مومنان با زیارت اربعین، اعتقادات خود را به‌روزرسانی می‌کنند
کد خبر: 3927966
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰

مومنان با زیارت اربعین، اعتقادات خود را به‌روزرسانی می‌کنند

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: انسان مومن با زیارت اربعین اعتقادت خود را به‌روزرسانی می‌کند و براساس پاکسازی اعتقادات و افزایش باورمندی خود نسبت به خدا، زندگی این جهانی خود را بر چارچوب معارف حسینی رقم می‌زند.

مومنان با زیارت اربعین، اعتقادات خود را به‌روزرسانی می‌کندحجت‌الاسلام اسدالله اسدی، مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: وجود مقدس حضرت سیدالشهداء(ع) در بین ائمه اطهار(ع) جایگاه ممتازی دارد که در احادیث مختلف دلیل و وجه این امتیاز را هم داریم و این به خاطر معامله همه جانبه حضرت با خدا بود که همه چیزش را برای احیای کلمه حق و دین اسلام به خداوند تبارک و تعالی اهدا کرد و تنها امامی است که اینگونه سر مطهرش از بدن جدا شده است.

وی ادامه داد: گرچه همه ائمه ما به مرگ شهادت از این دنیا رفته‌اند، اما رقت قلبی که نسبت به سید و سالار شهیدان وجود دارد، بی‌نظیر است. خدای متعال نیز در این معامله‌ای که امام حسین(ع) با وی کرد، امتیازاتی به حضرت داده است که از زبان ائمه و پیشگویی‌های پیامبر(ص) مطرح شده است که یکی از آنها موضوع زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) که منقول از امام معصوم است.

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ابراز کرد: در زیارت اربعین پیام‌هایی نهفته است و یکی از این پیام‌ها آن است که نام و یاد اباعبدالله الحسین(ع) تا چهل روز پس از شهادت برای اهل ایمان و تاریخ انسانیت باقی بماند تا این قیام امام حسین(ع) و اهداف نهضت حضرت همواره در گوش و جان مردم باقی بماند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‎فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اضافه کرد: روایاتی هم داریم که تا چهل روز آسمان و زمین و همه موجودات عالم هستی در عزای حضرت گریستند، بنابراین بحث چهل که از اعداد مقدس است برای امام حسین(ع) وارد شده و زیارت اربعین از زبان امام معصوم تنها برای سیدالشهداء(ع) وارد شده است.

عالی‌ترین جلوه قرب الهی را در مقام شهادت

اسدی عنوان کرد: این از تمایزاتی است که حضرت سیدالشهداء(ع) نسبت به سایر ائمه اطهار(ع) دارند، از طرفی امام حسین(ع) عالی‌ترین جلوه قرب الهی را در مقام شهادت و جان باختن در راه خدا در میدان عمل آن هم به آن شدت و شرایط سخت و شرایط بسیار رقت‌بار عاطفی به نمایش گذاشتند و کسی که محب خدا و اولیاء خدا باشد عصاره و چکیده محبت خدا و اولیاء خدا در وجود مقدس سیدالشهداء(ع) است و از نشانه‌های اهل ایمان است.

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: آنان که مسلمان هستند و می‌خواهند بدانند مومن نیز هستند باید آن نشانه‌های پنجگانه را در وجود خود جست‌وجو کنند که یکی از آن نشانه‌ها زیارت اربعین سید و سالار شهیدان است.

وی گفت: اربعین امام حسین(ع) بعد از شهادت حضرت کلید خورد، آنگونه که در مقاتل آمده و در مستندات متقن وارد شده که مورخان فراوانی نقل کرده‌اند که در چهلمین روز حضرت سیدالشهداء(ع)، امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) در مسیر شام به مدینه به زیارت شهدای کربلا و امام حسین(ع) مشرف شدند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اضافه کرد: بر این اساس گرامیداشت نخستین اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توسط امام معصوم صورت گرفت و از آن تاریخ، اولین زائر پیاده امام حسین(ع) جابربن عبدالله انصاری است که از مدینه برای زیارت اربعین به سمت کربلا راهی شد.

اسدی تصریح کرد: براساس مستندات تاریخی، بزرگداشت اربعین امام حسین(ع) و مسئله زیارت با پای پیاده برای تشرف در روز اربعین به مزار سیدالشهداء(ع) از همان بعد شهادت رقم خورده است، لذا بعد از آن در طول تاریخ، دوستداران امام حسین(ع) به تناسب شرایط اجتماعی و حکومتی همواره سعی داشتند اربعین امام حسین(ع) را زنده نگه دارند و حتی در دورانی با توجه به شرایط سخت و ممنوعیت از سوی حکام ظالم این حرکت با وجود خسارات مالی و جانی ادامه یافت.

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: اوج حرکت پیاده‌روی اربعین در زمان فعلی تجلی یافته و این همایش بزرگ دوستداران و ارادتمندان اهل بیت(ع) در کنار حرم مطهر سیدالشهداء(ع) را شاهد هستیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در خصوص برکات زیارت اربعین عنوان کرد: شکی نیست که بزرگترین برکت زیارت اولیاء خدا بازگشت به خود انسان دارد و خود انسان با زیارت اربعین اعتقادت خود را به‌روزرسانی می‌کند و بر اساس پاکسازی اعتقادات و افزایش باورمندی خود نسبت به خدا، زندگی این جهان خود را بر چارچوب معارف حسینی رقم می‌زند.

وی بیان کرد: اولین برکت زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) تأسی و پیروی عملی از مرام امام حسین(ع) در دنیا است و از مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در می‌یابد در این دنیا دشمن ظالم و یار مظلوم باشد.

اسدی اضافه کرد: این دلدادگان امام حسین(ع) هستند که در جریان کرونا مواسات و همدلی با نیازمندان را فعال کرده و راه‌اندازی می‌کنند. این همدلی و مواسات از برکات زیارت اربعین است. علاوه بر این نیز براساس احادیث وارده، برکات آخرتی فراوانی برای زیارت امام حسین(ع) بیان شده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اظهار کرد: زیارت امام حسین(ع) در عالم عقبی یکی از مهمترین عناصر نجات‌بخش انسان از هلاکت و خشم خدا و ورود به مقامات بهشتی است.

انتهای پیام
captcha