جای خالی شبکه مجازی قرآن احساس می‌شود
کد خبر: 3926700
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵

جای خالی شبکه مجازی قرآن احساس می‌شود

یک مدرس قرآن به ظرفیت فضای مجازی شاد جهت آموزش دانش‌آموزان اشاره و اضافه کرد: خانواده‌ها به اجبار برای تحصیل فرزندان خود از فضای مجازی شاد استفاده می‌کنند، برای توسعه فرهنگ قرآن هم می‌توان از این فضا استفاده کرد و هم می‌توان فضایی اختصاصی برای فعالیت قرآنی در نظر گرفت.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و مدرس قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به تغییر نوع آموزش قرآن در شرایط فعلی و عدم دسترسی به نتیجه مطلوب، اظهار کرد: آموزش قرآن بر سر دوراهی حضوری و مجازی مانده است، از یک سو صلاح بر برگزاری دوره‌های مجازی است و از سوی دیگر زیرساخت‌ها برای برگزاری دوره‌های مجازی فراهم نیست.

وی تصریح کرد: طبیعی است با شیوع ویروس کرونا شیوه آموزش نه تنها در حوزه قرآن بلکه در سایر مراکز آموزشی همچون دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مدارس تغییر پیدا کند، اما این تغییرات ناراحت کننده نیست، قبل از این روند آموزشی چهره به چهره بوده است و فضای مجازی در آموزش نقش پررنگی نداشت، اما با شیوع بیماری کرونا این فرصت برای آموزش مجازی فراهم شده است.

صابری‌نسب شیوه‌های آموزش امروز را ترکیبی از سنتی و نوین دانست و ادامه داد: با توجه به ترکیب شیوه سنتی و نوین بیشتر آموزش‌های قرآن به صورت حضوری برگزار می‌شد، حال به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مکلف به برگزاری دوره‌های غیرحضوری یا نیمه حضوری هستیم.

وی ضرورت خروج برنامه‌نویسان و برنامه‌ریزان فرهنگی از حالت انفعالی را متذکر شد و افزود: نزدیک به 8 ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و در این مدت باید فکری برای آموزش مطلوب صورت می‌گرفت. بسیار ضروری است برنامه‌نویسان و متخصصان آی‌تی در حوزه آموزش قرآن وارد شوند. خوشبختانه نخبگان قرآنی مسلط به رایانه در کشور وجود دارند که می‌توان کار را به آنان سپرد تا آنان با امکانات در اختیار بتوانند سبک و سیاق آموزش را با ترکیب سنتی و نوین از طریق فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها و قرآن‌آموزان قرار دهند.

این مدرس دانشگاه به ظرفیت فضای مجازی شاد جهت آموزش دانش‌آموزان اشاره و اضافه کرد: خانواده‌ها به اجبار برای تحصیل فرزندان خود از فضای مجازی شاد استفاده می‌کنند، برای توسعه فرهنگ قرآن هم می‌توان از این فضا استفاده کرد و هم می‌توان فضایی اختصاصی برای فعالیت قرآنی در نظر گرفت، حتی می‌توان برای فضای طراحی شده نامی مناسب انتخاب کرد و برای همیشه از آن برای آموزش بهره برد.

اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذاریم

وی بیان کرد: مسئولان فرهنگی قرآنی برای رسیدن به اهداف باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارند و تنها به فراگیر شدن مضامین کاربردی قرآن در جامعه فکر کنند. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترویج قرآن هستیم و نباید اجازه دهیم شیوع کرونا بهانه‌ای برای عقب‌نشینی از فعالیت‌های قرآنی شود؛ چراکه هیچ عذری از ما که در این حوزه خدمت می‌کنیم پذیرفته نیست.

صابری‌نسب با اشاره به آموزش قرآن در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: توجه به فعالیت‌های قرآنی در زمان شیوع بیماری کرونا در دانشگاه‌ها باید جدی گرفته شود، اساتید در ابتکار روش‌های جذاب برای گرایش دانشجویان به مباحث قرآنی کوشا باشند. ممارست و تمرین قرآن در کنار دروس دیگر امری واجب است. باید دقت کرد در کنار دروس عمومی قرآن فراموش نشود.

وی ادامه داد: کارشناسان و نخبگان قرآن در عزمی همگانی طرح‌های قابل اجرا و مفید را به یکی از مراکز قرآنی ارسال کنند تا پس از بررسی‌های لازم طرحی جامع، کاربردی و قابل اجرا تدوین شود. حتی می‌توان فعالیت‌ها را بومی‌سازی کرد و نخبگان با توجه به آمایش سرزمینی نقاط ضعف و قوت استان خود را به یکی از مراکز قرآنی ارسال کنند تا با بررسی‌های صورت گرفته طرحی موازات خط مشی کلان، اما متناسب با ظرفیت استان‌ها ارائه شود که برای رسیدن به این اهداف نیاز به برنامه‌ریزی دقیق است.

تکیه بر سبک‌های سنتی قرآن پاسخگو نیست

صابری‌نسب اظهار کرد: امروز دانشگاه‌ها از فضای مجازی بهره‌ند هستند، اساتید می‌توانند کلاس خود را با تلاوت قرآن یکی از دانشجویان آغاز کرده و نکته‌ای کوتاه در خصوص ارتباط رشته‌ها با مضامین قرآنی بیان کنند. اگر به مباحث قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها توجه ویژه شود، می‌توان به توسعه فرهنگ قرآنی امیدوار بود. امروز عصر ارتباطات است و سبک‌های سنتی و حتی نوین به تنهایی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

وی در ادامه ورود خانواده‌ها در حوزه قرآن را امری لازم توصیف کرد و افزود: خانواده‌ها درگیر شبکه شاد هستند و همراه فرزندان خود آموزش می‌بینند تا بتوانند نکات را در صورت لزوم به فرزندان آموزش دهند، برای آموزش قرآن نیز باید خانواده‌ها را مشتاق کرد، اگر این اتفاق افتد قطعاً مسیر پیش روی ما روشن خواهد بود.

صابری‌نسب با ابراز تأسف از اینکه جای خالی کانال قوی قرآنی در شبکه‌های اجتماعی احساس می‌شود، تصریح کرد: ارشاد اسلامی، صدا و سیما، اوقاف و تبلیغات اسلامی متولیان امر قرآن هستند برای رفع کمبودهای قرآنی در شرایط فعلی باید جلسه‌ای به فوریت برگزار و برنامه‌ریزی کنند تا بهترین ترکیب را در فضای مجازی قرآن داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه ایجاد جذابیت قرآنی در فضای مجازی نباید نادیده گرفته شود، به برنامه‌ریزی متولیان، نخبگان و اساتید قرآن برای روزهای پساکرونا اشاره و اظهار کرد: باید قرآن‌آموزان و خانواده‌ها را برای آموزش کامل فضای مجازی آماده کرد، برای رسیدن به این هدف نیازمند تقویت فضای آموزش مجازی هستیم؛ چراکه در حال حاضر امکانات و زیرساخت‌ها فراهم نیست، خیرین می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند تا بازخورد بهتری را در سطح کلان شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha