تألیف موسوعه بزرگ «السنة الشریفة» با بودجه اندک
کد خبر: 3916103
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
حجت‌الاسلام والمسلمین نعمانی بیان کرد:

تألیف موسوعه بزرگ «السنة الشریفة» با بودجه اندک

رئیس جدید مؤسسه مجمع‌الفکر با بیان اینکه این مجموعه با بودجه‌ اندکی موسوعه «السنة الشریفه» را تألیف کرده، زیرا از یک مؤسسه بزرگ و با هزینه‌ مالی زیاد ممکن است، اظهار کرد: فعالیت‌های این مؤسسه بااخلاص پیش رفته و حتی تعجب مقام معظم رهبری را برانگیخته بود که چطور با این بودجه کم چنین اقدامات بزرگی انجام شده است.

ارسالی // رئیس جدید مؤسسه مجمع الفکر الاسلامی معارفه شدبه گزارش ایکنا، مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید مؤسسه مجمع‌الفکر الاسلامی، شامگاه سه‌شنبه، 21 مردادماه، با حضور آیت‌الله محسن اراکی در دانشکده اصول الدین قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌عباس رفیع، رئیس سابق مؤسسه مجمع‌الفکر الاسلامی، در این مراسم گفت: از زمانی که بنده با حکم آیت‌الله اراکی مأموریت یافتم، ایشان بر دو نکته تأکید کردند که یکی تألیف موسوعه السنةالشریفة و دیگری استفاده از ظرفیت محققان توانمند این مجموعه بود. تبدیل مؤسسه مجمع‌الفکر به پژوهشکده و ساماندهی بخش‌های مالی و اداری از جمله فعالیت‌هایی است که در این مدت انجام شد.

رفیع با بیان اینکه ثبت قراردادهای و اسناد مالی به صورت سیستمی و فعال‌سازی برخی بخش‌ها مانند روابط عمومی و بین‌الملل این مؤسسه از دیگر فعالیت‌هاست، اظهار کرد: الان وضعیت مالی و اداری کاملاً شفاف، به‌روز و فاقد هر نوع ابهامی است. روابط عمومی بالغ بر ده نشست برگزار کرد و تعداد زیادی گفت‌و‌گوی حدیثی هم در این مجموعه برگزار شده است. واحد بین‌الملل پژوهشکده مشغول ترجمه نهج‌البلاغه شدند که تا چند وقت دیگر آماده نشر خواهد شد. همچنین آثاری دیگری در زمینه معارف اعتقادی، اخلاقی و فقهی در حال ترجمه است تا در سطح بین‌المللی عرضه شود.

انقلاب اسلامی، پدیده‌ای کم‌نظیر تاریخ

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سعید نعمانی، مدیر جدید موسسه مجمع‌الفکر الاسلامی، هم گفت: در هر جایی که توفیق فعالیت داشته‌ام، خود را سرباز نظام می‌دانم و افتخار دارم که عمرم را در راه سربازی انقلاب صرف کنم. استاد ما شهید محمدباقر صدر در جمله‌ای پرمغز و پرمعنا که در نامه‌ای برای ما فرستادند فرمودند که شکل‌گیری این انقلاب از آرزوهای انبیاء بود. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی رویدادی عظیم در تاریخ است، افزود: اگر حضرت سلیمان ملک عظیم داشت به خاطر این بود که با جن، ملائکه و ... حمایت شد، ولی امام خمینی با کمک مردم و تأیید خفیه الهی به پیروزی رسید.  مدتی افتخار نمایندگی مقام معظم رهبری را در سودان و برخی کشورهای آفریقایی داشتم؛ ایشان سفارش فرمودند که نخبگان این کشورها را جذب کنید.

نعمانی با اشاره به مباحثه‌اش با یکی از نخبگان اهل سنت در یکی از کشورهای آفریقایی، ادامه داد: در مباحثه‌ای به آن فرد گفتم که می‌خواهم نظر شما را بدانم که آیا امام صادق(ع) با ابوحنیفه و فقهای دیگر مذاهب اربعه قابل قیاس است؟ او گفت که استغفرالله. وقتی گفتم که پس چرا از مذهب ایشان دور هستید؟ گفت که اگر ثابت کنید این مطالب از امام صادق(ع) است، من پیرو او می‌شوم.

ارسالی // رئیس جدید مؤسسه مجمع الفکر الاسلامی معارفه شد

وی با تأکید بر اینکه این نمونه‌ها مسئولیت محققان حوزه و به خصوص مجمع‌الفکر را دوچندان می‌کند که معارف اهل بیت(ع) را در اختیار جهانیان قرار دهند، اضافه کرد: امروز شاهدیم چه ظلم‌های بزرگی در دنیا رخ می‌دهد و چه افراد نالایق و عجیب و غریبی دنیا را اداره می‌کنند و در این شرایط کار محققان ما در معرفی معارف اهل بیت(ع) بارقه امید برای انسان‌های آزاده دنیا است. امام رضا(ع) حضرت فرمودند: «رَحِمَ اللهُ عَبداً أَحْيَا أَمْرَنَا، فَقُلْتُ لَهُ: وَکَيْفَ يُحْيی أَمْرَکُمْ؟ قَالَ: «يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَيُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا...»؛ یعنی امر ما را که علوم ماست احیا کنید و بدانید مردم از ما تبعیت خواهند کرد. مشکل امروز، مشکل جهل است و مجمع‌الفکر هم مسئولیت بزرگی را در برطرف کردن این مسئله برعهده دارد؛ بنابراین مسئله، تنها تولید علم نیست بلکه باید راهکارهایی برای نشر علوم اهل بیت(ع) در دنیا داشته باشیم؛ زیرا دنیا تشنه این علوم است و بشر چاره‌ای جز پناه به این معارف ندارد.

نعمانی با بیان اینکه در مجمع‌الفکر کارهای بزرگی با امکانات محدود انجام شده است، تصریح کرد: این مجموعه با وجود بودجه‌های مالی بسیار اندک موسوعه السنة الشریفه را تألیف کرده است. فعالیت‌های این مؤسسه بااخلاص پیش رفته و حتی تعجب مقام معظم رهبری را برانگیخته بود که چطور با این بودجه کم چنین اقدامات بزرگی انجام شده است.

انتهای پیام
captcha