واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شود
کد خبر: 3916321
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰

واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به تلاش‌های ایران برای ساخت واکسن کرونا گفت: هنوز در دنیا به نتیجه قابل قبول و ۱۰۰ درصدی در این رابطه نرسیده‌ایم، اما واکسن ساخت ایران به زودی وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شود.

واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک ارتباط ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، در رابطه با واکسن کرونا، گفت: درباره واکسن کرونا در دنیا حرف‌های زیادی مطرح شده است، اما هنوز به نتیجه قابل قبول و ۱۰۰ درصدی در این رابطه نرسیده‌ایم. این ویروس پیچیده بوده و مشابه آن را تا به امروز ندیده‌ایم و در نتیجه تهیه واکسن آن نیز از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است.
وی افزود: ما برای اینکه از دنیا عقب نمانیم، با شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسه رازی و پاستور همزمان شروع به ساخت واکسن کرده‌ایم. می‌توانم بگویم که در سه - چهار مورد از این همکاری‌های مشترک، واکسن کرونای ایرانی تست‌ها را تقریباً پاس کرده است و به زودی وارد ارزیابی بالینی می‌شویم.
نمکی افزود: اینکه این واکسن یا واکسن‌های دیگر در جهان چه زمانی به بازار می‌آید و آن واکسنی که به بازار می‌آید، طول مدت ایمنی‌زایی‌اش چقدر است، مورد تردید همه جهان است.
وی در ادامه در رابطه با مباحث مطرح شده در مورد استیضاح خود نیز گفت: بنده از هر تصمیم مثبتی در جمهوری اسلامی استقبال می‌کنم و خدا خیر دهد هر کسی که بتواند این بار را از من بگیرد و به شخص دیگری بدهد.

دلایل لغو تعویق کنکور

وزیر بهداشت در رابطه با کنکور نیز گفت: برگزاری کنکور تصمیم ستاد ملی است و تصمیم وزارت بهداشت و وزارت علوم نیست. در رابطه با کنکور ما اعلام نکردیم که به تعویق افتاد. وقتی پروتکل‌ها را نسبت به کارشناسی ارشد و دکترا کمی سختگیرانه‌تر کردیم، وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش اعلام کردند که اگر بخواهیم این پروتکل‌ها را اجرا کنیم، نیازمند وقت بیشتر برای فضایابی هستیم. ما اعلام کردیم که این باید در ستاد ملی کرونا مطرح شود و اگر قرار شد با تعویق برگزار شود، این تصمیم به تصویب برسد. ما بلافاصله جلسه مجدد گذاشتیم، چون خانواده‌ها در اضطراب بودند. عده زیادی نگران بودند. دیدیم که با دادن فضا‌هایی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر مراکز دولتی این تأمین فضا را می‌توانیم انجام دهیم؛ لذا در تاریخ پیشنهادی بازنگری شد. کل این داستان کمتر از ۲۴ ساعت طول کشید و قضایا جمع و جور شد. ما اصرار داشتیم که پروتکل‌ها سخت‌گیرانه‌تر باشد.
وی با بیان اینکه وجود دو صدایی در مدیریت کرونا در کشور، حاصل رویکرد‌های متفاوت است. گفت: ما تمام تلاش را کردیم که این دوصدایی را تبدیل به تک‌صدایی کنیم. 
نمکی در ادامه با اشاره به یک میلیارد یوروی تخصیص داده شده از صندوق توسعه ارزی برای مقابله با کرونا با اجازه رهبری، اظهار کرد: از یک میلیارد یورو، ۳۰ درصد اولیه اختصاص داده شده که بیشتر در قسمت کاهش درآمد‌های بیمارستان‌ها صرف شده است. قسمتی برای دارو و تجهیزات پزشکی، قسمت عمده آن برای تأمین اکسیژن برای مراکز درمانی، قسمتی برای مواد تجهیزاتی دیگر و قسمتی هم برای توسعه زیرساخت‌هایی که مثل تخت آی‌سی‌یو برای استمرار نیاز داریم. بعد از آن دریافت جدیدی نداشته‌ایم.

جذب نیروی انسانی در دو فاز

وی در رابطه با استخدام‌های جدید وزارت بهداشت نیز گفت: حدود ۱۳ هزار نیروی جدید در دو فاز جذب می‌کنیم که قسمت عمده آن‌ها پزشک، پرستار و کادر بهداشتی هستند. در رابطه با کارانه و اضافه کار پرسنل بهداشتی درمانی، روزی که من وزیر شدم، بین ۱۸ تا ۲۴ ماه کارانه آن‌ها عقب افتاده و به اضافه‌کار گره خورده بود. اولین کاری که کردم، این بود که کارانه را روی متوسط ۸ ماه آوردم و اضافه کار را از کارانه جدا کردم و با حقوق پرداخت شد. الان در تلاش هستیم که کارانه‌ها را از ۷ ماه متوسط روی ۴ ماه بیاوریم و تلاش می‌کنیم که به روز شود.
نمکی همچنین در رابطه با نوسان آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا اظهار کرد: این نوسان نشان از یک راستگویی و صداقت است که در سیستم ماست. این نوسان حاصل پایین و بالا شدن مرگ و میر‌ها در کشور است. امروز وقتی در استانی، بستری‌ها بالا می‌رود، ۱۵ روز دیگر مرگ‌ها بالا می‌رود. بدانید که آمار جمهوری اسلامی جزء بهترین و دقیق‌ترین و منطبق‌ بر حق‌ترین آماری است که ارائه می‌شود.
انتهای پیام
captcha