عمده پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند / پایمال شدن حق‌الناس در پی کمبود پرستار
کد خبر: 3916160
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
دبیرکل خانه پرستار مطرح کرد؛

عمده پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند / پایمال شدن حق‌الناس در پی کمبود پرستار

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه در حال حاضر که کرونا درمانی ندارد، بیشترین بار مسئولیت بر دوش پرستاران است و همین امر آنان را دچار خستگی شدید کرده و ممکن است درصد خطای آنها افزایش یابد، گفت: این وضعیت موجب می‌شود که مردم بیشترین خسارت ببینند و حق‌الناس پایمال شود.

غالب جامعه پرستاری به کرونا مبتلا شده‌اند/ زیانی که مردم از کمبود پرستار می‌بینندمحمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فداکاری جامعه پرستاری در دوران کرونا، اظهار کرد: امسال از سوی سازمان بهداشت جهانی به دلیل نقشی که پرستاران در سیستم مراقبتی دارند، سال پرستار خوانده شد. این موضوع در ایران مغفول بود، اما کرونا موجب شد مردم پرستاران را بیشتر درک کنند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه هنوز هیچ درمانی برای کرونا وجود ندارد و اصل بر مراقبت از بیمار است، بیشترین بار این بیماری بر دوش پرستاران قرار دارد. یکی از مشکلات نیز کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌هاست. رفع این کمبود علاوه بر مطالبه جامعه پرستاری، مطالبه مردم نیز هست، چراکه این افراد مستقیماً از خدمات مراقبتی بهره می‌گیرند. قرار بود سالانه ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند، اما این کمبود باقی مانده است.
 
شریفی‌مقدم با تأکید بر اینکه کمبود پرستار در بیمارستان‌ها موجب شده است که مشکلات مراقبتی بیشتر شود، اظهار کرد: تا پیش از شیوع کرونا کمبود پرستار در بیمارستان‌ها موجب شده بود تا بیماران‌ حداقل خدمات مراقبتی را دریافت کنند. اگر تعداد پرستاران دوبرابر می‌شد، تازه مردم می‌توانستند حداقل خدمات مراقبتی را بگیرند؛ یعنی چنانچه این افزایش دوبرابری نیز انجام شود، مردم ۵۰ درصد از خدمات مراقبتی را نمی‌توانند دریافت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده جامعه پرستاری کشور به کرونا مبتلا شده‌ است. در چنین شرایطی افراد مبتلا از چرخه خدمت خارج می‌شوند. از سوی دیگر مراقبت از بیمار کرونایی بیشتر از بیمار عادی است. به همین دلیل نیاز به نیروی پرستار بیشتر شده  و ضمناً موضوع بازنشستگی تعدادی از نیروها وجود دارد و عده‌ای نیز ترک خدمت کرده‌اند و به جای این‌ افراد نیرویی وارد چرخه خدمت نشده است. این موارد موجب شده تا فشار بر نیروی پرستاری بسیار بیشتر شود و این نیرو تحلیل رود. در واقع کمبود نیروی پرستاری یکی از عوامل افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی در ماه‌های اخیر است. این فشار‌های کاری موجب شده است که پرستاران دچار خستگی شدید شوند و این امر موجب می‌شود تا درصد خطا‌ها افزایش یابد. در حالی که باید به این نیرو‌ها استراحت داد تا ریکاوری شوند. این وضعیت سبب می‌شود که مردم بیشترین خسارت را ببینند و حق‌الناس پایمال شود.

دبیرکل خانه پرستار بیان کرد: پرستاران جان خود را کف دست گذاشته‌اند و در فضایی که میلیون‌ها ویروس وجود دارد، خدمت ارائه می‌دهند. تاکنون بیش از ۳۰ پرستار جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که غالب جامعه پرستاری کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین، مباحث معیشتی یکی از مشکلات پرستاران است. این گروه یکی از پایین‌ترین حقوق‌ها را در میان کادر درمان دریافت می‌کنند. در اسفندماه اعلام شد که ۵۰ درصد به حقوق پرستاران اضافه می‌شود. این حکم اضافه حقوق در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای برنامه پنجم توسعه است، در حالی که اکنون در سال‌های پایانی برنامه ششم قرار داریم و به جز وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، این حکم در همه وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی دیگر در سال ۹۳ و ۹۴ اجرا شده است.

شریفی‌مقدم ادامه داد: هزار میلیارد ریال نیز دولت برای پرستاران اختصاص داد، اما در جای دیگری هزینه شده است. اگر نگاهی به کارانه‌ها در این شرایط کرونایی بیندازیم متوجه وضعیت می‌شویم. ۲۰۰ هزار تومان و ۵۰۰ هزار تومان مبالغی است که به پرستاران داده شده است در حالی که این‌ رقم‌ها کارانه سال گذشته بود و ارتباطی با خدمات آن‌ها در دوره کرونا ندارد.

وی با این اینکه عمده مشکلات در حوزه پرستاری مرتبط با پرستاران شرکتی است، گفت: ۳۰ درصد از جامعه پرستاری کشور را این گروه از پرستاران تشکیل می‌دهند. تبعیض در مورد این پرستاران بسیار زیاد است در حالی که همان خدمات پرستاران استخدامی را ارائه می‌دهند.
انتهای پیام
captcha