گزارشی از پیگیری‌های ایکنا در پخش تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستانی
کد خبر: 3916357
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

گزارشی از پیگیری‌های ایکنا در پخش تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستانی

پخش تلاوت اذانگاهی قاریان استان خوزستان از صداوسیمای مرکز استان چند سالی مطالبه جدی فعالان قرآنی به شمار می‌رفت؛ گزارش پیش ‌رو به بررسی پیگیری‌های خبرگزاری ایکنا خوزستان در به ثمر رسیدن این مطالبه ‌بحق قاریان خوزستانی تا در نهایت پخش تلاوت‌ها از صداوسیمای مرکز استان می‌پردازد.

ایکنا خوزستان

به گزارش ایکنا از خوزستان، پخش تلاوت اذانگاهی قاریان استان خوزستان از صداوسیمای مرکز استان چند سالی مطالبه جدی فعالان قرآنی است؛ این موضوع سرانجام به ثمر نشست و در ماه گذشته شاهد پخش اولین تلاوت‌های قاریان خوزستانی از صداوسیمای مرکز خوزستان بودیم.

این گزارش به بررسی پیگیری‌ها و تلاش‌های خبرگزاری ایکنا خوزستان طی سال‌های گذشته در به ثمر رسیدن این مطالبه بحق قاریان خوزستانی تا در نهایت پخش تلاوت‌ها از صداوسیمای مرکز استان می‌پردازد.

16 تیر 1393 / ضرورت پوشش فعالیت‌های جامعه قرآنی خوزستان در صداوسیما

16 تیرماه سال 1393 گزارشی شامل گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با سیدکریم موسوی، حسن خانچی، احمد حسن راهی‌مالکی به عنوان فعالان قرآنی خوزستان و مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای خوزستان بر خروجی ایکنا قرار گرفت.

در آن گزارش سیدکریم موسوی، با بیان اینکه پخش تلاوت‌های قاریان و مبتهلان خوزستانی بسیار اندک بوده است، افزود: هیچ دلیلی برای استفاده نکردن از تلاوت فعالان قرآنی خوزستانی برای سیمای استان وجود ندارد، انتظار می‌رود استان خوزستان نسبت به سرمایه‌های قرآنی خود اهتمام بیشتری داشته باشد.

حسن خانچی گفت: تهیه و پخش تلاوت‌های فرزندان خوزستان موجب ایجاد اشتیاق به‌سوی فعالیت‌های قرآنی می‌شود که متأسفانه صداوسیمای مرکز خوزستان در این زمینه کم‌کار بوده است.

مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان اظهار کرد: همه آزمون‌ها برای پخش تلاوت‌ پیش از اوقات شرعی توسط مرکز قرآنی صداوسیمای مرکز خوزستان صورت می‌گیرد و تاکنون هیچ یک از نمایندگان شورای عالی قرآن برای انتخاب قاریان در خوزستان حضور نداشته‌اند.

24 فروردین 1395 / عدم پخش تلاوت‌های بومی از شبکه استانی صداوسیمای خوزستان

همچنین در گفت‌وگوی قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی استان و کشور با ایکنای خوزستان که در 24 فروردین 1395 بر خروجی خبرگزاری قرار گرفت، در زمینه «عدم پخش تلاوت‌های بومی از شبکه استانی صداوسیمای خوزستان» بیان شد: ما هنوز نتوانسته‌ايم از استعدادها و ظرفيت‌های خوب و موفق قرآنی استان صحيح استفاده كنيم. صدا و سيمای استان خوزستان از نهادهای دولتی است كه می‌تواند در اين زمينه نقش مهمی داشته باشد اما متأسفانه تاكنون علی‌رغم همه پيگيری‌های مجدانه جامعه قرآنی استان اقدامات و پاسخگويی‌ها ضعيف بوده است. واقعاً مشكل كجاست؟ موضوعی که تبدیل به یک معمای لاینحل شده عدم پخش تلاوت‌های بومی از شبکه استانی صداوسیمای خوزستان است. این موضوع حتی با شورای عالی قرآن کریم نیز در میان نهاده شده اما همچنان شاهد تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستانی نیستیم در حالی که استعدادها و نیروهای لازم این امر وجود دارد. آرزوی هر قاری این است که کاری را ارائه دهد که مورد استفاده و توجه مردم قرار گیرد. تحقق این امر تأثیر آن کاملاً عام و بسیار گسترده است. مردم از اینکه اثر قرآنی همشهری‌شان عرضه شده و مورد توجه قرار می‌گیرد خرسند خواهند شد و این امر تبدیل به انگیزه‌ای برای خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان می‌شود که به این عرصه وارد می‌شوند.

11 اردیبهشت 1395 / پیگیری ایکنا از چرایی عدم پخش تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستان از صداوسیما 

در ادامه پیگیری‌های خبرگزاری ایکنا در استان خوزستان گزارش «پیگیری ایکنا از چرایی عدم پخش تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستان از صداوسیما» در 11 اردیبهشت‌ 95 منتشر شد.

متن این گزارش شامل گفت‌وگو با سید حسن موسوی‌شوکی، احمدرضا درخشان، منصور کریمی، ناجی حیدری، مهدی دغاغله از فعالان قرآنی استان و مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان بوده است.

بخشی از نظرات افراد نام‌برده در زیر بازخوانی می‌شود.

سید حسن موسوی شوکی بیان کرد: ما مخالف آن نیستیم که قرائت قاریان خارج از استان خوزستان از صداوسیما پخش شود اما می‌خواهیم همانگونه که قرائت قاریان برجسته کشوری در سیمای مرکز خوزستان مشاهده و شنیده می‌شوند تلاوت‌های قاریان استانی نیز به سمع مردم برسد.

احمدرضا درخشان گفت: در چند سال گذشته هیئتی از شورای عالی قرآن به مراکز استان اعزام شد و تعدادی از تلاوت‌ها را بررسی كرده و تلاوت‌های مناسب برای پخش از رادیو و تلویزیون را انتخاب می‌کردند؛ این هیئت به اهواز نیز آمد و در صداوسیما تعداد زیادی از قاریان استان حضور داشتند.  از قاریان تست گرفته شد و تعدادی از قاریان انتخاب شده و تلاوت آنها ضبط شد. پس از آن این تلاوت‌ها برای تأیید به شورای عالی قرآن ارسال شد. بعد از این امر ما پیگیری‌های بسیاری را انجام دادیم اما از سوی صداوسیمای خوزستان ‌گفته شد كه نامه تایید تلاوت‌ها به ما نرسیده است و دوباره باید پیگیری شود.

منصور کریمی با بیان اینكه به نظر می‌رسد موضوع پخش تلاوت‌های اذانگاهی بومی از سیمای خوزستان تبدیل به مسئله‌ای لاعلاج تبدیل شده است، ادامه داد: هیچ اراده محکمی در مسئولان قرآنی ما برای این مسئله وجود ندارد چراكه متولی ثابت امور قرآنی در استان وجود ندارد و تا زمانی كه مجموعه و مدیریت واحدی وجود نداشته باشد نتیجه همین می‌شود كه می بینیم.

ناجی حیدری دیگر قاری و فعال قرآنی استان خوزستان در گفت‌وگو با ایكنای خوزستان اظهار کرد: تاکنون به صورت جدی موضوع تلاوت‌های اذانگاهی از سیمای خوزستان پیگیری نشده است.

وی ادامه داد: البته تلاوت‌ها باید دارای کیفیت بهتری باشند و عده‌ای از قاریان خوشخوان در فرصتی مناسب اجرای خود را ارائه كنند تا مورد تایید قرار گیرند؛ این موضوع با برنامه‌ریزی قابل حل‌ است. 

مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان اظهار کرد: سازمان صداوسیما و همه شبکه‌های آنها دخل و تصرفی در پخش تلاوت‌های اذانگاهی ندارد. شورای عالی قرآن مجموعه ای از تلاوت‌های قاریان و اذان موذنان را برای ما ارسال می‌كند كه باید از همان مجموعه تلاوت‌ها برای پخش قبل از اذان انتخاب شود و ما مجاز نیستیم که خود قاری را انتخاب کرده و از آنها تلاوت ضبط و پخش کنیم. تعیین قاریان برای ضبط قرائت اذانگاهی بر عهده شورای عالی قرآن است. این در حالی است كه ما آمادگی ضبط آثار قاریان را داریم اما اجازه پخش آنها را از صداوسیما نداریم كه باید مجوز رسمی آن از سوی شورای عالی قرآن صادر شود.

مهدی دغاغله، مشاور قرآنی مدیركل صداوسیمای مركز خوزستان نیز پیرامون پخش تلاوت‌های قاریان بومی خوزستان هنگام اوقات شرعی، اظهار كرد: این امر به دغدغه‌ای برای من تبدیل شده و پیگیری‌ها به صورت مرتب در حال انجام است.

وی با اشاره به اینكه البته برخی این موضوع را مرتبط با شورای عالی قرآن می‌دانند و معاونت نظارت باید اجازه ضبط تلاوت‌ قاریان بومی استان‌ها را صادر كند، گفت: پیرو بخشنامه شورای عالی قرآن باید از قاریان تایید شده در همه مراكز استان‌ها استفاده شود؛ این افراد قاریانی هستند كه از سوی شورای عالی قرآن تلاوتشان تایید شده است.

دغاغله بیان كرد: بسیاری از مراكز استان‌ها درخواست داشته‌اند از قاریان برجسته و محلی خود استفاده كنند و بنابراین درخواست شورای عالی قرآن گروهی را به استان‌ها اعزام كرد تا تلاوت‌های قاریان مطرح ضبط شود و پس از نظارت تعدادی از تلاوت‌ها تایید و عده‌ای رد می‌شوند. این اتفاق در دوران مدیركل پیشین صداوسیمای استان خوزستان رخ داد كه آثار قاریان توسط شورای عالی قرآن ضبط شد. البته به دلایل نامعلومی گفته می‌شود گویا این نوارهای ضبط شده دچار مشكل شده‌اند. من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. بنابر درخواست استان خوزستان مقرر شده این اتفاق یك‌بار دیگر رخ دهد، از طرفی شورای عالی قرآن دوبار گروه خود را به استان‌ها اعزام نمی‌كند و به همین دلیل روند این امر به درازا كشیده شد.

30 تیر 1395 / آمادگی صداوسیمای خوزستان جهت ضبط تلاوت‌های اذانگاهی قاریان خوزستان

پس از این گزارش بود که مسلم رحیمی مدیرکل صداوسیمای مركز استان خوزستان در مراسم تقدیر از قاریان و تالیان برنامه «زمزمه‌های آسمانی» که در ۳۰ تیر 95 در سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان برگزار شد، گفت:  ضبط تلاوت‌های قاریان از روز شهادت امام جعفرصادق(ع) کلید بخورد. در این راستا یکی از استودیوهای خود را برای این کار آماده می‌کنیم. باید ظرفیت قاریان استان و عظمت قرآنی استان را در قاب تلویزیون خود هر روز داشته باشیم.

12 مرداد 1395 / ضبط تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستانی در شهریورماه 

همچنین در نتیجه پیگیری‌های ایکنا خوزستان و در نتیجه سخنان مدیرکل صداوسیمای خوزستان، مهدی دغاغله، نماینده شورای عالی قرآن در خوزستان و مشاور قرآنی مدیر کل صداوسیمای مرکز خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا در 12 مرداد 1395 گفت: ضبط تلاوت قاریان خوزستان به منظور پخش از سیمای مرکز خوزستان در هنگام اذان از شهریورماه آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: تعدادی از قاریان استان خوزستان که مورد تأیید شورای عالی قرآن کریم هستند به منظور ضبط تلاوت در این برنامه حضور خواهند داشت.

3 مهر 1395 / جلسه ضبط تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستان برگزار می‌شود

در ادامه پیگیری‌های ایکنا درباره پخش تلاوت‌های اذانگاهی قاریان خوزستانی از صداوسیمای مرکز خوزستان مهدی دغاغله، مشاور قرآنی مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان در تاریخ 3 مهرماه سال 1395 با ایکنای خوزستان گفت‌وگو کرد و خبر از رایزنی‌ها با مدیر صداوسیمای استان خوزستان برای ضبط تلاوت قاریان خوزستانی به منظور پخش از سیمای خوزستان در هنگام اذان را داد.

وی بیان کرد: پیرو این موضوع ما درخواست مکانی برای استقرار در صداوسیما را داشتیم که مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان قول همکاری را داده است؛ بنابراین به منظور پیگیری این موضوع موسوی والا مسئول امور قرآنی اقدامات اختصاص این مکان را دنبال می‌کند.

26 آبان 1395 / تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستانی ضبط می‌شود

پیگیری‌های ایکنا خوزستان همچنان برای اقدام عملی در زمینه ضبط و پخش تلاوت‌های اذانگاهی قاریان خوزستانی ادامه داشت و گفت‌وگویی دیگر با مهدی دغاغله در 26 آبان 95 بر خروجی خبرگزاری قرار گرفت.

مهدی دغاغله، مشاور امور قرآنی مدیرکل صداو سیمای مرکز خوزستان گفت: ضبط تلاوت قاریان خوزستان به منظور پخش از سیمای مرکز خوزستان كه مقرر بود در شهریورماه با حضور قاريان خوزستانی ضبط شود، پس از پايان مراسم اربعين حسين اجرا می‌شود. تعدادی از قاریان استان خوزستان که مورد تأیید شورای عالی قرآن کریم هستند به منظور ضبط تلاوت در این برنامه حضور خواهند داشت. اسامی‌اين قاريان تدوين شده و البته ممكن است كه تعدادی از آنها حذف و يا اضافه شوند.

26 بهمن‌ 1397 / مشکل ضبط تلاوت تلاوت‌های اذانگاهی به قوت خود باقی است

پیگیری‌های ایکنا اگرچه ادامه داشت اما باز هم اقدامی عملی در این باره‌ مشاهده نمی‌شد؛ در 26 بهمن‌ 1397 در گفت‌وگوی ایکنا با سیدجاسم موسوی این موضوع بار دیگر مطرح شد تا باز هم مطالبه آن ادامه یابد.

موسوی گفت: در مورد ضبط تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستانی دوستان شورای قرآن می‌گویند ما تلاوت‌ها را تأیید کردیم و قابل پخش است، از طرفی دوستان خوزستان می‌گویند که مجوزی برای ما صادر نشده است و این مشکل همچنان لاینحل باقی است. چرا باید سرمایه‌های خودمان را بسوزانیم؟ در معرفی ویترین و پرداختن به تبلیغات قاریان در خوزستان ضعیف هستیم کمااینکه قاریان ما در خوزستان خیلی قوی هستند.

15 بهمن 1398 / گفت‌وگوی حضوری ایکنا با مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان در تحریریه خبرگزاری

خبرگزاری ایکنا این بار برای دستیابی به نتیجه قطعی درباره ضبط و پخش تلاوت‌های قاریان استان در موعد وقت شرعی، همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، با دعوت از مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان، به تحریریه خبرگزاری، این موضوع را حضوری با وی مطرح کرد.

مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای استان خوزستان، درباره ضبط تلاوت‌های اذانگاهی از قاریان بومی استان در پاسخ به خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: صداوسیمای مرکز خوزستان چندین سال است که در این ارتباط اعلام آمادگی کرده که تلاوت‌ها را ضبط کند و برای شورای عالی قرآن بفرستد تا بعد از تأیید پخش شود.

وی ادامه داد: ما مجاز به پخش اذان و قرائت قرآن بدون مجوز شورای عالی قرآن نیستیم و با توجه به اینکه شورای عالی قرآن نمایندگانی در هر استان دارد و ما بارها با آقای دغاغله و آقای مقدمی جلسه گذاشته و صحبت کردیم که ضبط تلاوت قاریان از ما و نظارت از آنها باشد. بعضی از قاریان نقطه‌نظراتی دارند و مطالبی می‌نویسند که صداوسیمای خوزستان تلاوت اذانگاهی را از دیگر قاریان پخش می‌کند. بارها اعلام آمادگی کردیم و اکنون هم این وضعیت را فراهم کرده‌ایم که در خدمت قاریان بومی باشیم.

16 بهمن‌ 1398 / گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن

16 بهمن‌ 98 گزارش ایکنا این‌بار نه با فعالان قرآنی خوزستان بلکه با مسئولان شورای عالی قرآن بر خروجی قرار گرفت چراکه در تماس‌های قاریان خوزستانی آنها از ما خواستند تا این موضوع را پیگیری کنیم.

بنابراین خبرنگار ایکنا خوزستان با محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت‌وگو کرد.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، با اشاره به ضبط تلاوت‌های اذانگاهی قاریان بومی استان‌ها، اظهار کرد: ضبط تلاوت‌های قاریان بومی استان‌ها برای پخش از صداوسیمای مراکز استان‌ها برای ما دارای اهمیت است.  اگرچه در مأموریت‌های اصلی شورای عالی قرآن نیست که معاونان و مدیران آن در یک استان حضور پیدا کنند و تلاوت‌ها ضبط شود اما چون می‌خواستیم اهمیت این موضوع بیش از پیش نمایان شود در غالب استان‌های کشور این کار را انجام دادیم.

میرزاجانی به توضیح فرآیند ضبط تلاوت‌های قاریان استان خوزستان و مرکز صداوسیمای استان پرداخت و گفت: در سال ۹۰ این تلاوت‌ها با حضور استادان و هیئت اعزامی شورای عالی قرآن در استان با محوریت صداوسیما ضبط شد. چند ماه بعد تدوین شد و به شورای عالی قرآن ارسال شد تا نظارت پس از تولید بر روی آن انجام شود. تلاوت‌هایی که حائز شرایط لازم برای پخش بودند به صداوسیمای استان ابلاغ شدند، اما پس از مدتی متوجه عدم پخش شدیم. نهایتاً بعد از فرآیند پیگیری، پاسخ عجیبی داده شد مبنی بر اینکه هر چه می‌گردیم این تلاوت‌ها را پیدا نمی‌کنیم و ظاهراً مفقود شده‌اند. این پاسخ را صداوسیمای استان به ما داد که در نوع خود پاسخ عجیبی بود.

میرزاجانی افزود: اشکال غیرمعمولی است که رخ داد و در جای خودش قابل تأمل است. حال باید از این به بعد را چاره کنیم و از سرمایه‌های حال حاضر استان استفاده شود و زمان را مغتنم بدانیم تا سرمایه‌ها کمتر از دست برود. با توجه به اینکه در چند سال اخیر اهتمام خوبی از صداوسیمای مرکز خوزستان در امور قرآنی به ویژه ضبط و پخش جز‌ءخوانی قرآن در ماه رمضان دیده شده، مشخص است که دوستان ما در صداوسیمای استان خوزستان به موضوعات قرآنی علاقه و دلبستگی دارند و از همین فضا باید استفاده شود و برای ضبط دوباره تلاوت‌ها از قاریان استان اقدام شود. ما هم هر چه در توان داریم در کنار صداوسیمای خوزستان خواهیم بود.

17 بهمن‌ 1398 / شورای قرآن تأیید کند، ضبط آغاز می‌شود

پس از این گزارش که با گفت‌وگوی ایکنا با آقای میرزاجانی همراه شد، در 17 بهمن‌ 98 در تماس مهدی دغاغله، مشاور امور قرآنی مدیرکل صداو سیمای مرکز خوزستان با ایکنا خوزستان بیان شد که با رایزنی‌های صورت‌گرفته با شورای عالی قرآن و صداوسیمای مرکز خوزستان، همچنین پیرو جلسه‌ای که با آقای مقدمی داشتیم هر دو به عنوان نمایندگان شورای عالی قرآن در خوزستان، فهرستی را به عنوان بهترین قاریان قرآن از سراسر استان خوزستان تهیه کردیم.

وی ادامه داد: این فهرست در حال ارسال به شورای عالی قرآن و کسب تأییدیه است. پس از این‌که اسامی این قاریان در فهرست ارسال شده از سوی شورا به تایید رسید، ضبط تلاوت‌ها برای بخش صدا یا همان رادیو آغاز می‌شود. این نکته را اضافه کنم که ضبط تلاوت برای سیما یا همان تلویزیون فرآیندی مشکل‌تر دارد و حتماً باید با حضور نمایندگان شورای عالی قرآن همراه باشد.

1 مرداد 1399 / پخش تلاوت‌های اذانگاهی قاریان خوزستان از صداوسیمای مرکز استان 

در نهایت 1مردادماه سال جاری مسلم رحیمی‏، مدیرکل صداوسیمای خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان‏ اظهار کرد: با توجه به قابلیت ها و ظرفیت‌هایی که در استان خوزستان در زمینه قرائت قرآن کریم وجود دارد‏، مرکز صداوسیمای استان تصمیم گرفت از ظرفیت قاریان مستعد استان برای تلاوت اذان گاهی بهره ببرد و در این راستا با همکاری شورای عالی قرآن و قاریان استان، موفق به ضبط و پخش این تلاوت‌ها شدیم. 

وی با بیان اینکه این تلاوت‌ها از یکم تیر در دو زمان پیش از اذان ظهر و اذان مغرب از صداوسیمای استان در حال پخش است‏، گفت: این تلاوت‌ها پس از ضبط، برای شورای عالی قرآن  ارسال و تأیید شد.

یادآور می‌شود، خبرگزاری ایکنا خوزستان از پیگیری‌های مجدانه مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای خوزستان و مصطفی سلیمانی، معاون صدا صداوسیمای مرکز خوزستان قدردانی می‌کند. 

انتهای پیام
captcha