جذب نیروهای قرآنی در وزارت آموزش و پرورش بومی‌سازی شود
کد خبر: 3923214
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴

جذب نیروهای قرآنی در وزارت آموزش و پرورش بومی‌سازی شود

مدیر مؤسسه «سفینةالنجاة» اراک گفت: وزارت آموزش و پرورش در جذب نیروهای خلاق، با اخلاق و متخصص قرآنی همت به خرج دهد، اگر وزیر آموزش و پرورش جذب نیروی قرآنی را بومی‌سازی کرده و اختیار جذب هر استان به مدیرکل همان استان واگذار شود به نظر می‌رسد شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

حسین محمدی‌هزاوه، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی «سفینةالنجاة» اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به تغییر روش فعالیت‌های قرآنی با شیوع کرونا، اظهار کرد: شاهدیم که کلاس‌های درسی دانش‌آموزان نیز به‌صورت غیرحضوری با بهره‌گیری از فضای مجازی برگزار می‌شود، این نوع اقدامات خبر از آموزش‌هایی می‌دهد که لازم است با برنامه‌ریزی‌های خلاقانه و توأم با هنر همراه باشد.

وی با بیان این‌که معایب و مزایای فضای مجازی در چگونگی برگزاری دوره‌های آموزش قرآن باید مورد واکاوی و به قول معروف چکش‌کاری قرار گیرد، تصریح کرد: هیچ یک از مربیان و اساتید قرآن با توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی به شرط فراهم بودن زیرساخت‌ها مخالف نیست، همه مکلف به اشاعه فرهنگ قرآن هستیم و باید از هر روش و ظرفیتی برای تحقق این امر استفاده کرد؛ چراکه پویایی جلسات دورهمی و آموزشی قرآن بسیار حائز اهمیت است و نباید به هیچ عنوان تعطیل شود.

محمدی ادامه داد: استفاده از آموزش قرآن در فضای مجازی برای برخی از خانواده‌ها که توان تهیه گوشی تلفن همراه هوشمند و یا خرید تعرفه‌های اینترنتی را ندارند امکان‌پذیر نیست، اگر قرار است از این فضا برای آموزش استفاده کنیم باید به تمامی ابعاد توجه کرد. گرچه نباید غافل شد که تأثیر فعالیت قرآنی چهره به چهره بسیار بیشتر از مجازی است.

وی با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در شرایط فعلی باعث جدا شدن تعداد بسیاری از مربیان از مؤسسات قرآنی شده است، بیان کرد: برای مربیان جوان قرآنی که گاه از این طریق امرار معاش می‌کردند باید فکری شود، سزاوار نیست آنان بدون حمایت رها شوند.

محمدی گفت: وزارت آموزش و پرورش در جذب نیروهای خلاق، با اخلاق و متخصص قرآنی همت به خرج دهد. اگر وزیر آموزش و پرورش جذب نیروی قرآنی را بومی‌سازی کرده و اختیار جذب هر استان به مدیرکل همان استان واگذار شود به نظر می‌رسد شاهد اتفاقات خوبی باشیم. حتی می‌توان برای رفع شبهه جذب نیروهای قرآنی از داوران غیربومی جهت راستی‌آزمایی آزمون‌ها استفاده کرد تا هم مربیان بیکار نشوند و هم نیروهای تازه نفس به مجموعه آموزش تزریق شود.

مدیر مؤسسه «سفینةالنجاة» اراک اضافه کرد: عدم توانایی در پرداخت اجاره مکان به دلیل شیوع بیماری کرونا منتج به تعطیلی تعدادی از مؤسسات قرآنی شد. اگر قرار است مؤسسات تنها از راه مجازی آموزش دهند باید زیرساخت‌های این امر مهم فراهم شود، اما در حال حاضر مؤسسات در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ چراکه بر سر دوراهی برگزاری حضوری و غیرحضوری مانده‌اند.

محمدی بیان کرد: تا قبل از شیوع کرونا مؤسسات تنها با مشکل عدم مکان مناسب و بودجه مواجه بودند و در 7 ماه اخیر بیماری و عدم گرایش خانواده‌ها به دوره‌های آموزش قرآن نیز بر این علل اضافه شده است. خوشبختانه اجاره بهای مکان در اختیار مؤسسه «سفینةالنجاة» افزایش نداشته است، اما با وجود کمی قرآن‌آموز، پرداخت اجاره و حق التدریس مربیان سخت است.

وی در پاسخ به این سؤال که دستگاه‌های متولی همچون ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی چه کمکی در شرایط کرونایی به مؤسسات کردند، تصریح کرد: تنها کمک این است که برای مؤسساتی که عضو اتحادیه هستند مبلغ یک میلیون تومان واریز شده است. شنیده‌ام ارشاد اسلامی نیز مبلغ یک میلیون به مؤسساتی که مجوز خود را از این دستگاه دریافت کردند، واریز کرده است.

محمدی با تأکید بر اینکه برای خانواده‌های نیازمند و در عین حال علاقه‌مند به آموزش قرآن باید فکری کرد، گفت: اگر قرار است آموزشی صورت گیرد باید با برنامه‌ریزی کارشناسانه باشد. شبکه‌های اجتماعی داخلی برای پوشش فعالیت‌های قرآنی باید تقویت شوند. شبکه مجازی اینستاگرام به دلیل مصرف بالای اینترنت، تلگرام به دلیل فیلتر بودن و واتساپ به دلیل محدود بودن اعضا، قابلیت استفاده همگانی را ندارند.

انتهای پیام
captcha