مشق عشق؛ روایتی از حماسه‌آفرینی‌های طلاب در دفاع مقدس
کد خبر: 3924773
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۸
سرو قامتان / ۲

مشق عشق؛ روایتی از حماسه‌آفرینی‌های طلاب در دفاع مقدس

تکلیف روحانیون در هشت سال دفاع مقدس، فقط اقامه نماز و گفتن احکام نبود، آنان برای هدفی والاتر که نبرد با دشمن است لباس خاکی بر تن و عمامه بر سر مشق عشق می‌کردند.

دفاع با رنگ ایمان / از نقش راهبردی طلاب در دفاع مقدس تا ضرورت معرفی فرماندهان

دوران دفاع مقدس،‌ فقط عرصه کارزار و نبرد با دشمن نبود، بلکه حضور جامعه روحانیت در جبهه، این مناطق را به محراب عبادت تبدیل کرده بود. امتیاز مسلمان باهوش این است که معنویت، دفاع، جهاد، عبادت و در نهایت شهادت را با هم بخواهد. طلبه شهید چشمه‌سار شهادت و از تبار شهدایی همچون نواب صفوی است که زیربار ظلم نرفته و حق خود را از دشمن ستاندند. روحانیون شرف جهاد را با فضیلت علم درآمیخته و لبیک‌گویان در اجرای فرمان امام خویش شتافتند.

ایکنا استان مرکزی، در راستای تبیین نقش جامعه روحانیت در دوران دفاع مقدس و دفاع از حریم ولایت و کشور گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام احمد رضاییان، مسئول اعزام روحانیون به جبهه داشته است که در ادامه می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:


رضاییان اظهار کرد: در 31 شهریور 59 رژیم بعث عراق با طرح و برنامه از پیش تعیین شده و با هدف برانداختن نظام جمهوری اسلامی به ایران حمله کرد. آنها به خیال خود که ارتش با تغییر حکومت ضعیف است حمله را به سرکردگی دولت‌های غربی و امریکایی آغاز کردند، اما محاسباتشان اشتباه درآمد و با دستان خود حکم سرنگونیشان را امضا کردند.

وی افزود: با صدور فرمان بسیج و دفاع همه‌جانبه از سوی امام راحل همه به حساسیت موضوع پی بردند و بدون حتی آموزش‌های رزمی در جبهه حضور یافتند. از جمله اقشاری که داوطلبانه در جبهه حضور داشتند روحانیون و طلاب جوانی بودند که از سر وظیفه در جبهه حضور بهم رساندند و حماسه‌ای به رنگ عشق آفریدند.

رضاییان در بخشی از سخنان خود به علاقه، شور و شعور جوانان ایران زمین اشاره کرد و افزود: ملت ما همواره شور و شعور را کنار هم داشتند و این دو عامل مهم باعث شد تا از جنگ درک درست داشته باشند و با هدایت امام و فرماندهان توانستند در برابر کینه‌توزی دشمن ایستادگی کنند. مردم ما برای دفاع امکانات و تجهیزاتی نداشتند، اما با همین مقدار کم و یا غنیمت گرفتن از دشمن تجهیزات خود را کامل می‌کرد و نبرد را ادامه می‌داد.

وی همچنین جنایت و خیانت رئیس جمهور وقت بنی‌صدر را یادآور شد و افزود: این خائن وطن‌فروش اطلاعات و تجیهزات رزمندگان را در اختیار نیروهای بعثی می‌گذاشت و آنها تقریباً به تمام داشته‌های ما دسترسی داشتند، اما مردم ناامید نشدند و دست از انقلاب برنداشتند، زنان و مردان دوشادوش یکدیگر در خط مقدم جبهه و سنگرهای پشت جبهه حاضر شدند و مشقی از عشق نوشتند.

رضاییان ادامه داد: نقش مادران، همسران و بانوان در دوران دفاع مقدس غیرقابل انکار است، چه بسا مادرانی چندین فرزند خود را راهی جبهه کرده و با به شهادت فرزندانش خم به ابرو نیاوردند و با الگوگیری از حضرت زینب(س) صبر پیشه کردند.

نقش حوزه‌های علمیه در دفاع مقدس

وی همچنین در تشریح نقش روحانیون و حوزه‌های علمیه در دوران دفاع مقدس بیان کرد: وظیفه جهاد بر دوش همه است و جامعه روحانیت پیشقراول عموم مردم در جبهه لباس رزم به تن کرده و وارد میدان نبرد شدند. در این هشت سال مردم از نوجوان 13 ساله تا پیرمرد 80 ساله در کنار هم برای یک هدف با دشمن قسم خورده نبرد کردند. قرار گرفتن جامعه روحانیت در کنار دیگر رزمندگان به آنان انگیزه و روحیه می‌داد. روحانیت به منظور اهداف مختلف اخلاقی ـ تربیتی، آموزشی، تبلغی، رزمی، پشتیبانی، تبلیغی ـ رزمی وارد جبهه می‌شدند و همواره در انجام مأموریت خود کوشا بودند.

رضاییان تصریح کرد: استقبال جامعه روحانیت برای حضور در جبهه بسیار خوب بود با انکه تعداد روحانیون کمتر از امروز بود، اما شاهد تلاش شبانه‌روزی آنها در طول هشت سال دفاع مقدس بودیم، چه بسا تعدادی از آنان به علت سن کم اعزام نمی‌شدند، اما بسیاری با آوردن رضایت‌نامه از والدین و التماس به جبهه می‌رفتند و تعدادی از آنان نیز در این راه به شهادت رسیدند. تکلیف روحانیون در جبهه تنها اقامه نماز و گفتن احکام نبود، آنان برای هدفی والاتر که نبرد با دشمن است در خط مقدم شرکت می‌کردند، لباس خاکی بسیجی برتن کرده و عمامه بر سر داشتند.

وی در خصوص نقش و تأثیرگذاری جامعه روحانیت در برقراری آرامش کشور در سال‌های ابتدایی انقلاب توضیح داد: مراجع عظام تقلید و روحانیت متعهد، باهوش و کاردان با تأسی و الهام‌گیری از امام راحل به موقع در میادین حضور داشته و به رفع اختلاف‌های داخلی و پایان دادن به شرارت‌های منافقان و گروهک‌های ضدانقلابی آرامش را به شهرها و استان‌هایی همچون کردستان بازگرداندند.

رضاییان حضور در کادر فرماندهی و تخصصی یگان رزم را از دیگر فعالیت‌های جامعه روحانیت و طلاب جوان در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: در ابتدای جنگ روحانیون آموزش دیده نبودند، اما پس از شرکت در دوره‌های فشرده تخصصی رزم به یگان‌های رزمی اعزام و مسئولیت گردان و یا واحد رزمی را برعهده می‌گرفتند.

نقش امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس 

وی ادامه داد: نقش هدایتگری و فرماندهی امام(ره) در حیات معنوی كشور، ایجاد حماسه‌ها و پیروزی‌های مکرر رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، الهی و حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. ایشان با اتخاذ تصمیم‌های بزرگ و اساسی، راهبردی و مهم، نقش بسیار ویژه‌ای در حماسه‌های ماندگار داشتند. نقش آن حضرت در جایگاه رفیع و حساس فرماندهی کل نیروهای مسلح نشان از شجاعت دارد. امام با بسیج تمام توانایی‌ها امت اسلامی ایران را به دفاع دعوت کردند آنچنان که در شکستن حصر آبادان خطاب به نیروهای مسلح فرمودند: «من منتظرم که این حصر آبادان از بین برود، و [هشدار] می‌دهم به پاسداران، قوای انتظامی و فرماندهان قوای نظامی که باید این حصر شکسته بشود، مسامحه نشود در آن، حتماً باید شکسته بشود». از این رو وجود چنین فرد تأثیرگذاری در جبهه برای نوجوانان و جوانان باید تبیین شود.

رضاییان تصریح کرد: آراسته بودن رزمندگان از جمله جامعه روحانیت و طلاب جوان به فضیلت‌های دینی، ارزش‌ها، اعتقادات دینی و انگیزه‌های معنوی در کنار رزم برای دشمن غیرقابل باور بود، رزمندگان با تکیه بر الطاف الهی با دست خالی و بدون آموزش در برابر افسران عراق که در بهترین دانشگاه‌های دنیا آموزش دیده بودند ایستادند و با یاری خدا به پیروزی رسیدند. ایمان به خدا و حفظ ارزش‌های دینی رمز موفقیت پیروزی در جنگ بود.

وی تعداد شهدای روحانی در استان را حدود 110 نفر اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در طول هشت سال مقاومت و مجاهدت مردم دست از ولایت برنداشته و در طول تمام سال‌های بعد از دفاع مقدس نیز حمایت همه‌جانبه از ولایت‌فقیه را به منصه ظهور رسانده و بارها این مهم را به اثبات رساندند. امروز ایران به برکت خون شهدا قوی‌ترین کشور در منطقه است و بعد از گذشت 40 سال از آن دوران با افتخار طلاب آموزش دیده رزم داریم که در موقع ضرورت جانانه از اسلام و انقلاب دفاع کنند.

ناگفته‌های دفاع مقدس

وی در خصوص ناگفته‌های دفاع مقدس اظهار کرد: نقش فرماندهان دوران دفاع مقدس باید به درستی تبیین شود، نوجوان و جوان امروز نباید با شهدایی همچون جهان‌آرا، زین‌الدین، باقری و ... بیگانه باشند، اصحاب هنر و رسانه با خلاقیت و ابتکار این افراد تأثیرگذار در جبهه‌ها را به‌گونه‌ای معرفی کنند تا اثربخشی لازم را داشته باشد. بسیار شایسته و ضروری است افرادی همچون فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس تربیت شوند. ساخت و تولید فیلم‌‌های تأثیرگذار در معرفی شخصیت‌های دفاع مقدس نباید فراموش شود.

رضاییان ادامه داد: تبیین اهداف دفاع مقدس نباید تنها به نوجوانان بسیجی و مسجدی خلاصه شود، امروز نیاز به اجرای طرح و برنامه‌های به روز متناسب با ذائقه نوجوانان و جوانان هستیم. بازخوانی دستاوردهای دفاع مقدس محدود به یک هفته نشود، نیاز داریم تا در طول سال ابعاد مختلف بازگو و مورد بررسی قرار گیرد. اگر همه بسیج شوند نمی‌توان تمام این مدت را بازگو کرد. آب دریا را اگر نتوان کشید / هم به قدر تشنگی باید چشید. طعم لحظات این هشت سال باید در کام نوجوانان و جوانان این مرز بوم بنشیند. برگزاری نشست فرماندهان جنگ با جوانان به درک بیشتر آنان از جنگ کمک کرده و حتی اگر شبهه‌ای از سوی دشمن تدارک دیده باشد با پرسش و پاسخ برطرف می‌شود.

حضور علمای بزرگ دینی در جبهه

وی انتقال معنویت از جبهه به جامعه و تأثیرگذاری در معنویت جنگ، پیشتاز بودن در عرصه‌های مختلف انقلاب، تأکید بر یک بُعدی نبودن توان روحانیت، ارتقای توان رزمی و مقابله با جنگ روانی دشمن را از جمله نقش‌های راهبردی روحانیت در جبهه دانست و افزود: حضور روحانیت فقط به طلاب جوان ختم نمی‌شد، بلکه بارها و بارها شاهد حضور  آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله میرزا آقای تهرانی و سایر علمای دینی در جبهه هستیم همین حضور انگیزه رزمندگان را برای دفاع در برابر متجاوزان چندین برابر می‌کرد.

رضاییان تصریح کرد: تأثیرگذاری طلاب بر نوجوانان و جوانان به حدی بود که برخی از آنان پس از جنگ وارد حوزه‌های علمیه شده و تحصیل در این مرکز آموزشی را ادامه دادند. بسیاری از طلاب ما در آن دوران جانباز و یا اسیر شدند که نقش دینی و مذهبی آنان در دوران اسارت قابل توجه است.

وی در سخن پایانی خود جوانان را به خودباوری دعوت کرد و افزود: جوانان بدانند بدون آگاهی برای دشمن کار نکنند، گاه با انتشار خبر دروغی در فضای مجازی و دست به دست کردن آن آب در آسیب دشمن می‌ریزند بدون اینکه خود نسبت به این خبر آگاهی کامل داشته باشند، امروز زمان ساده بودن نیست، جوان مسلمان باید باهوش باشد و به سادگی اسیر وسوسه دشمن نشود.

انتهای پیام
captcha