نخبگان قرآنی فارس از رقابتی از جنس نور می‌گویند
کد خبر: 3923944
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۳

نخبگان قرآنی فارس از رقابتی از جنس نور می‌گویند

شركت‌كنندگان مسابقات قرآن اوقاف در مرحله استانی از برترین‌های قرآنی هستند كه با یكدیگر به رقابتی از جنس نور می‌پردازند. در این گزارش نگاهی به پیشنهادها، انتقادها و درخواست‌ این افراد برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن در سال‌های آینده داریم.

مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس مانند سال‌های گذشته با رقابت برترین‌های قرآنی استان برگزار شد و به این ترتیب پرونده رقابت قرآنیان استان در سال جاری بسته شد و برگزیدگان آن نیز معرفی و نمایندگان فارس در مرحله كشوری مشخص شدند.

مسلماً این مسابقات مانند هر فعالیت دیگری نقاط قوت و ضعفی داشت كه بیان آنها می‌تواند در اعتلای هرچه بیشتر این نوع فعالیت‌ها تأثیرگذار باشد. شركت‌كنندگان مسابقات قرآن اوقاف در مرحله استانی، از برترین‌های قرآنی استان هستند كه در یک روز مشخص گرد هم می‌آیند و با یكدیگر به رقابتی از جنس نور می‌پردازند. مسلماً غایت این گرد هم آمدن‌ها و رقابت‌ها، انس و الفت بیشتر با آیات وحی و تلاش برای عمل به آموزه‌های كتاب آسمانی و دستیابی به سبک زندگی و تربیت قرآنی است. در این میان نباید از اظهارنظر شركت‌كنندگان برای بهتر شدن کیفیت مسابقات در سال‌های آینده غافل بود، زیرا زمانی كه فردی در متن رقابت‌ها قرار می‌گیرد، بسیاری از نكات اصلی و كاربردی را بهتر و بیشتر از دیگران می‌بیند. در این گزارش نظرات برخی از شرکت‌کنندگان مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآنی سازمان اوقاف در استان فارس را می‌خوانیم.

نوید رزمجویی، نفر اول رشته حفظ كل قرآن این دوره از مسابقات و یكی از برترین حافظان كل قرآن كشور، كه بارها در مراحل كشوری مسابقات قرآن سازمان‌ها و نهادهای مختلف رتبه‌های اول را كسب كرده است، به خبرنگار ایكنا گفت: نزدیک به 12 سال است كه در مسابقات قرآن اوقاف شركت می‌كنم و به نظرم سطح مسابقات نسبت به سال‌های گذشته پیشرفتی نداشته و استقبال چندانی هم از آن نشده است كه یكی از دلایل آن می‌تواند شیوع كرونا باشد.

بی‌توجهی به جامعه قرآنی

وی افزود: یكی از دلایل اصلی این مسئله نیز اهمیت ندادن به جامعه قرآنی كشور از سوی مسئولان است. متأسفانه در كشورمان حتی اگر یک فرد در مسابقات بین‌المللی قرآن هم حائز رتبه نخست شود، باز هم فراموش می‌شود و هیچ‌ جایگاهی در این جامعه ندارد و این یک آسیب بسیار بزرگ است، زیرا دیگر جوانان و نوجوانان وقتی می‌بینند یک نفر تا آخرین مرحله رقابت‌های قرآنی رفته است و اكنون از او هیچ استفاده‌ای نمی‌شود، می‌گویند چرا من باید در این راه قدم بردارم و نهایت این راه چیست؟

رزمجویی اظهار كرد: به لحاظ كمی، هر سال یكسری افراد خاصی هستند كه در این مسابقات شركت می‌كنند و شاید اندكی هم به این تعداد اضافه شوند، اما به لحاظ كیفی مخصوصاً در مسابقات كشوری، هر سال سطح مسابقات قوی‌تر می‌شود ولی در سطح استان فارس چنین پیشرفتی را شاهد نبودیم. مسئولان باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیشتری برای مسابقات قرآن انجام دهند به‌ عنوان مثال امسال 4 روز مانده به مسابقات استانی به من اطلاع دادند؛ البته در این زمینه مشكلی ندارم و همیشه آمادگی دارم، اما برخی از دوستانم بودند به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب، از حضور در این مسابقات جا ماندند زیرا باید حداقل یک ماه برای مسابقات قرآن كار كرد.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر مادی به نخبگان قرآنی شد و تصریح کرد: كسانی كه در این مسابقات شركت می‌كنند به دلیل علاقه بسیارشان به قرآن است،‌ زیرا شركت در مسابقات قرآن منافع مادی خاصی ندارد.

رزمجویی در ادامه از شیوه برگزاری مسابقات و همچنین رعایت پروتكل‌های بهداشتی و حضور داوران مجرب و جایگاه و سیستم صوتی مناسب در این مسابقات ابراز رضایت كرد.

تفاوت در شیوه تلاوت‌ها

سیدرضا نجیبی، نفر اول رشته قرائت تحقیق این مسابقات، كه نزدیک به 19 سال است در مسابقات قرآن رده‌های مختلف شركت و حائز رتبه‌های برتر می‌شود، نیز به خبرنگار ایكنا گفت: اگر بخواهیم طی این سال‌ها به لحاظ كیفی سطح تلاوت‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگوییم كه سطح تلاوت‌ها رو به رشد بوده است، اما گاهی در طول سال‌ها با تغییراتی كه در آیین‌نامه به وجود آمده است، تلاوت‌ها شكل خاصی به خود گرفته است و شاید نتوان اسمش را رشد یا عقب‌گرد گذاشت، اما نسبت به سال‌های گذشته قطعاً شیوه تلاوت‌ها تفاوت‌هایی دارد.

وی اظهار كرد: از نظر كمی در طول این سال‌ها همیشه نوسان وجود داشته است و نمی‌توان روند كلی آن را گفت، زیرا در برخی سال‌ها تعداد متسابقان به دلیل تبلیغات و همكاری‌هایی كه با سازمان‌های مختلف وجود داشته، بیشتر بوده است، اما در كل می‌توان روند كمی مسابقات را نزولی دانست و آن هیجان و شور خاصی كه قبلاً در مسابقات بود، در سال‌های اخیر كمتر شاهد بودیم. همچنین، مسابقات متناسب با شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا شد و مكانی هم كه برای مرحله استانی انتخاب شد، مناسب بود. اطلاع‌رسانی و تبلیغات به دلیل شیوع كرونا از طریق فضای مجازی انجام شده بود.

نجیبی در خصوص تركیب داوری امسال كه همگی از داوران بومی استان بوده‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است كسانی كه در این قضیه ذی‌نفع هستند، مثل متسابقان شاید اظهارنظرشان دقیق نباشد، زیرا ممكن است با توجه به رتبه‌هایی كه كسب كرده‌اند تعریف یا تمجید كرده یا اینكه انتقاد كنند، اما در مجموع باید به ظرفیت‌های بومی استان خود توجه كنیم و استان فارس این ظرفیت را دارد كه نیازی به حضور داوران غیربومی نداشته باشد.

اطلاع‌رسانی ضعیف مسابقات

محمدامین عباسیان، دیگر شركت‌كننده در رشته قرائت تحقیق كه 28 سال است در مسابقات قرآن در رده‌های مختلف حائز رتبه شده است، نیز به خبرنگار ایكنا گفت: روند مسابقات به نظرم طی سال‌های گذشته به لحاظ كمی نزولی بوده است و تعداد متسابقان كمتر شده است و یكی از دلایل آن تبلیغات كم است.

وی از اطلاع‌رسانی ضعیف مسابقات قرآن در شهرستان‌ها انتقاد کرد و افزود: بسیاری از مرتلان یا مؤذنانی كه در شهرستان‌ها سطح خوبی دارند، گاهی اوقات از مسابقات قرآن مطلع نمی‌شوند و اطلاع‌رسانی در این زمینه ضعیف است.

عباسیان با بیان اینكه به لحاظ كیفی، سطح مسابقات بالاتر شده است، اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها رقابت‌ها سخت‌تر شده است، اما این مسئله مربوط به چند نفر است و عمومی نیست و فقط یک سری افراد خاص سطح خود را بالا كشیده‌اند.

وی از شیوه برگزاری مسابقات امسال راضی نبود و تأكید كرد كه جایگاه متسابقان برای تلاوت و صداگذاری در مناسب نبود، اما مكان برگزاری، حرم حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز، خوب بود.

عباسیان همچنین به تركیب هیئت داوران امسال كه همگی از اساتید بومی بودند، اشاره كرد و افزود: به‌طور كلی وقتی كسی را از قبل بشناسیم در قضاوتمان هم مؤثر است و به نظرم در استفاده صرف از داوران بومی عدالت وجود ندارد و قطعاً آشنایی‌ها تأثیرگذار است.

وی پیشنهاد داد تا از تركیب داوران بومی و غیربومی به‌صورت مساوی در مسابقات قرآن استفاده شود و ادامه داد: در مرحله كشوری مسابقات قرآن برای هر رشته و بخش 2 الی 3 داور حضور دارد تا با سه سلیقه متفاوت داوری شود.

بهره‌مندی از داوران بومی و کشوری

محمدمهدی روحانی، نفر دوم رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات، كه 7 سال متوالی در مسابقات قرآن اوقاف شركت كرده و بارها در مسابقات سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف حائز رتبه‌های نخست كشوری شده است، نیز به خبرنگار ایكنا گفت: وقتی رویه مسابقات به سمت ضبطی شدن می‌رود و از روی فایل‌های ضبطی ارزیابی می‌شود، قطعاً مقداری كیفیت هم پایین می‌آید از جهت اینكه داوری‌ها خیلی اوقات تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند، زیرا از روی فایل ضبط شده داوری می‌كنند و این مسئله با تلاوت زنده و حضوری خیلی فرق دارد.

وی با اشاره به تركیب‌بندی هیئت داوران در مسابقات امسال، افزود: ضمن احترام به اساتید استانی، اگر سعی و تلاش شود تا جایی كه امكان دارد از اساتید كشوری هم برای داوری استفاده كرد، بهتر است، حداقل تعداد داوران غیربومی و بومی مساوی باشند یا اینكه حتی تعداد داوران غیربومی بیشتر باشد تا عدالت رعایت شود. برخی از داوران و اساتید قرآنی استان فارس نیاز به‌ به‌روز رسانی دارند و باید كارگاه‌های آموزشی برای آنان برگزار شود، زیرا در برخی از رشته‌ها داوری‌ها به‌ صورت سنتی انجام می‌شود در صورتی كه در مسابقات كشوری این روش‌ها دیگر وجود ندارد و آیین‌نامه مسابقات هم تغییر كرده است و این یكی از مشكلاتی است كه باید به آن توجه كرد.

روحانی همچنین پیشنهاد داد تا در مسابقات یک استاد راهنما هم قرار دهند تا بعد از اینكه متسابقان تلاوت خود را اجرا كردند، اشكالات را به خودشان متذكر شود و تلاوتشان را تحلیل كند.

وی از شیوه برگزاری مسابقات امسال و همچنین اطلاع‌رسانی آن ابراز رضایت كرد و گفت: من به دنبال خبر می‌روم و منتظر نیستم تا كسی من را برای برگزاری مسابقات قرآن مطلع كند، اما تنها یك نكته به نظرم می‌آید كه باید لحاظ شود و آن هم برنامه زمان‌بندی حضور و تلاوت متسابقان را اعلام كنند تا به شکلی نباشد که قاریان از صبح در سالن برگزاری مسابقات حضور یابند، اما ساعت 15 نوبت تلاوت آنان شود.

انتهای پیام
captcha