فاصله گرفتن از کلام خدا توجیهی ندارد / از تقویت روحیه خلاق کارآفرینی تا پرهیز از کاغذبازی
کد خبر: 3921098
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴

فاصله گرفتن از کلام خدا توجیهی ندارد / از تقویت روحیه خلاق کارآفرینی تا پرهیز از کاغذبازی

شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها باعث شد تا فشار مضاعفی بر خانواده‌ها تحمیل شود، برای جبران این مشکلات مشاغل خانگی و فعالیت در حوزه کارآفرینی می‌تواند به رونق تولید و توسعه اقتصاد پویا کمک کند.

امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند: «تلاش و کوشش کنید و اگر عمل نمی‌کنید، گناه هم نکنید؛ زیرا کسی که بنایی می‌سازد و ویرانش نمی‌کند، ساختمانش برافراشته می‌شود، هر چند کوچک باشد». بیش از 1000 آیه قرآن در خصوص کار و تلاش است و با استناد به آیات الهی، اقتصاد سالم لازمه هر جامعه‌ای به ویژه جامعه اسلامی است. شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل را با رکود مواجه و بسیاری از افراد را با مشکلات معیشتی رو به رو کرد.

در این میان دست روی دست گذاردن مشکلی را حل نمی‌کند. زندگی شاهراه عبور از سختی و رسیدن به آرامش است. کار و تأمین معاش خانواده راهی برای رسیدن به قرب الهی است. در استان مرکزی هستند کارآفرینانی که دست روی زانوی خود گذاشته و یا علی گویان در مسیری پر از عشق به خانواده، جامعه و کشور قرار گرفتند.

ابوالفضل رمضانی از روستای چنارستان، سیدرضا رضوی، کارآفرین در رشته پرورش ماهی از روستای هستیجان و رضایی کارآفرین پرورش شترمرغ از روستای قالهر از توابع شهرستان دلیجان در خصوص نحوه فعالیت خود با خبرنگار ایکنا، گفت‌و‌گو کردند که در ادامه می‌خوانید:

ابوالفضل رمضانی، کارآفرین فعال در رشته پرورش مرغ‌های خانگی تخم‌گذار از روستای چنارستان از توابع شهرستان دلیجان گوشه‌ای دنج از فضای خانه خود به پرورش مرغ‌های تخم‌گذار اختصاص داده و کسب و کاری حلال را برای خود و دو فرزندش رقم زده است.

زندگی را مدیون قرآن هستم / از بیدار کردن روحیه خلاق کارآفرینی تا پرهیز از کاغذ بازی

ایکنا ـ چه عاملی باعث شد تا شما در حوزه مشاغل خانگی فعال شوید؟

بیکاری و دست روی دست گذاشتن را نمی‌پسندم و تمام تلاش خود را برای کسب روزی حلال انجام می‌دهم. خداوند متعال برای هر یک از بندگان روزی قرار داده است که موظف است با تلاش به دست آورد. دو فرزند پسر دارم که علی‌رغم تلاش بسیار موفق به یافتن شغل نشدند؛ از این رو تصمیم گرفتم گوشه‌ای از خانه خود را به مرغداری و پرورش مرغ‌های تخم‌گذار اختصاص دهم تا هم منبع درآمدی برای خانواده باشد و هم دو فرزندم از بیکاری رهایی یابند. برای شروع 1200 جوجه دوماهه را خریداری کرده و در حال حاضر مشغول به فعالیت هستیم. برای ادامه راه نیز توکل بر خدا داریم و هیچ گاه از لطف او ناامید نمی‌شوم. بی‌شک سر راه رسیدن به موفقیت مشکلاتی وجود دارد که نباید موجب فاصله گرفتن از اهداف شود، در زمان سختی است که انسان آبدیده می‌شود.

ایکنا ـ مسئولان چگونه می‌توانند کارآفرینان را حمایت کنند؟

امروز جوانان با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، باید قبول کنیم شرایط اقتصادی خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است و جوانان بیکار هستند. شغل دولتی و شرکتی برای همه جوانان وجود ندارد و همین مشاغل خانگی می‌تواند نقطه امید باشد به شرط آنکه مسئولان حمایت کرده و جوانان را به حال خود رها نکنند. اختصاص وام‌های بلند مدت کم بهره می‌تواند روزنه ترقی و رفع مشکلات مادی باشد.

ایکنا ـ اعتقادات معنوی چگونه در پیشبرد اهداف شما مؤثر است؟

رضایت خداوند در همه حال برای من مهم است، در طول زندگی کاری که خلاف امر الهی باشد انجام نداده‌ام، با کم قناعت کردم اما لقمه حرام بر دهان خود و خانواده‌ام نگذاشتم. خوشبختانه اعتقادات قلبی باعث می‌شود هنگام سختی توکلت بیشتر باشد و نا امیدی و وسوسه شیطان در دلت راهی نداشته باشد. ایمان به خدا زیاد است و می‌دانم با وجود اوست که به اهدافم می‌رسم. از خدا بابت تمام محبت‌هایش ممنونم.

ایکنا ـ الگوی کاری شما چه بود و آینده کاری خود را چگونه متصور می‌شوید؟

تجربه انجام اینکار را از جوانی داشتم و با تکیه بر تجربیات قبلی دست به پرورش مرغ تخم‌گذار گذاشتم البته آموزش‌هایی نیز دیدم تا به صورت اصولی و کمترین خطا پیش روم. به نظر من تنها داشتن تجربه کافی نیست، علم هر روز پیشرفت می‌کند و ما باید خود را کمی به علم برسانیم هرچند ما روستایی‌ها برایمان سخت است که به شهر آمده و آموزش ببینیم، بهتر است کارشناسان از مناطق روستایی غافل نشوند. آینده کاری را جز خدا کسی نمی‌داند و من تنها تلاش کرده و نتیجه را به خدا واگذار می‌کنم و امیدم به اوست که دست رد نزده و نخواهد زد.

سیدرضا رضوی، کارآفرین فعال در حوزه پرورش ماهی از روستای هستیجان از توابع شهرستان دلیجان از جمله افرادی است که تحت پوشش کمیته امداد بوده، اما با توکل بر خدا و اعتماد به نفس کامل توانسته است در این رشته موفقیت‌های خوبی کسب کند، او به سئوالات ما اینگونه پاسخ داد:

زندگی را مدیون قرآن هستم / از بیدار کردن روحیه خلاق کارآفرینی تا پرهیز از کاغذ بازی

ایکنا ـ از کارتان برای ما بگویید؟

مددجوی کمیته امداد بودم، اما یکسال است که از طرح‌های کمیته امداد استفاده کرده و کارم را رونق دادم. پس از انجام تحقیقات کافی در این زمینه متوجه علاقه‌ام به این رشته شدم و از آن روز تصمیم گرفتم روی پای خودم بایستم. حس کار کردن و موفق بودن بسیار دلنشین است و  حاضر نیستم این حس را با هیچ حسی عوض کنم. آب و هوای این روستا بسیار خوب است و با توجه به این موضوع پرورش ماهی قزل‌آلا را انتخاب کردم.

ایکنا ـ آینده کاری خود را چطور پیش‌بینی می‌کنید و برای جوانان چه پیشنهادی دارید؟

بسیاری از مردم روستا در زمینه پرورش ماهی وارد شده و موفق شدند. با توکل بر خدا و تلاش شک ندارم موفق خواهم شد. مردم روستا از اینکار راضی هستند. آینده کاری به تلاش انسان بستگی دارد، من به همراه خانواه لقمه‌ای نان حلال تهیه کرده و استفاده می‌کنیم. با توجه به اینکه زمین به خودم تعلق داشت، هزینه ابتدایی برای شروع کار جز خرید ماهی و بچه ماهی نزدیک به 350 میلیون تومان شد، ماهیانه بالای 12 میلیون درآمد داریم و این کار جز خودم و خانواده برای دو نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کرد. برای ایجاد این شغل مدیون مشاوران کمیته امداد هستم.

به جوانان توصیه می‌کنم بیکار ننشینند، کار برای همه هست به شرط آنکه همت کرده و به خدا اعتماد کنند، اینکه بعضی از جوانان می‌گویند کار نیست را اصلاً قبول ندارم، جوینده، یابنده است. جوهره جوان به توانایی بازویش است و نباید اجازه دهد این توان هرز رود. جوانی گوهر ارزشمندی است که تنها یکبار تجربه می‌شود و اگر مورد توجه قرار نیگرد تنها افسوس به دنبال خواهد داشت. از تجربه دیگران استفاده کردیم و روز به روز موفق‌تر خواهیم شد و جوانان نیز باید همین کار را انجام دهند. اگر جوانی بخواهد از تجربه من استفاده کند حتماً با کمال میل اینکار را برایش انجام می‌دهم و بدون تجربه و آگاهی وارد نشود.

ایکنا ـ برای حمایت چه توقعی از مسئولان دارید؟ دغدغه شما چیست و چه برنامه توسعه‌ای دارید؟

مهمترین توقع من از مجلس و دولت رسیدگی به امور روستاییان است، هرچند اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است، اما کافی نیست. روستایی‌ها تولیدکننده و شهری‌ها مصرف‌کننده هستند، پس چرا نباید به ما آنطور که باید و شاید اهمیت دهند. اگر رونق تولید در روستاها ایجاد شود، حتم دارم حتی یک روستایی به شهر سفر نمی‌کند.

دغدغه ما حمایت مسئولان است. تولید دست ما است و با تمام توان کار می‌کنیم، هرچند بازار دست خودمان است، اما اگر پشتیبانی‌ها بیشتر باشد روستاها از رونق بیشتری برخوردار خواهند شد. تخصیص امتیازات همچون آب و برق و مجوز فعالیت بسیار سخت است و گاه سنگ‌اندازی می‌شود، اگر موانع برطرف شود تولید در روستاها افزایش خواهد داشت.

برنامه‌های توسعه‌ای داریم اگر باز حمایت شویم. اگر جهاد کشاورزی دلیجان ما را در تأمین بچه ماهی حمایت شود، قطعاً برای ما مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. از مازنداران بچه ماهی می‌خریم و برای انتقال این بچه ماهی‌ها هزینه سنگین به ما تحمیل می‌شود. اگر در همین شهر نوع خوب و اصلاح شده را در اختیارمان بگذارند ممنون آنان خواهیم شد.

ایکنا ـ از نظر خودتان فردی موفق هستید؟

صد درصد موفق هستم. من از صفر شروع کردم و به اینجا رسیدم. شک ندارم دعای خیر پدر و مادرم همیشه همراهم بوده و هست. سال‌ها قبل دست روی پای خودم گذاشتم و بلند شدم. موفقیت این نیست که خانه و ماشین آنچنانی داشته باشی و حساب بانکی‌ات پر باشد، موفقیت از نگاه من حرکت است، حرکت در مسیری که رضای خداوند در آن قرار گرفته باشد. علاوه بر پرورش ماهی باغدار هم هستم و باغ بادام دارم که به آن نیز رسیدگی می‌کنم. از بیکار بودم متنفرم و مرا سست و بی‌روحیه می‌کند.

حضور رسانه به ویژه رسانه ملی بیش از 80 یا 90 درصد به رونق تولیدات روستاییان کمک می‌کند. باید مردم را آگاه کرد، خبرنگاران با اطلاع‌رسانی می‌توانند به جهش تولید که مدنظر رهبری است کمک کنند.

ایکنا ـ آیا وقت به شما اجازه می‌دهد که در جلسات قرآن شرکت کنید؟

من مدیون قرآن هستم. خانواده‌ام مذهبی هستند و همیشه تلاوت قرآن در منزل ما رسم بوده و مادرم با اینکه سواد زیادی ندارد، اما در جلسات قرآن شرکت می‌کند. هرچه دارم از قرآن و توسل به آیات الهی و اهل‌بیت(ع) دارم. چه بسا روزهای سختی بر من تحمیل شد و تنها با پناه بردن به قرآن و مدد جستن از امام حسین(ع) آنان را حل کردم. ما مسلمان هستیم و فاصله گرفتن از کلام خدا هیچ توجیهی ندارد.

در سومین دیدار خود به روستای قالهر از توابع شهرستان دلیجان سفر کردیم و با آقای رضایی، کارآفرین فعال در حوزه پرورش شترمرغ گفت‌وگو کردیم.

زندگی را مدیون قرآن هستم / از بیدار کردن روحیه خلاق کارآفرینی تا پرهیز از کاغذ بازی

ایکنا ـ چند سال است در رشته پرورش شترمرغ فعال هستید؟

حدود 12 سال به این شغل مشغولم و از فعالیت در این رشته بسیار راضی هستم. الگوی من 12 سال قبل کتاب پرورش شترمرغ بود و توانستم از کتاب اطلاعات کافی را کسب کرده و با تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آوردم موفق عمل کنم. خوشبختانه در این مدت تجربه‌های بسیار خوبی به دست آوردم و تاکنون جوانان بسیاری مراجعه کردند که تمام اطلاعات را در ساخت سوله، تغذیه، خریداری کردن جوجه از چه سنی و چه شرکتی در اختیارشان می‌گذارم. 

تهیه و ساخت مکان با مصالح امروزی سخت است و من این مکان را 7 سال قبل با 60 میلیون تهیه کردم و امروز رقم‌ها با قبل قابل قیاس نیست. جوانان برای شروع می‌توانند از 10 جوجه شروع کنند که حدود 10 میلیون می‌شود  20 میلیون هم هزینه خوراک است. تهیه و ساخت مکان نیز حدود 200 میلیون تومان هزینه دارد. بازه زمانی برای کسب درآمد 10 ماهه است. شترمرغ، پرنده‌ای است که در برابر سرما  گرما ایمن است و برای حفظ سلامتی آنان باید نظافت را رعایت کرد.

ایکنا ـ پیامتان برای جوانان چیست؟

کار هست، فقط همت و پشتکار می‌خواهد. درست است که همه چیز گران شده است ولی با همه وجود ضرر نخواهیم کرد. جوانان امروز پشتکار و همتشان کم است و تنها کار پشت میزی دوست دارند. من با پرورش 30 شترمرغ حقوق یکسال کارمند را به دست می‌آورم. از جوانان می‌خواهم تن‌پرور نباشند و کار راحت را طلب نکنند، برای موفقیت باید سختی کشید هیچ موفقیتی راحت به دست نخواهد آمد. جوانان از کار نترسند روزی 25 تا از جوجه‌های من از بین رفتند، اما من تسلیم نشدم و بار دیگر قوی‌تر از قبل وارد میدان شدم. هرکاری اگر با عشق شروع شود موفقیت دارد.

ایکنا ـ دغدغه شما چیست؟

دغدغه زیاد داریم. جا دارد از آقای کُردی و فدایی تشکر کنم. امور دام قوانین دست و پا گیر دارد، موانع زیاد است و این موانع به مجلس باز می‌گردد، برای رفع مشکلات نامه‌های بسیار حتی برای آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان مجلس نوشتم، اما از طرفی کسی پاسخی دریافت نکردم واصل نامه‌ها همه موجود است. در استان مرکزی پروانه شترمرغ محدود بود و با رفت‌و آمدهایی که داشتم باعث شد که فرماندار وقت معاون وزیر جهاد کشاورزی را به دلیجان دعوت کند و با حمایت فرمانداران مشکلات تاحدودی رفع شد تا کار بدین جا رسیده است. مشکل زمین و مشکل رفت‌و‌آمد داریم که امیدست توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا حل شود.

خواهش من از مسئولان این است که قوانین دست و پا گیر را برداشته و از تولید حمایت کنند. رهبری چندین سال است که در خصوص اقتصاد مقاومتی شعارهایی اعلام می‌فرمایند و وظیفه ما تولیدکنندگان در عرصه‌های مختلف است که همت کنیم تا منویات ایشان جامه عمل پوشانده شود. امسال نیز سال جهش تولید است باید حرکت ما رو به جلو باشد و از تمام توان برای رسیدن به این هدف بهره بگیریم. در چند سال اخیر کمیته امداد با وام‌های کم بهره توانسته به اشغالزایی کمک کرده و افراد را در ریل قرار می‌دهند.

داشتن دو شاخصه مهم اقتصاد سالم و اقتصاد مقاومتی برای جامعه اسلامی لازم است؛ چراکه علاوه بر توسعه و جریان داشتن نبض اقصادی، جامعه را از گزند دشمنان در امان نگاه می‌دارد. در رابطه با مهارت‌آموزی و اهمیت آن مطالب بسیاری در قرآن و کلام اهل‌بیت(ع) آمده است، پس بیاییم برای داشتن اقتصادی پویا و بیدار کردن روحیه خلاق کارآفرینی قوانین دست و پا گیر و در اصطلاح کاغذبازی را کنار گذاشته و همه دلسوزانه وارد میدان شویم.

انتهای پیام
captcha