چشمان همیشه بیدار برای صیانت از آسمان ایران
کد خبر: 3925819
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
سروقامتان / ۶

چشمان همیشه بیدار برای صیانت از آسمان ایران

پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس، به عنوان یکی از بازوان اصلی سازمان رزم، برای صیانت از آسمان ایران زیرمجموعه نیروی هوایی شناخته می‌شد و در مدت ۸ سال رشادت‌های بسیاری را از خود به یادگار گذاشته است.

به یقین امنیت کشور مرهون مردانگی مردانی است که از جان مایه گذاشتند و در این میان پدافند هوایی ستون تأمین امنیت آسمان محسوب می‌شد. این یگان در سال‌های دفاع مقدس به عنوان یکی از بازوان اصلی سازمان رزم، برای صیانت از آسمان ایران زیرمجموعه نیروی هوایی شناخته می‌شد. دفاع هوایی در همه عملیات­های دفاع مقدس ملموس، حائز اهمیت و سرنوشت­‌ساز بود.

ایکنا استان مرکزی،‌ به مناسبت روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس گفت‌وگویی با سرهنگ قاسم جلیلوند، ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان مرکزی، داشته است که در ادامه می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:


جلیلوند در ابتدای گفت‌و‌گو خبرنگاران را یار دوازدهم ارتش جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: وجود حامیان معنوی انگیزه‌ها را صد چندان می‌کند. وقتی بدانیم فعالیت‌ها از طریق رسانه رصد و مورد حمایت قرار می‌گیرد قطعاً اشتیاق برای کار بیشتر خواهد شد. بسیاری اذعان دارند ارتش رسانه ندارد، اصلاً به این موضوع اعتقاد ندارم و بر این باورم مردم رسانه ارتش هستند. مردم روشنفکرند و بر وظایف ارتش همچون حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور واقف هستند. مردم عملکرد ارتش را با تمام وجود حس می‌کنند. حضور خبرنگار، رسانه و فعالان عرصه مجازی بیانگر دیدگاه‌های روشن و رصدهای هوشمندانه است.

وی در تشریح نقش پدافند هوایی در دفاع مقدس بیان کرد: روحیه بسیجی در جنگ معجزه‌های متعددی را خلق کرد و این روحیه همچنان بین مردم به ویژه جوانان وجود دارد و فقط نیاز است که خود را باور کنند. شاید ایام دفاع مقدس را به خوبی درک نکرده باشم، اما افتخار خدمت بزرگمردانی که روزی فرمانده پدافند هوایی بودند را داشته‌ام، تمام ایرانیان به شجره، مفاخر و از همه مهمتر به ایثارگران و شهدای خود مفتخر هستند.

جلیلوند به فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به پدافند هوایی که فرمودند: «شما سربازان خط مقدم دفاع از حیثیت، آبرو و موجودیت کشور هستید» استناد کرد و ادامه داد: چقدر باید تلاش کرد تا شامل حال این جمله معظم‌له باشیم.؟ افرادی که رفتند و جان شیرین خود را هدیه کردند سردمدار این قافله بودند و ما فقط پا جای پای آنان می‌گذاریم. مفاهیم دفاع مقدس باید جزو اصول زندگی ما باشد.

ترسیم زیبایی دفاع مقدس

وی توجه به منویات مقام معظم رهبری را ضروری بیان و تصریح کرد: اگر هشت سال دفاع مقدس با همان ساز و کار جنگ و مقاومت شبانه‌روزی مردم و نظامی‌ها وجود نداشت، شاید امنیت، سلامت، استقلال و آزادی امروز را نداشتیم. روزگاری (قبل از انقلاب) کشورهای اروپایی و امریکایی به ما هواپیما می‌دادند، اما مکان و هدف استفاده را هم تعیین می‌کردند و اراده‌ای از خود نداشتیم. خوشبختانه پس از گذشته 4 دهه با تکیه بر روحیه خودباوری جوانان و هدایت‌های امام راحل و رهبری تجهیزات را تولید، نگهداری و موارد مصرف را تعیین می‌کنیم. وظیفه ما این است که دفاع مقدس و دستاوردهای آن را همچون ویترین و آلبوم زیبا به منصه ظهور رسانیم. رسالت حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عمومی است و هریک به فراخور هنر و استعداد باید ورود کنند و دست به قلم شوند.

جلیلوند حفظ اقتصاد پویای زمان جنگ را از وظایف و نقش‌ پدافند هوایی در دفاع مقدس بیان کرد و افزود: شریان‌های نفتی ایران در جزایر خارک از سوی عراق هدف قرار می‌گرفت، اما به هر طریقی نفت فروخته می‌شد و صدور حتی برای لحظه‌ای متوقف نشد. هدف عراق فراتر از شریان‌های نفتی خارک بود، آنان قصد داشتند تا اقتصاد را فلج کنند. بیشتر از  60 هزار حمله به منابع نفتی و پالایشگاه‌های ما صورت گرفت و به ندرت موفق شدند به اهداف خود برسند. وقتی سرنوشت شهدای خارک را مرور می‌کردم شاهد بودم چه افراد لایق، باسواد، متعهد و متخصصی جان خود را اهدا کرده و آن زمان که همه به پناه می‌گرفتند، این شهدا و دیگر همرزمانشان با آغوش باز به استقبال خطر می‌رفتند.

ضرورت ساخت فیلم با محوریت پدافند هوایی

وی ضرورت ساخت فیلم‌های قوی در حوزه پدافند هوایی را متذکر شد و افزود: غیورمردان پدافند هوایی با علم به اینکه می‌دانستند هواپیمای دشمن با راکت آنها را به عنوان اولین هدف نشانه خواهد رفت پشت ضدهوایی می‌نشیند و با دشمن درگیر می‌شود. وقتی رزمنده‌ای پشت رادار نشسته و سیگنال را برای ردیابی می‌فرستد یعنی من هدف هستم. در زمان جنگ بسیاری از رادارها در معرض اصابت موشک و راکت قرار گرفت که نمونه آن شهدای سوباشی همدان هستند.

جلیلوند تصریح کرد: دفاع، حمایت و پشتیبانی از نیروهای سطحی با پدافند هوایی بود. صدای ضدهوایی برای کمتر کسی در دوران جنگ ناآشناست، آژیر قرمز، معنا و مفهومی داشت که مردم باید به جان‌پناه‌ها می‌رفتند و تنها صدای ضدهوایی‌ها بود که به مردم آرامش خاطر می‌داد، هر شلیک گلوله نوید صیانت از ارزش‌های دینی، انسانی و ملی را می‌داد و چه زیبا این کلمات تفسیر می‌شد، البته پدافند هوایی با فراز و نشیب‌ها، نقصان‌ها و رویش‌هایی روبه‌رو بود. در بعضی موارد کمبودها باعث می‌شد شرمنده مردم باشیم، گاه اقدامی صورت می‌گرفت، اما اقدام دشمن قوی‌تر بود و باعث می‌شد عده‌ای از مردم بی‌گناه به شهادت برسند، بچه‌های پدافند برای حفاظت از نظام و مردم خواب و خوراک نداشتند. پدافند هوایی با وجود کمبودهای تجهیزاتی شکست‌ناپذیر بود و برای هر مشکل راه حلی پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: امثال ستاری‌ها دست به ابتکار زده و راه نجاتی برای مردم از دست بمباران هوایی پیدا کردند، به جای اینکه در تهران هواپیمای عراق را بزنند، تجهیزات خود را به مرزها بردند و از آنجا هواپیماها را هدف قرار می‌دادند. به جای اینکه در کف باشند سیستم را در قله کوه مستقر می‌کردند. با این طرح ابتکاری 84 فروند هواپیمای عراق سرنگون و نیروی هوایی آنها منهدم شد. تاکتیک فکری افرادی همچون شهید ستاری و دیگران فریاد عجز و ناتوانی فرماندهان ارتش کشورهای غربی و امریکایی را بلند کرد. رزمندگان با روحیه شهادت‌طلبی دشمنان را سر جای خود نشاندند.

دفاع همه‌جانبه و رعایت خط قرمزها

جلیلوند پدافند هوایی امروز ایران را یکی از قوی‌ترین پدافند هوایی‌ دنیا معرفی و در تشریح این مهم بیان کرد: قدرت بازدارندگی ایران باعث کوتاه شدن دست اجانب از این مرز و بوم شده است. دشمن ما را با شدت رصد می‌کند و تنها رجزخوانی می‌کند و جرئت ندارد گوشه چشمی به ایران عزیز ما داشته باشد. دشمن می‌داند جوانان فعال در جهاد خودکفایی، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت دفاعی و پشتیبانی دستش برای مقابله پر است و متناسب با هر تهدید سلاح متناسب را تولید کرده است و مردم خیالشان راحت باشد سربازان جان برکف امام زمان(عج)، نظام و پیرو خط رهبری برای همیشه بیدار هستند و با جان خود از آنان محافظت می‌کنند.

وی قدرت، کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و انهدام را خط قرمز پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و تأکید کرد: در دفاع همه‌جانبه و رعایت خط قرمزها با احدی شوخی و مصالحه نداشته و نخواهیم داشت. رصدها دقیق 24 ساعته، بیداری همیشگی و مراقبت 360 درجه انجام می‌شود. تجهیزات امروز که به شکرانه تحریم، عدم وابستگی و استقلال صنعتی در پدافند وجود دارد امنیت را تضمین و بازدارندگی را ایجاد کرده است. بازدارندگی یک قدم جلوتر از جنگ است و دشمن به خودش اجازه حرکت نمی‌دهد و ما به این مرحله رسیدیم.

جلیلوند در مورد ناگفته‌های جنگ هم اظهار کرد: جنگ با تمام فراز و نشیب‌ها تمام شد و ایران با رژیم سست عنصر بعث عراق و حمایت کشورهای غربی و امریکا جنگید و خوشبختانه با پیروزی و دستاوردهایی همراه بود. ورق زدن جنگ مرور خاطراتی تلخ را به یاد ملت می‌آورد و رژیم عراق باید پاسخگوی بی‌شرمی‌ها و گستاخی‌اش باشد و پیروزی رزمندگان در عملیات‌های مختلف شیرینی‌هایی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. افتخار هشت سال دفاع مقدس این است که حتی یک سانت از کشور جدا نشد. ما در جنگ هم به حق خود قانع بودیم و هم از رسیدن به حق خود عقب نکشیدیم.

اجرای دکترین دفاعی در دفاع مقدس

وی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس ایران در جلسات و نشست کارشناسان حاذق دنیا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، افزود: دکترین ما دکترین دفاعی است و حمله بی‌هدف و بدون تعریف دفاع برای ما معنا ندارد. ایران هیچ‌گاه قصد کشورگشایی نداشته و ندارد و فقط در برابر تجاوز تمام قد خواهیم ایستاد و این امر حقی مسلم است. دکترین دفاعی در کشور به بهترین شکل ممکن در دوران دفاع مقدس اجرا شد.

جلیلوند با استناد به فرمایش رهبری، ضرورت ورود نخبگان در تبیین دستاوردهای دفاع مقدس برای نوجوانان و جوانان را مورد تأکید قرار داد و افزود: شناساندن دقیق ذخیره‌های فرهنگی بسیار مهم است و این امر باید با جدیت دنبال شود تا این رخداد مهم دستخوش تحریف منفعت‌طلبان قرار نگیرد. ملت ایران با افتخاری خاص به دفاع مقدس نگاه و از آن یاد می‌کنند. هنرمندان باید واقعیت‌های دفاع مقدس را به تصویر کشیده و ثبت کنند تا از هرگونه تحریف جلوگیری شود.

سربازان همیشه بیدار / از حفظ اقتصاد پویای پدافند هوایی در زمان جنگ تا پرهیز از اغراق و کم‌بینی

این مقام مسئول هشدار داد: بسیاری از گنجینه‌ها در حال پر کشیدن هستند و باید مراقب افکار و تجربیات آنان بود. دل رزمندگان پر از زیبایی‌های جنگ است که در حال دفن شدن هستند. رهبری فرمودند: «اگر 300 سال هم بگذرد شهدا فراموش نخواهند شد»، وظیفه داریم در سینما، تئاتر، تلویزیون، رسانه و فضای مجازی بسیار کار کنیم تا بخشی از دستاوردهای دفاع مقدس بازگو شود. بارها گفتم تابلوی دفاع مقدس بسیار زیباست، اما از دور نظاره‌گر بوده‌ایم هرچه انسان به تابلو نزدیک‌تر شود ریزه‌کاری‌ها بیشتر نمایان شده و بیشتر عاشق آن می‌شود. این زیبایی‌ها را به نوجوانان و جوانان نشان دهیم.

کم‌کاری در حوزه دفاع مقدس

وی ادامه داد: غفلت و کم‌کاری در حوزه دفاع مقدس نابخشودنی است. اولین ایراد به صدا و سیما و تولیدکنندگان فیلم‌های جنگی است بسیاری از فیلم‌ها دارای محتوای سبک هستند و جلوه‌های ویژه تمسخر آمیز و دور از واقعیت دارند. هزینه نکردیم وقتی حضرت آقا می‌فرمایند: «من از فرهیختگان، دانشمندان، ادبیان، صاحبان فرهنگ و هنر انتظار دارم» در واقع فرمایش معظم‌له یک تکلیف است. چرا بزرگترین فیلم‌سازان آستین همت بالا نمی‌زنند؟ اگر امروز جامعه پزشکی در بحث کرونا رشادت می‌کند دارای عقبه‌ای است، 40 سال قبل پزشکان با کمترین تجهیزات در بیمارستان‌های صحرایی که هر لحظه احتمال تخریب بر اثر اصابت موشک و خمپاره داشت عمل جراحی انجام می‌دادند.

جلیلوند بیان کرد: فیلم‌های مذهبی مثل یوسف پیامبر، مختار، امام علی(ع) و ... بسیار خوب و تأثیرگذار تولید می‌شود. چرا برخی هنرمندانی خام و ناپخته در نقش‌های مهم دفاع مقدسی ورود پیدا می‌کنند. اجازه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس نباید به هر فیلم‌سازی داده شود. بهتر بود تعدادی فیلم تأثیرگذار با هنرمندی بازیگران مطرح همچون مرحوم محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و مشایخی ساخته می‌شد. دست ما از بازیگران توانمند تهی نیست و با حمایت می‌توان حضور آنان را در فیلم‌های دفاع مقدسی رقم زد.

وی ادامه داد: هرچه واقعیت‌ها به زیبایی تفسیر شود بیشتر به دل می‌نشیند، اغراق و کم‌بینی دو آفت هستند. مردم ذهن حقیقت‌بین دارند و تشنه حقایق هستند. باید به پیام‌های دفاع مقدس دقت شود، شاید همان سادگی و عدم پیچیدگی دارای معانی بسیار باشد و اگر اغراق صورت گیرد اصل مفهوم از بین رود و یا برعکس. شعرا همچون علی معلم، عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی در این دوره خوب ورود کردند. ادبیات کتاب‌هایی دفاع مقدس فاخر است. نقش سنگرسازان بی‌سنگر در دوران دفاع مقدس باید پررنگ بررسی شود. افراد بسیاری برای امنیت تلاش کردند که امروز بدون هیچ نام و نشانی زندگی می‌کنند و به مرور زمان از بین ما می‌روند بدون اینکه یادی از آنان شود.   

جلیلوند که طبع شاعری نیز دارد شعری در وصف 176 شهید غواص و شهدایی که در آب گرفتار شدند شعری با عنوان «غواص‌های بی‌نفس» سروده است که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود:

جنگ و آتش، آب بود و خاک و دود / خاطری آزره و اروندرود

بی‌نفس غواص‌های در قفس / یک سبد گل‌های پرپر بی‌نفس

دست‌های بسته بود و آب و گِل / رود از این جان ستاندن‌ها خجل

طائر پر بسته و چنگ عقاب؟ / بال خیس و پرکشیدن زیر آب؟

ظلمت شب دیده حیران ماه / در دل و جان دادن خوبان گواه

آسمان تیره شد پر التهاب / ابر می‌گرید و می‌پرسد زآب

آه ای مهریه بی‌بی چرا / بد شکستی حرمت مهریه را

موسی عمران کجا آرم تو را / رود نیلت بخشکاند مرا

یوسفانم را چرا بی‌جان کنی / آتش اندر جان و دل می‌افکنی

رسم مردان جنگ رویارو بود / اینچنین جنگیدنی یک سو بود

نی شماتت آب بی‌تقصیر را / موج آب و رود بی‌تدبیر را

جنگ افروزان بد ذات و سرشت / بعثی دریوزه و بد سرنوشت

آب را یوسف کُشی آموختند / آتشی از جنس آب افروختند

بندها بر دست و پای او زدند / بر دل بشکسته‌اش چاقو زدند

دشنه بر پهلو و بر سر می‌زدند / ناجوانمردانه خنجر می‌زدند

بعثیان پست بی‌نام و نشان / لعن و نفرین بر دل تاریکشان.

ای کاش فرصتی فراهم می‌شد تا پای صحبت رزمنده‌ای می‌نشستم که پشت ضدهوایی نشسته و با قدرت به هواپیمای دشمن، که خط آتشی روی زمین ایجاد کرده، شلیک می‌کند و از حال و هوای همان لحظات و اینکه در آن لحظه به چه چیزی فکر می‌کرد می‌پرسیدم. کاش می‌توانستیم این لحظات را برای همیشه ماندگار کنیم. همه باید قدردان باشیم و به راحتی از کنار این حماسه‌سازان بی‌ادعا نگذریم.   

انتهای پیام
captcha