از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید
کد خبر: 3923686
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۰
گزارش ایکنا از مرحله استانی مسابقات قرآن؛

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

پرونده مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در سال ۹۹ بسته شد و برای سال ۱۴۰۰ باید برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر صورت گیرد. خوشبختانه امسال شاهد رویش چهره‌های جدید قرآنی بودیم که امید است در راستای آینده‌ای روشن اول برای خود و دوم برای جامعه و کشور گام بردارند.

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدیدبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، پرونده مرحله استانی چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، روز گذشته، 28 شهریور ماه، با مشارکت 152 شرکت‌کننده در رشته‌های حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء، حفظ کل، قرائت ترتیل و تحقیق، اذان، دعاخوانی و همسرایی در 2 گروه بانوان و آقایان بسته شد.

امسال برگزاری مسابقات مرحله استانی با تغییراتی همراه بود که با توجه به تکمیل نبودن پروژه ساخت امامزاده محمد عابد(ع) با نکات مثبت و منفی همراه بود. سال‌های گذشته این دوره از مسابقات در دانشگاه برگزار شد که وجود پله‌های متعدد مشکلات را دو چندان می‌کرد و گلایه‌ بسیاری را از سوی داوران و شرکت‌کنندگان به همراه داشت. اگرچه برگزاری مسابقات در امامزاده پس از سال‌ها با کمبودها و نواقصی همراه بود، روزنه امید و تجربه جدیدی را برای سال‌های پیش رو باز کرد.

چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در اراک در حالی به پایان رسید که رضایت تقریبی عموم را به دنبال داشت و شایسته است مسئولان اوقاف خود را برای برگزاری مسابقات قوی‌تر در سال‌های آینده آماده کرده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.  اگر قرار است مسابقات اوقاف همیشه به میزبانی امامزاده محمد عابد(ع) برگزار شود باید نکاتی همچون محلی برای استراحت کوتاه شرکت‌کنندگان که از روستاها و شهرهای مختلف به اراک می‌آیند آماده شود. همچنین برخی مادران به ناچار فرزندانی به همراه دارند که باید به این امر نیز توجه شود.

امسال با وجود اینکه مرحله شهرستانی مسابقات قرآن استان مرکزی حذف شد انتظار می‌رفت تعداد شرکت‌کنندگان برای مرحله استانی بیشتر باشد، اما فقط 152 شرکت‌کننده در مسابقات حضور دارند، این امر باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد که آیا بیماری کرونا زمینه عدم حضور را فراهم کرده است یا اینکه افراد آمادگی لازم برای رقابت را نداشتند. البته ناگفته نماند تعدادی از شرکت‌کنندگان به گفته خودشان در سایت ثبت‌نام کرده و حتی موفقیت‌آمیز بودن مراحل ثبت‌نام برای آنان پیامک شده است، اما امروز نامشان در لیست نبود. علت این امر را از مسئولان جویا شدم که گفتند، سایت در روزهای اول ثبت‌نام مشکل داشت، اما پس از 3 روز برطرف شد، افراد برای ثبت‌نام تا مرحله دریافت کد پیشرفته و به محض تأیید روند تکمیل ثبت‌نام را ادامه ندادند، در حالی که باید با در اختیار داشتن کد رهگیری تمامی اطلاعات خود را بارگذاری کرده و تأیید نهایی را ثبت می‌کردند و غفلت در این امر باعث شد که از مسابقات بازبمانند.

متسابقان ثبت‌نام را به روزهای آخر موکول نکنند

مسئولان وجود این سامانه را همچون بانک اطلاعاتی دانستند که هر زمان می‌توان به اطلاعات شرکت‌کنندگان دست یافت. سال‌های قبل شرکت‌کنندگان در روز مسابقات نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و سپس مسابقه می‌دادند، سازمان اوقاف جهت جلوگیری از این امر و ساماندهی فعالیت‌ها سایتی طراحی کرده است و همه موظف به ثبت‌نام در آن هستند. مسئولان به شرکت‌کنندگان پیشنهاد دادند برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

اگرچه مسابقات فقط ابزاری برای رسیدن به اهداف عالی است و باید به کیفیت بیشتر از کمیت توجه شود، این امر نباید باعث شود تا از کمیت و حضور پرشور جوانان غفلت کنیم. زیبایی مسابقات به تبادل نظرات و حضور همگانی است و شایسته نیست تنها به یک جنبه تأکید شود. امید است برای مسابقات 1400 شاهد اتفاقات و تحولات اساسی‌تر باشیم.

تعدادی از شرکت‌کنندگان نیز از عدم اطلاع‌رسانی دقیق گلایه‌مند بودند و بیان کردند که ادارات شهرستانی به این امر دقت لازم را نداشتند و همین امر باعث شده است تا تعدادی از مسابقات بازمانند. نکته قابل توجه اینجاست که امسال برای رشته‌ها زمان‌بندی لازم در نظر گرفته شده بود و این امر هم به صحت سلامتی افراد کمک می‌کرد و هم باعث می‌شد تا وقت بیشتری از شرکت‌کنندگان هدر نرود.

بیان نکات تجویدی از سوی داوران

بیان نکات تجویدی از سوی داوران به شرکت‌کنندگان نکته قابل توجه دیگری است که در کمال صبر پاسخ متسابقان را می‌دادند تا مسیری بهتر برای آنان تعریف شود. مسابقات علی‌رغم کمبودها با شیرینی‌هایی نیز همراه بود. شرکت‌کنندگان در 2 گروه بانوان و آقایان پس از اتمام مسابقه با دیگر دوستان به بحث و گفت‌و‌گویی صمیمی نشسته و سعی داشتند تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهند. حتی در بین حاضران در مسابقات، 2 دختر دانش‌آموز پس از موفقیت در مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی و امام علی(ع) خود را برای مسابقات قرآن آماده می‌کردند و آمده بودند تا از نزدیک با نحوه داوری آشنا شوند.

افتتاحیه مسابقات مرحله استانی با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و تشریح وضعیت مسابقات آغاز شد و پس از آن 3 داور بومی و 8 داور غیربومی مسابقات را در رشته‌های شفاهی آغاز کردند.

قرار گرفتن در جوار ضریح امامزاده برای خبرگزاری ایکنا جای بسی خرسندی داشت که این مهم از نظر رئیس امور قرآنی اوقاف و روابط عمومی این مجموعه نادیده گرفته نشد و مکان مشخصی برای مصاحبه به این خبرگزاری اختصاص یافت.

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، وضعیت برگزاری مسابقات را خوب توصیف کرد و افزود: امسال اولین سالی است که پس از سال‌ها تجربه برگزاری مسابقات را در امامزاده تجربه می‌کنیم، همانطور که شاهد هستید پروژه هنوز به اتمام نرسیده است، اما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا مسابقاتی در شأن افراد قرآنی برگزار شود، قطعاً کاستی‌ها را می‌پذیریم و برای سال‌های آینده بهتر برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی با اشاره به یک مرحله‌ای بودن مسابقات و حذف مرحله شهرستانی، اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا از برگزاری مرحله شهرستانی صرف‌نظر کردیم. حسن این اقدام این است که تعدادی از متسابقان تاکنون فضای استانی و داوران استانی را درک نکرده بودند که این فضا برای آنان مهیا شد.

برگزاری آنلاین مسابقات مشروط به شروط خاص

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن و برگزیده رشته تفسیر چهل‌و‌سومین دوره مسابقات مرحله استانی اوقاف، نیز اظهار کرد: مسابقات می‌توانست آنلاین هم برگزار شود، اما برگزاری آنلاین مشروط به شروط خاص همچون فراهم بودن زیرساخت‌هاست اما با توجه به اینکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری رعایت شده بود برگزاری حضوری اشکالی ایجاد نمی‌کرد.

وی ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از این است که حضور شرکت‌کنندگان پررنگ نبوده است که شاید یکی از دلایل آن به ثبت‌نام‌ها مرتبط باشد. برخی از شرکت‌کنندگان این اشکال را بر اوقاف و مسئولان می‌گیرند که شاید کمی هم درست باشد، اما خود متسابقان نیز بی‌تقصیر نیستند، نسبت به ثبت‌نام کوتاهی کردند و انجام برخی رفتارها شایسته افراد قرآنی نیست. حتی اوقاف اعلام کرد افراد مدارک را جهت ثبت‌نام ارائه دهند تا مسئولان ذی‌ربط روند را انجام دهند، اما دوستان ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی موکول می‌کنند و گاه با مشکل مواجه می‌شوند.

اکبری کرونا را از دیگر عوامل کاهش حضور در مسابقات بیان کرد و افزود: فضای مسابقات خوب است و باید برای بهره‌برداری از آن بهترین برنامه‌ریزی‌ها را با استفاده از اساتید مجرب انجام دهیم. باید تلاش کرد مسابقات با نوآوری‌ همراه باشد.

خود را به عناوین مسابقاتی محدود نکنیم

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

فهیمه جفرسته، دارنده حافظ کل قرآن و نفر اول این رشته در چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن استان، سطح برگزاری مسابقات را خوب توصیف کرد و افزود: هرچه پیش می‌رویم بهتر هم می‌شود؛ چراکه افراد سعی دارند مسلط‌تر وارد شوند تا نتیجه بگیرند.

وی ادامه داد: به جهت مروری که دارم محفوظات را به خوبی ارائه دادم و امیدوارم بتوانم موفق شوم. اگرچه در مسابقات شرکت کردم، مهمترین هدفم یادگیری هرچه بهتر و استفاده از تجربیات اساتید حاذق قرآنی است. باید برای هرچه بهتر شدن تلاش کنیم و خود را به همین عناوین مسابقات محدود نکنیم بی‌شک عامل به قرآن بودن هدف نهایی است و امیدوارم خدا این توفیق را سلب نکند.

جفرسته برگزاری مسابقات در جوار ملکوتی امامزاده محمد عابد(ع) را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حس معنوی امامزاده به انسان آرامش می‌دهد و این نقطه قوت این دوره از مسابقات است. شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها نیز به خوبی اعمال شد.

ضرورت رفع کمبودهای قرآنی در روستاها

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

فرشته یوسفی، 19 ساله و حافظ 20 جزء قرآن از روستای چهرقان شهرستان کمیجان، نیز بیان کرد: امسال به دلیل اینکه کنکور نتوانستم مرور خوبی داشته باشم و در رشته حفظ 5 جزء شرکت کردم. مدتی است در 20 جزء متوقف شدم و برای ادامه باید برنامه‌ریزی کنم. قصد دارم در گام اول 20 جزء را تثبیت کنم و در گام بعد برای سایر جزءها اقدام کنم.

وی ادامه داد: سطح برگزاری مسابقات خوب است و با شرکت در این مراحل به دانسته‌هایمان اضافه می‌شود. حضور  در مرحله استانی باعث می‌شود تا داوران نام‌آشنای دیگری را ببینیم و گاه بتوانیم از دانش آنان کمک بگیریم. حافظان روستایی با کمبودهایی مواجه هستند که باید از سوی مسئولان رفع شود. بیشترین توجهات نباید به مرکز استان و شهرهای بزرگ باشد، روستای چهرقان دارای حافظان خوبی است که حسن حفظ‌های خوبی دارند، اما در صوت و لحن با مشکل مواجه‌اند.

یوسفی با اشاره به اینکه از تأثیرات قرآن در زندگی نمی‌توان غافل بود، اظهار کرد: در تمام این سال‌ها هر موفقیتی به دست آوردم به برکت قرآن است. حفظ باعث شده تا در درس‌هایم نیز پیشرفت کنیم. مسابقات تنها انگیزه‌ای است تا بیشتر مرور کنیم، به طور مثال در 20 روز اخیر جزءها را مرور کردم و این امر قوت قلبی است تا به رسیدن حفظ کل ادامه دهم.

نقش خانواده در تربیت فرزند

نسترن محمودی، 17 ساله و دارنده رتبه اول مرحله کشوری مسابقات قرآن، نماز و عترت دانش‌آموزان در رشته تحقیق، نیز اظهار کرد: تجربه حضور در مسابقات اوقاف را ندارم، اما امسال دیپلم گرفتم و به امید خدا از سال آینده باید در مسابقات اوقاف شرکت کنم، امسال آمدم تا از نزدیک با روند برگزاری مسابقات آشنا و خود را آماده مسابقات کنم.

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

وی نقش خانواده را در تربیت قرآنی فرزندان بسیار مهم ارزیابی و بیان کرد: مدیون خانواده‌ام هستم و خوشحالم که هم پدر و مادرم و هم مربیان خوبم مرا همراهی کردند. همیشه به یاد خواهم داشت با قرآن که باشی سعادتمند خواهی شد. از این رو همیشه سعی می‌کنم به خدا توکل کنم و با استفاده از آیات راه را از بیراهه تشخیص دهم.

قرائت بدون تدبر خالی از لطف است

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

نرجس حاج‌علی بیگی، دانش‌آموز مقطع هشتم متوسطه و دارنده رتبه اول مسابقات امام علی(ع) در رشته تحقیق، بیان کرد: شرکت در مسابقات گزینه‌ای برای سنجش خودمان است تا بدانیم تا چه حد موفق شده‌ایم، درست است که رتبه نیز کنار موفقیت هست، اما من هدف خود را دنبال می‌کنم.

وی تصریح کرد: بی‌شک قرائت بدون تدبر خالی از لطف است، رشته‌های زیادی همچون علوم قرآنی، قرائت، تفسیر، ترجمه، مفاهیم و حفظ در حوزه قرآن وجود دارد. جامعه قرآنی هر روز پیشرفت و توسعه می‌یابد و بهتر است استعدادیابی بین دانش‌آموزان شایسته‌تر انجام شود. دوست دارم به فعالیت قرآنی روستاها نیز توجه ویژه شود. از مسئولان می‌خواهم که روستاییان را فراموش نکنند.

حاج‌علی‌بیگی با اشاره به اینکه ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی، قرآنی و عمل به آن می‌تواند از بسیاری آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کند، افزود: آموزش باید جدی گرفته شود، هریک از ما نقاط ضعفی داریم که با وجود مربیان خوب رفع و زمینه رشد در سطوح مختلف فراهم می‌شود.

حضور افراد مختلف؛ نویدبخش آینده‌ای روشن

فاطمه خان‌محمدی، عضو جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی، نیز اظهار کرد: 12 سال سابقه کار داوطلبانه امدادی دارم. از طرف هلال‌احمر جهت تعیین سلامت شرکت‌کنندگان مأمور به مسابقات شده‌ام. امسال اولین باری است که در مسابقات شرکت کردم. برگزاری مسابقات در امامزاده شور و شعف زائدالوصفی دارد که با چیزی قابل قیاس نیست.

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

وی تصریح کرد: امروز افتخار آشنایی با بسیاری از دوستان را داشتم و افراد قرآنی را بهتر شناختم. اینکه مسابقات در این ماه‌ها برگزار شد جای تقدیر دارد. خدمت به جامعه قرآنی افتخاری است و از خداوند شاکرم. کمک به مردم شیرین‌ترین حس است و اگر باز قسمت باشد حتماً داوطلبانه خواهم آمد.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه حضور افراد مختلف با چهره‌ها و اقشار مختلف در امامزاده، نوید آینده خوب قرآنی را می‌دهد، ادامه داد: مسابقات با رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری برگزار شد، اما نبود مواد ضدعفونی یکی از خلأها بود چون اکثرا افراد بدون دستکش وارد می‌شدند.    

سطح مسابقات اراک راضی‌کننده بود

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

طیبه کاظمی، ناظر سازمان اوقاف و امور خیریه در مرحله استانی چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اراک، نیز بیان کرد: در این دوره از مسابقات اشکالات کم بود و از استانی که مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف را به خوبی مدیریت کرد همین انتظار نیز می‌رفت. سال‌های قبل با کمبودهایی مواجه بودیم، اما در چند سال اخیر شاهدیم آنچه شایسته است برای دوستان قرآنی رقم می‌خورد.

وی با اشاره به سختی فعالیت‌های قرآنی در شرایط کرونایی، تصریح کرد: برای حفظ سلامی ناگزیر به رعایت هستیم و ناخودآگاه همین موضوع حضور در جلسات را با کاهش مواجه کرده است، اما سطح مسابقات امسال از سال‌های قبل بهتر بود و تیم داوری نیز بر این مهم تأکید داشتند.

از تقویت ظرفیت‌ها تا رفع مشکلات قرآنی روستاییان / رویش چهره‌های جدید

تقویت ظرفیت‌ها برای مسابقاتی بهتر

حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، نیز در خصوص انتخاب امامزاده جهت برگزاری مسابقات، بیان کرد: امسال با وجود بیماری کرونا، نگران نحوه برگزاری مسابقات بودیم که با عنایت خداوند به بهترین شکل انجام شد.

وی ادامه داد: شرایط کرونا و محدودیت‌هایی موجود دست ما را برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات بسته بود، اما اداره کل اوقاف تمام ظرفیت خود را به میدان آورد تا از این ظرفیت درست استفاده شود. مقام معظم رهبری فرمودند بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، بقاع متبرکه اماکنی است که مرکز گره زدن دو مایه مباهات اسلام، قرآن و اهل‌بیت(ع) است. برگزاری مسابقات باعث می‌شود نور معنویت قرآن و امامزادگان به اطراف و عموم مردم ساطع شود.

واحدی اظهار کرد: از صبح پیگیر برگزاری مسابقات بودم و تلفنی میزان رضایت متسابقان از محل برگزاری را جویا شده‌ام که اغلب قریب به اتفاق همه راضی بودند و امید است ظرفیت‌ها برای سال آینده تقویت و نقاط ضعف برطرف شود. همچنین زمان برگزاری مسابقات برای ما بسیار حائز اهمیت بود و برای پاسداشت خون شهدای گرانقدر سعی کردیم که مسابقات با هفته دفاع مقدس گره خورد.

پرونده مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در سال 99 بسته شد و برای سال 1400 باید برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر صورت گیرد. خوشبختانه امسال شاهد رویش چهره‌های جدید قرآنی هستیم که امید است در راستای آینده‌ای روشن اول برای خودشان و دوم برای جامعه و کشور گام بردارند. برای سال 1400 روستاییان را بیشتر دریابیم و آنان را به افق‌های پیش رو امیدوار کنیم.

انتهای پیام
captcha