تبیین جایگاه امامت؛ رسالت امام سجاد(ع)
کد خبر: 3922762
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴

تبیین جایگاه امامت؛ رسالت امام سجاد(ع)

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک گفت: رسالت امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا حفظ عاشورا و تبیین جایگاه امامت است. موقعیت‌شناسی، داشتن فصاحت علوی و شجاعت حسینی تنها برخی از شاخصه‌های رفتاری، عملی و گفتاری ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد(ع)، گفت: همه مسلمانان اعتراف دارند که تداوم نهضت عاشورا مرهون و مدیون شجاعت، صلابت، فداکاری، دفاع از حریم امامت و ولایت حضرت زینب(س) و امام زین‌العابدین(ع) است، اگر افشاگری این دو بزرگوار در کوفه و شام نبود، شاید اصل نهضت عاشورا در همان مکان اتفاق باقی می‌ماند و بعدها به نقل‌هایی توسط مورخان محدود می‌شد.

وی اظهار کرد: بازتاب سخنرانی و افشاگری حضرت زینب(س) و حضرت علی ابن‌الحسین(ع) وسعتی به اندازه تمام اعصار دارد؛ چراکه افشاگری آنان در دربار بنی‌امیه باعث شد تا این واقعه مهم اسلام برای همیشه تاریخ زنده بماند و تفکر حسینی همواره در خروش و جوشش باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمهدی بیان کرد: شجاعت امام سجاد(ع) به همراه عمه بزرگوارشان پایه حکومت امویان را لزاند و باعث شد آنان به ناچار اعتراف به خطا کنند. با حضور اسرا در کوفه و شام قیام حسینی زودتر از آنچه دشمنان گمان می‌بردند اثر گذارد و نتیجه آن بین مردم مشاهده شد.

وی به خطبه کوبنده امام سجاد(ع) در کوفه نیز اشاره و تصریح کرد: درایت و شجاعت سیاسی و جهادی این امام همام و خروش روح انقلابی‌گری در خطبه آن حضرت در کوفه نشان داد با وجود اینکه دستگاه تبلیغاتى امویان قصد وارونه نشان دادن واقعه کربلا را داشتند و آن را به عنوان قیام گروهی خارجیان بر ضد اسلام معرفى کرده بود، به زودى پرده‏‌ها از چهره آنان کنار رفت و مردم از جنایت عظیمى که در نزدیکى شهر آنها رخ داده بود، آگاه گشتند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک همچنین به تشریح خطبه امام سجاد(ع) در شام نیز پرداخت و اضافه کرد: بی تردید خطبه معروف ایشان در شام‏ تکان‌دهنده و تاریخی است تا جاییکه دوست و دشمن را منقلب ساخت. رسالت آن حضرت پس از واقعه کربلا حفظ عاشورا و تبیین جایگاه امامت است. موقعیت‌شناسی، داشتن فصاحت علوی و شجاعت حسینی تنها برخی از شاخصه‌های رفتاری، عملی و گفتاری ایشان است که از مولا علی(ع)، عموی بزرگوارشان امام حسن(ع) و پدرشان امام حسین(ع) به ارث برده بودند.

این مقام مسئول اثرگذاری فرهنگ عاشورا بر پیدایش انقلاب اسلامی را امری واضح و شفاف دانست و با بیان اینکه نهضت عاشورا و قیام حسینی بر اهداف و انگیزه انقلابیون اثرگذار بود، گفت: انگیزه مردم از انقلاب مبارزه باظلم و نابودی طاغوت بود. بنابراین مردم با یکدیگر متحد شدند تا ریشه تسلط بیگانگان بر مسلمانان را برای همیشه بخشکانند و به واسطه همین اتحاد نیز به پیروزی رسیدند و صلابت، عزت در منطقه و جهان، پیشرفت‌های متعدد در زمینه‌های مختلف ثمره انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی و نقش نهضت حسینی در این واقعه مهم تاریخ ایران نیز اشاره کرد و افزود: انقلاب ما نشأت گرفته از نهضت حسینی است و اگر قصد داریم نهضت تداوم داشته و جهانی شود باید پیام شهدا، امام شهدا و همه آنانی که برای نهضت انقلاب تلاش کردند نصب‌العین امور قرار گیرد و هدف جز رضای خدا نباشد.

حرکت از تثبیت به سمت اجرا هدف گام دوم انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمهدی خنثی و خاموش شدن توطئه دشمنان اسلام و انقلاب را عنایتی از سوی خداوند، وجود امام و رهبری دانا و مردمی انقلابی دانست و اضافه کرد: انقلاب ما انقلابی از جنس نور و مطالبه همه جانبه مردم خسته از طاغوت بود، برای حفظ و تداوم انقلاب همه مکلف هستیم پیرو رهبری و در مسیر ایشان حرکت کنیم.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت در مسیر تعریف شده از سوی رهبر معظم اتقلاب تأکید کرد و افزود: گام دوم انقلاب باعث می‌شود جریان و حرکت انقلاب بعد از تثبیت به مرحله اجرا برسد و بتواند حکومت اسلامی را در همه جوانب پیاده کند. نیاز است به دنبال حرکت‌های انقلابی توجه به پیام شهدا و انتقال آن به مردم نیز اولویت قرار گیرد. مسئولان در هر مرتبه و جایگاهی که هستند هدفی جر هدف شهدا که خدمت به مردم بود نداشته باشند. برای جریان هرچه بیشتر انقلاب نیازمند توجه همگانی به پیام شهدا هستیم.

انتهای پیام
captcha