مصوبات مقابله با کرونا در اجرا کُند است / برخورد با خودروهای بی‌توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی
کد خبر: 3925516
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

مصوبات مقابله با کرونا در اجرا کُند است / برخورد با خودروهای بی‌توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی

استاندار مرکزی گفت: در هفت ماه گذشته قریب به 62 جلسه مقابله با کرونا در استان برگزار شده است که مصوبات خوبی داشته است. با وجود این، اما در اجرا کُند و ضعیف هستیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید علی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، پنجم مهر ماه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان، به تغییر و جابجایی تعدادی از فرمانداران شهرستان‌های استان اشاره و اظهار کرد: در شرایط کنونی مسأله کرونا یکی از مأموریت‌های اصلی فرمانداران است که باید مصوبات ستاد استانی این بیماری که منبعث از ستاد ملی است را اجرا کرده و بر روند اجرای آن نظارت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در هفت ماه گذشته قریب به 62 جلسه مقابله با کرونا در استان برگزار شده است که مصوبات خوبی داشته است. با وجود تصویب مصوبات خوب، اما در اجرا کُند و ضعیف هستیم، از اردیبهشت سال جاری ضدعفونی سطوح و تأسیسات شهری کمتر شده و شاید یکی از دلایل افزایش مبتلایان و اوج‌گیری این اپیدمی این موارد باشد. استان قم در بخش ابتلا، بستری بیماران و فوت ناشی از کرونا با سیر صعودی مواجه است و اگر رعایت نشود ممکن است این موج به استان مرکزی رسیده و شرایط را سخت‌تر کند.

آقازاده تأکید کرد: یک بار دیگر از والدین درخواست می‌شود که آموزش و تحصیل فرزندان خود را به شکل غیرحضوری دنبال کنند، طبق آمار در هفته گذشته بیشترین موارد ابتلا بین سنین 30 تا 39 سال بوده است و لازم است که والدین دراین شرایط قرمز کرونایی تحصیل فرزندان را در خانه و از طریق اپلیکیشن شاد دنبال کنند، درست است که این اپلیکیشن نواقصی دارد، اما قطعا از حضور دانش‌آموزان در مدارس و فضای بیرون از خانه بهتر است.

استاندار مرکزی همچنین به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در استان و شهر اراک نیز اشاره کرد و افزود: در خصوص رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و استفاده رانندگان تاکسی و اتوبوس از ماسک، شهرداری‌ها باید پاسخگو باشند و در خصوص باقی خودروهای شخصی نیروی انتظامی باید ورود کند به طوری که در سطح استان هر نوع خودروی شخصی که راننده یا یکی از سرنشینان آن از ماسک استفاده نکرده باشند را متوقف و جریمه کنند و این نظارت‌ها از فردا، 6 مهر ماه در استان اعمال می‌شود.

وی با بیان این مطلب که مسئولیت نظارت بر فروشندگان و اصناف نیز با ستادهای مقابله با کرونای شهرستان‌هاست، اظهار کرد: از اول تیرماه تا پایان شهریورماه طبق آمار اعلام شده 10 مورد پلمب صورت گرفته است، در حالی که در آشتیان با جمعیت 5 تا 6 هزار نفری این رقم به 3 مورد رسیده است و با توجه به جمعیت 600 هزار نفری اراک انتظار می‌رود که حداقل 600 مورد پلمب صورت گرفته باشد به همین دلیل لازم است که نظارت بیشتری صورت گیرد، دانشگاه هر موردی از تخلف را به مراجع قضایی معرفی کنند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

آقازاده با تأکید براینکه در پارک‌های دارای ورودی، مانند پارک باهنر از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری شود، افزود: برای دیگر پارک‌ها نیز شهرداری نگهبانی در نظر گیرد تا تذکرات لازم به افراد داده شود، اما در خصوص وضعیت آرامستان‌ها اگر شرایط رها شود، مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌ها هستیم. بر همین اساس لازم است که مردم رعایت کنند، افراد حداقلی که رعایت نمی‌کنند با توجه به اینکه تهدید علیه سلامت مردم و جامعه قلمداد می‌شوند، مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند.

استاندار مرکزی ادامه داد: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که باید به آرامی وارد فاز انقباضی و برخوردهای قاطع‌تر شویم. اجرای مصوبات ستاد نیز در اختیار فرمانداران است که اگر به خوبی این تصمیمات اجرایی شود می‌توان اخبار امیدوارکننده‌ای را دریافت کرد.

استفاده صفر درصدی از ماسک در شهرداری آشتیان

سید احمد سجادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در این جلسه گفت: طبق ارزیابی انجام شده تا پایان مردادماه توسط یک تیم 5 نفره از سمن‌ها، در آشتیان 30 درصد مردم، در اراک 60 درصد، تفرش 60 درصد، خمین 50 درصد، خنداب و دلیجان هر کدام 30 درصد، ساوه و زرندیه هر کدام 40 درصد، شازند 70 درصد، فراهان و محلات 50 درصد و کمیجان 35 درصد مردم از ماسک استفاده می کنند.

وی در خصوص طرح بازرسی از شهرستان‌ها که از هفته گذشته آغاز شده است، بیان کرد: امر بازرسی از شهرستان آشتیان آغاز شده است که براساس این بررسی در حال حاضر کمتر از 30 درصد مردم از ماسک استفاده می کنند، در اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان 100 درصد از ماسک استفاده می‌شود، اما در شهرداری آشتیان استفاده از ماسک صفر درصد است.

با توصیه نمی‌توان جلوی کرونا را گرفت

حسین بختیاری، فرماندار اراک نیز اظهار کرد: دیگر با خواهش و توصیه نمی‌توان جلوی کرونا را گرفت بلکه حاکمیت باید قوی وارد شود، اگر راننده تاکسی و اتوبوس فاقد ماسک است جریمه شود، دیگر تذکر فایده ندارد و سمن‌ها نیز باید بر اجرای این مصوبات نظارت داشته باشند.

وی اضافه کرد: رانندگان تاکسی باید دو نفر را در صندلی عقب سوار کنند، اما در حال حاضر با وجود شرایط قرمز بیش از 80 درصد رانندگان سه نفر سوار می‌کنند، علاوه بر رانندگان، میوه فروشان و مشاوران املاک نیز وضعیت بدی دارند، بیش از 50 درصد صاحبان صنف و مغازه‌داران ماسک نمی‌زنند چون تاکنون برخوردی با آنها صورت نگرفته است در حالی که در صورت تخلف باید جریمه شوند.

بختیاری خواستار حساسیت بیشتر نیرو انتظامی در مواجه با کرونا شد و تصریح کرد: وضعیت مراکز تجمعی مانند پارک جنگلی اراک خوب نیست، خانواده‌ها به صورت گروهی در این پارک حاضر می‌شوند و ماسک هم نمی‌زنند در حالی که می‌توان این شرایط را کنترل کرد به این صورت که اجازه ورود افراد بدون ماسک در پارک‌های دارای درب داده نشود.

انتهای پیام
captcha