سیزدهمین دوره طرح «اسوه» آغاز شد / انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان دارالقرآن و شورای عالی قرآن برای تربیت قاریان نوجوان
کد خبر: 3916698
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
صبح امروز در مجموعه سرچشمه تهران /

سیزدهمین دوره طرح «اسوه» آغاز شد / انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان دارالقرآن و شورای عالی قرآن برای تربیت قاریان نوجوان

آئین آغازین سیزدهمین دوره طرح آموزشی ــ تربیتی «اُسوه» صبح امروز با حضور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از مدیران امور قرآنی کشور در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین آغازین سیزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی «اُسوه» صبح امروز، 25 مردادماه با حضور جمعی از مدیران نهادهای قرآنی کشور در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی مهدی عبدلی، قاری قرآن و از اعضای طرح اسوه، محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه طی سخنانی، این طرح را یکی از اتفاقات مبارک قرآنی در کشورمان دانست و گفت: اسوه، وارد هفتمین سال اجرای خود شده است. این طرح در طول یک سال، دو دوره حضوری دارد، همچنین در فاصله بین این دوره‌های حضوری نیز فعالیت‌های مفصل غیر حضوری در دستور کار این طرح هشت‌ساله قرار دارد.


بیشتر بخوانید:


معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: فعالیت‌های طرح اسوه در دو بخش آموزش عالی هنر تلاوت قرآن کریم و تربیت دینی و قرآنی اعضا تعریف می‌شود که در این مسیر نیز از تجربیات اساتید، مربیان و کادر مجرب آموزشی بهره‌مند می‌شویم. عضوگیری این طرح قرآنی هر دو سال یک‌بار از بین قاریان و حافظان کل زیر 12 سال انجام می‌شود و در عضوگیری جدید طرح که فراخوان آن از ماه مبارک رمضان آغاز شد و برنامه انتخاب اعضای جدید آن نیز طی روزهای اخیر به سرانجام رسید، تعداد 29 حافظ و قاری جدید به عضویت موقت طرح درآمدند.

اُسوه‌ای‌ها سیزدهمین دوره آموزشی خود را آغاز کردند/ تجلیل از خدمات قرآنی «محمدعلی خواجه‌پیری»
میرزاجانی با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد 120 قاری و حافظ کل قرآن در طرح اسوه عضو هستند، اظهار کرد: از میان این افراد تعداد 90 نفر به عنوان عضو اصلی و تعداد 30 نفر نیز به عنوان عضو افتخاری از برنامه‌های آموزشی و تربیتی طرح استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سیزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اسوه از امروز آغاز شده و به مدت بیست روز تا 13 شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت، افزود: طی 10 روز اول این دوره که مصادف با ایام محرم‌الحرام است، هر روز هیئت مجازی اسوه‌های حسینی برگزار می‌شود و 10 روز بعد نیز به آموزش‌های تخصصی قرائت و حفظ قرآن اختصاص دارد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با بیان اینکه در کنار طرح اسوه دو طرح دیگر نیز در سطح کشور ویژه قاریان نوجوان از جمله طرح تربیت استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم و طرح ملی تلاوت(معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اجرا می‌شود، تصریح کرد: تعامل و همکاری نهادهای مجری این طرح‌های قرآنی به پیشبرد هر چه بهتر فعالیت‌ها کمک می‌کند که به همین دلیل نیز امروز تفاهم‌نامه همکاری بین طرح اسوه و طرح استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن امضا می‌شود.

میرزاجانی از مسئولان نهادهای مختلف قرآنی کشور درخواست کرد تا از طرح‌های ملی که استانداردهای لازم را دارا بوده و در مسیر درست آموزش و تربیت قرآنی کشور حرکت می‌کنند، حمایت لازم را داشته باشند و به جای راه‌اندازی و اجرای پروژه‌های جدید، اولویت  خود را به حمایت از طرح‌هایی که در جریان بوده و تأثیرگذار هستند، قرار دهند.

در ادامه این مراسم، پس از پخش کلیپی از تیزر فراخوان عضوگیری جدید طرح اسوه و قرائت میثاق‌نامه این طرح قرآنی از سوی محمدحسین سجادی‌پور از استان قم (قاری و نماینده گروه جدیدالورود نصر) و محمد شیخ از استان گیلان (حافظ کل قرآن و نماینده گروه جدیدالورود مصباح)، برنامه ارائه محفوظات قرآنی توسط محمدحسن گودرزی، حافظ کل قرآن و عضو گروه مشکات از استان تهران اجرا شد که استقبال حضار در مراسم را به همراه داشت.

اُسوه‌ای‌ها سیزدهمین دوره آموزشی خود را آغاز کردند/ تجلیل از خدمات قرآنی «محمدعلی خواجه‌پیری»
گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه این مراسم، پس از پخش کلیپ تصویری در رابطه با معرفی اجمالی طرح اسوه، محمدحسین رودی، قاری و عضو گروه قدر از استان خراسان رضوی به تلاوت آیات 189 تا 194 سوره مبارکه آل عمران پرداخت.

پس از اجرای این برنامه، تفاهم‌نامه همکاری میان طرح اسوه و طرح استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس این سازمان و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر به امضا رسید.

دبیر جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر در این مراسم طی سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از زحمات خادم‌القرآن محمدعلی خواجه‌پیری در تأسیس و پیش‌برد طرح قرآنی اسوه اظهار کرد: طرح قرآنی اسوه به حق جزء طرح‌های تربیتی شاخص و فاخر قرآنی کشور است که با همکاری جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر و شورای عالی قرآن راه‌اندازی شده است. امروز نیز شاهد تفاهم و همکاری با سازمان دارالقرآن الکریم در اجرای طرح‌های اسوه و استعدادهای قرآنی هستیم که امیدواریم تا سازمان‌ها و نهادهای قرآنی دیگر نیز به پیشبرد این طرح‌های قرآنی کمک کنند.

اُسوه‌ای‌ها سیزدهمین دوره آموزشی خود را آغاز کردند/ تجلیل از خدمات قرآنی «محمدعلی خواجه‌پیری»

حسینی بیان کرد: همچنین، به برکت این ایام مبارک، اعلام می‌کنم که با کمک خیّران و خانواده‌هایی که فرزندان ایشان در عضویت طرح اسوه هستند، به دنبال ایجاد یک وقف مشارکتی و منفعتی هستیم تا منبع پایداری برای این طرح قرآنی ایجاد شده و اجرای طرح قرآنی اسوه برای همیشه استمرار داشته باشد.

همچنین، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز در سخنانی با بیان اینکه طرح‌هایی نظیر طرح قرآنی اسوه و طرح استعدادهای قرآنی مصداق راهبردی بودن حرکت قرآنی کشور است، گفت: چنین طرح‌های راهبردی می‌توانند در راستای تربیت نوجوانان و جوانان قرآنی کشور با مدل تربیتی دینی و اسلامی و شکل‌گیری شخصیت قرآنی ایشان نقش پررنگی را ایفا کنند.

وی با تأکید بر عدم موازی‌کاری در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی کشور، تصریح کرد: از شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز تقاضا دارم تا این طرح‌ها را به صورت امدادی و پشت سر هم قرار داده و پیگیری کند تا بتوانیم چنین طرح‌هایی را با حمایت نهادهای قرآنی به صورت منسجم برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

اُسوه‌ای‌ها سیزدهمین دوره آموزشی خود را آغاز کردند/ تجلیل از خدمات قرآنی «محمدعلی خواجه‌پیری»
در ادامه این مراسم، بخش تجلیل از افرادی که موفق به کسب گواهینامه تخصصی از طرح ارزیابی قاریان و نیز طرح ارزیابی حافظان شده‌اند به صورت مجازی برگزار شد. همچنین، در ادامه بخش تقدیر از مهدی شیروی (از اصفهان) و علی احمدی‌آسور (از خراسان رضوی)، قاریانی که اخیراً موفق به حفظ کل قرآن کریم شده‌اند نیز به صورت حضوری و از سوی مسئولان حاضر در مراسم برگزار شد.

بخش پایانی این مراسم نیز به تجلیل از خدمات و زحمات خادم‌القرآن محمدعلی خواجه‌پیری، مؤسس طرح قرآنی اسوه اختصاص داشت. در این بخش، پس از قرائت بخشی از لوح تقدیر این پیشکسوت قرآنی از سوی محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و سیداحمد عودتیان، مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج)، در سخنان کوتاهی به ویژگی‌های قرآنی و شخصیتی خادم‌القرآن خواجه‌پیری پرداختند.

همچنین، محمدعلی خواجه‌پیری نیز طی سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از بانیان این مراسم، اظهار کرد: از ابتدای ورود خود به عرصه قرآنی کشور با خود قرار گذاشتم تا هر شخصی در حوزه قرآن از من کمک خواست، به او کمک کنم. همچنین، از ابتدای فعالیت‌های قرآنی خود، بنابر این داشتم که برای کاری که می‌کنم شرطی نگذاشته و حق‌الزحمه‌ای دریافت نکنم. مشروح این سخنان را اینجا بخوانید.

اُسوه‌ای‌ها سیزدهمین دوره آموزشی خود را آغاز کردند/ تجلیل از خدمات قرآنی «محمدعلی خواجه‌پیری»

در این مراسم، حجج اسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور؛ مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم؛ سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر همچنین مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن؛ محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش؛ محمدعلی خواجه‌پیری، مؤسس طرح اسوه و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور؛ سیداحمد عودتیان، مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) و محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم حضور داشتند.

گزارش از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha