچنین اجتناب از شبهه و تهمت و غرق شدن در گرداب روابط خانوادگی، باندی و قبیله‌ای را از دیگر ویژگی‌های عدالت حكومت مولای متقیان برشمرد و گفت: شایسته‌سالاری مهم‌ترین مسئله‌ای كه بود كه در زمان حكومت آن حضرت اتفاق افتاد.

بابایی تأكید كرد: همه ما پیرو این امام همام هستیم و واجب است كه در انتخابات مدیران جامعه خود معیارهای صلاحیتی و ارزشی را رعایت كنیم و از قرار دادن لیاقت‌ها و شایستگی‌ها و توانایی ها در واگذاری مسؤلیت‌ها و عدم دخالت روابط خویشاوندی در مناصب مختلف ابایی نداشته باشیم.

وی گفت: برخورداری از دستورالعمل‌های جامع مدیریتی با پشتوانه‌های نظری، معرفتی، مدیریتی و حكومتی، اهتمام به انطباق قول و عمل در رفتار خود، ارائه توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم به كارگزاران و مدیران و سیاست تشویق و توبیخ عاملان یا مدیران به‌منظور اجرای عدالت و جلوگیری از بروز انحراف و ظلم و ستم در جامعه می‌تواند مواردی باشد كه كارگزاران نظام می‌توانند از سیره مولای متقیان و شیوه حكومتی ایشان درس بگیرند.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس در پایان تأكید كرد: زمانی می‌توانیم ادعا كنیم كه بتوانیم پیرو عملی امام علی(ع) باشیم و دستورالعمل‌های ایشان را هم در زندگی فردی و هم اجتماعی به كار ببندیم.

انتهای پیام
captcha