برگزار نشدن راهپیمایی به معنی تعطیل شدن اربعین نیست
کد خبر: 3922731
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷

برگزار نشدن راهپیمایی به معنی تعطیل شدن اربعین نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: شاید امسال به دلیل شرایط بحرانی کرونا راهپیمایی اربعین نداشته باشیم، اما این امر بدین معنا نیست که بزرگداشت اربعین را نداشته باشیم و بی‌شک امسال اربعینی متفاوت‌تر از هر سال رقم خواهد خورد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی امروز، ۲۳ شهریور ماه در جلسه ستاد اربعین استان مرکزی گفت: در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت اعلام شد، امسال راهپیمایی اربعین در عراق و ایران برگزار نخواهد شد، البته این تصمیم تا این لحظه است و شاید شرایط تغییر کرده و به تبعیت از شرایط تصمیم‌های دیگر گرفته شود.

وی بیان کرد: نباید فراموش کرد اربعین، تاسوعا و عاشورا از ارزش‌های ماندگار مسلمانان هستند، شاید امسال به دلیل شرایط بحرانی کرونا راهپیمایی اربعین نداشته باشیم، اما این امر بدین معنا نیست بزرگداشت اربعین را نداشته باشیم و بی شک امسال اربعینی متفاوت‌تر از هر سال را رقم خواهد خورد.

اکرمی اظهار کرد: اربعین فقط به راهپیمایی خلاصه نمی‌شود، بلکه یک ارزش همیشگی و مستمر برای مردم ایران است و باید در جهت بزرگداشت آن تلاش کنیم و براساس شرایط موجود برنامه داشته باشیم. نداشتن راهپیمایی به معنی تعطیل شدن اربعین نیست، باید در فرصت باقی‌مانده که زمان اندکی است دستگاه‌های مرتبط برنامه‌های اربعین خود را با توجه به وضعیت کنونی استان طراحی کنند.

به‌گفته وی هیچ فردی در زمینه اربعین اطلاع‌رسانی نداشته باشد؛ چراکه برای جلوگیری از تزریق مباحث مختلف در جامعه و افزایش سطح توقع مردم، ستاد اربعین براساس تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، اطلاع‌رسانی لازم را خواهد داشت، می‌توان از شرایط ایجاد شده در جهت توسعه زیرساخت‌های برگزاری مراسم اربعین در استان‌های هدف استفاده کرد و در کنار خیرین دستگاه‌های اجرایی در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندارمرکزی تصریح کرد: در حوزه سلامت می‌توان کمیته‌ای با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کرد و حتی از کمک داوطلبان کمک به کادر بهداشت و درمان نیز بهره‌مند شد، همچنین ساماندهی نذورات مردم و هدایت خیرین به سمت نذر سلامت ارزشی کمتر از راهپیمایی اربعین نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این شرایط بیماری و شیوع ویروس کرونا، افراد بسیاری دچار مشکلات اقتصادی شدند و چه فرصت و زمانی بهتر از اربعین که به این افراد کمک شود. از این رو می‌توان در این راستا کمیته کمک مؤمنانه را راه‌اندازی کرد.

اکرمی با اشاره به اینکه باید تهدید بیماری را به فرصت تبدیل کرد و نگاهی همه‌جانبه به اربعین داشت، ادامه داد: فکر نکنیم اگر راهپیمایی نیست، پس اربعین هم نخواهیم داشت، از فردا کمیته‌های مذکور فعال شود و جنب و جوش اربعینی در استان آغاز شود. اربعین منبع معنوی است و باید از این فرصت معنوی برای کاهش استرس مردم و بازسازی روح و روان مردم استفاده کرد.

محسن امیدی، دبیر ستاد اربعین استان مرکزی هم در این جلسه گفت: استان مرکزی معین استان ایلام است و برابر دستورالعمل‌های ابلاغی باید در زمینه خدمات‌رسانی به زائران تلاش داشته باشد. ۵۷ موکب در سطح استان فعال هستند.  امسال امکان برگزاری راهپیمایی اربعین وجود ندارد و بر همین اساس باید برنامه‌های دیگری در دستور کار قرار گیرد که یکی از این برنامه‌ها توسعه زیرساخت‌ها در شهر مهران است که در این راستا ۱۰ هکتار زمین برای استان‌های کشور در شهر مهران در نظر گرفته شده و در واقع امسال اصل کار توسعه زیرساخت‌های شهر مهران است تا پیش‌بینی‌ها برای سال‌های آینده انجام گیرد

انتهای پیام
captcha