مصونیت‌بخشی زیارت امام حسین(ع) / دور و نزدیک فرقی نمی‌کند
کد خبر: 3927856
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰

مصونیت‌بخشی زیارت امام حسین(ع) / دور و نزدیک فرقی نمی‌کند

محمدرضا سنگری با اشاره به روایاتی که بخشش گناهان گذشته و آینده را به عنوان ثواب زیارت حضرت اباعبدالله(ع) بیان می‌کنند، گفت: مفهوم لطیف این روایت این است که زیارت حضرت اباعبدالله(ع) نوعی مصونیت قلبی و ذهنی به ما می‌بخشد که اگر به گناه نزدیک‌ شدیم، حتی اگر خدایی نخواسته در آینده آن گناه را مرتکب شدیم، خود این زیارت دوباره ما را به صراط برمی‌گرداند.

مصونیت‌بخشی زیارت امام حسین(ع) / دور و نزدیک فرقی نمی‌کند

به گزارش ایکنا از خوزستان، محمدرضا سنگری، محقق عاشورایی در برنامه مجازی «ثواب زیارت اربعین» که توسط مؤسسه فرهنگ عاشورا پخش و منتشر شد، درباره ثواب و جایگاه زیارت اربعین گفت: اربعین، روز بازگشت هر دو کاروان به کربلا است؛ هم کاروان‌ اسرا و هم کاروان جابربن عبدالله انصاری، یار بزرگ پیغمبر(ص) که در 19 غزوه پیغمبر(ص) را همراهی کرد و 1540 حدیث از پیامبر(ص) نقل کرده است.

وی ادامه داد: او کسی بود که پیغمبر(ص) به او فرمودند: تو زنده می‌مانی تا فرزندم محمدباقر(ع) را که نامش در تورات و انجیل آمده است، زیارت کنی. جابر 93 سال عمر کرد و در 76 سالگی به کربلا آمد. در آن سال نابینا بود و عطیه عوفی یا کوفی دست او را گرفت و وارد زمین کربلا کرد. امروز روز زیارت اباعبدالله(ع) است. گرچه توصیه برای زیارت اربعین، در اول صبح است، اما هر موقع فرصت پیدا کردید، زیارت اربعین را فراموش نکنید.

سنگری تصریح کرد: شما چه کربلا بروید و چه نروید، امکان زیارت کاملاً نزدیک به مزار حضرت سیدالشهدا(ع) وجود ندارد. اگر کربلا نباشید، توصیه شده به پشت‌بام بروید و به حضرت اباعبدالله(ع) سلام بدهید. این زیارتِ از راه دور می‌شود. مسلماً در زیارت کربلا، هیچ‌کس کاملاً چسبیده به مزار حضرت اباعبدالله(ع) نیست. مزار امام حسین(ع) 9 متر زیر زمین است. سطح زمین کربلا را در نظر بگیرید، اگر شش متر و نیم پایین بروید به زمینی می‌رسید که در سال 61 هجری در آن جنگ بود. دو متر و نیم پایین‌تر بروید گودال قتلگاه است که امام حسین(ع) آنجا مدفون است. پس هیچ‌کس از نزدیک مزار امام حسین(ع) را زیارت نمی‌کند.

این محقق عاشورایی ادامه داد: خیلی‌ها 700 کیلومتر راه طی می‌کنند، یک ماه در مسیر هستند، اما وقتی می‌رسند از فاصله 300 متری سلامی می‌دهند و برمی‌گردند و گاهی توقف برخی 5 دقیقه هم نیست. بنابراین خیلی تفاوت ندارد با این شرایط که از راه دور سلام می‌دهیم. کسانی که موفق نشدند از نزدیک زیارت کنند همین زیارتی که از دور انجام می‌شود، پاداش فراوان دارد.

نویسنده کتاب «آینه داران آفتاب» درباره ثواب زیارت اربعین گفت: در روایات می‌خوانیم: هر کس حضرت اباعبدالله را زیارت کند:«غفرلله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر» خداوند نه تنها گناه‌های گذشته او را می‌بخشد، گناهان آینده او را هم می‌بخشد. این نکته عیجبی است؛ یعنی تأثیر زیارت چنان زیاد است که نه تنها گذشته مرا پاک می‌کند، روی گناهان آینده من هم خط می‌کشد. چگونه؟ به گمان من، مفهوم لطیف این روایت این است که زیارت امام حسین(ع) نوعی مصونیت قلبی و ذهنی به ما می‌بخشد که اگر به گناه نزدیک‌ شدیم، حتی اگر خدایی نخواسته در آینده آن گناه را مرتکب شدیم، خود این زیارت دوباره مرا برمی‌گرداند.

این استاد دانشگاه افزود: این نکته را جابر در روز اربعین برای عطیه گفت: یا عطیه من از زبان رسول خدا(ص) شنیدم که فرمودند: «احبب محب آل‌محمد»: دوست‌داران اهل‌بیت(ع) را دوست بدارید. هر چند گناهکار باشند. چون عشق به اهل‌بیت(ع) باعث می‌شود برگردند. این محبت زمینه ندامت و بازگشت را برای آنها فراهم می‌کند. بعد فرمودند: «و ابغض مبغض آل‌محمد ولو کان صواما قواما»: دشمن آل‌محمد(ص) را دشمن بدارید، هر چند اهل روزه و قیام در شب و نماز شب باشند. چون سرانجام دشمنی‌شان با اهل‌بیت(ع) آنها را از این نماز و روزه فاصله خواهد داد. این موقعیتی است که خداوند به کسانی که زیارت می‌کنند، می‌بخشد.

سنگری ادامه داد: روایت دیگری داریم که می‌فرماید هر کس به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) برود: «کتب الله له الف حجه متقبله» خداوند ثواب هزار حج پذیرفته شده را به زائران اباعبدالله(ع) عنایت می‌کند. «اذا کان یوم القیامه کان الله حافظا له» خدا در روز قیامت او را حفظ می‌کند؛ یعنی در فزع و هول روز قیامت که شرایط بسیار سختی است خداوند نگاه‌بان کسی می‌شود که امام حسین(ع) را زیارت کرده باشد و زیارت اربعین خوانده است. «تحفظه الملائکه و تحفظ ماله حتی یرد الی منزله». خداوند او و مالش را تا وقتی که به خانه برگردد حفظ می‌کند. زائر چنین مقامی پیدا می‌کند. «اذا خرج من اهله باول خطوه مغفرة ذنوبه» اولین قدم را که از خانه بیرون می‌گذارد، خداوند تمام گناهانش را می‌بخشد. «یزید فی الرزق». به خاطر این زیارت خداوند رزق شما را زیاد می‌کند. گشایشی در زندگیتان پیدا می‌شود. اینها رهاورد زیارت حضرت اباعبدالله(ع) است.

سنگری در پایان با بیان اینکه زیارت حضرت اباعبدالله(ع) واقعا سازنده است، گفت: خداوند به زائر حضرت اباعبدالله(ع) مباهات می‌کند. در روایت دیگری آمده است: «زیارت الحسین(ع)، خیر العمل». زیارت امام حسین(ع) بهترین کار است و شما بهترین عمل را انجام داده‌اید. کسی که در این موقعیت امام حسین(ع) را زیارت می‌کند روز قیامت اولین کسی که دست او را خواهد فشرد پیغمبر اکرم(ص) و فرشتگان هستند؛ یعنی به او ابراز محبت و دوستی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha