به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در کتاب مفاتیح الجنان آمده است که بیستم صفر، روز اربعین و به قول شیخین (شیخ مفید و شیخ طوسى) روز رجوع حرم (خانواده) امام حسین (ع) از شام به مدینه و روز ورود جابر بن عبداللّه انصارى به کربلا براى زیارت امام حسین (ع) است.
شیخ طوسى در کتاب تهذیب و مصباح از امام حسن عسگرى(ع) روایت کرده نشانههاى مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز گذاردنکه مراد هفده رکعت واجب و سى و چهار رکعت نافله[مستحب] در هر شب و روز است و زیارت اربعین و انگشتر به دست راست نمودن و پیشانى را در سجده بر خاک نهادن و بلند گفتن «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
کیفیت زیارت حضرت امام حسین (ع) در روز اربعین به دو صورت رسیده است، نخست: زیارتى است که شیخ در دو کتاب تهذیب و مصباح از صفوان جمال روایت کرده که صفوان گفت: «مولایم امام صادق(ع) درباره زیارت اربعین به من گفت هنگامىکه قسمت قابل توجهى از روز برآمده است بخوان:
السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَهِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَهِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَهِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَهِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَهِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَهِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّهً عَلَى خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ.»
«سلام بر ولى خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیدهاش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاریها و کشته اشکها، خدایا من گواهى مىدهم که حسین ولىّ تو و فرزند ولىّ تو و فرزند برگزیده توست. حسینى که به کرامتت رسیده و را به شهادت گرامى داشتى و به خوشبختى اختصاصش دادى و به پاکى ولادت برگزیدى و او را آقایى از آقایانو پیشروى از پیشرویان و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى. و میراثهاى پیامبران را به او عطا فرمودى و او را از میان جانشینان حجت بر بندگانت قرار دادى و در دعوتش جاى عذرى باقى نگذاشت و از خیرخواهى دریغ نورزید و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، درحالىکه بر علیه او به کمک هم برخاستند، کسانىکه دنیا مغرورشان کرد و بهره واقعى خود را به فرومایهتر و پستتر چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند. تو را و پیامبرت را به خشم آوردند.»
وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِکَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَهَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِیکَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّى سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْنا وَبِیلا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَابا أَلِیما السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیدا وَ مَضَیْتَ حَمِیدا وَ مُتَّ فَقِیدا مَظْلُوما شَهِیدا وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ»
«و اطاعت کردند از میان بندگانت، اهل شکافافکنى و نفاق و بارکشان گناهان سنگین و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد کرد تا در طاعت تو خونش ریخته شد و حریمش مباح گشت. خدایا آنان را لعنت کن، لعنتى سنگین و عذابشان کن، عذابى دردناک. سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند سرور جانشینان. شهادت مىدهد هم که تو امین خدا و فرزند امین اویى، خوشبخت زیستى و ستوده درگذشتى و از دنیا رفتى، گمگشته و مظلوم و شهید. گواهى مىدهم که خدا وفاکننده است آنچه را به تو وعده داده و نابودکننده کسانى را که از یارىات دریغ ورزیدند و عذاب کننده کسانى را که تو را کشتند و گواهى مىدهم که تو به عهد خدا وفا کردی و در راهش به به جهاد برخاستى تا مرگ فرا رسید. پس خدا لعنت کند کسانى را که تو را کشتند و به تو ستم کردند و این جریان را شنیدند و به آن خشنود شدند.»
«اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَهِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَهِ [الطَّاهِرَهِ] لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّهُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکَانِ الْمُسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَهُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّهُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ [أَجْسَامِکُمْ] وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ»
«خداى من تو را شاهد مىگیرم که من دوستم با آنانکه او را دوست دارند و دشمن با آنان که با او دشمنند. پدر و مادرم فدایت اى فرزند رسول خدا. گواهى مىدهم که تو در صلبهاى بلندمرتبه و رحمهاى پاک نورى بودى. جاهلیت با ناپاکیهایش تو را آلوده نکرد و از جامههاى تیره و تارش به تو نپوشاند و گواهى مىدهم که تو از ستونهاى دین و پایه هاى مسلمانان و پناهگاه مردم مؤمنى و گواهى مىدهم که پیشواى نیکوکار، با تقوا، راضى به مقدرات حق، پاکیزه، هدایتکننده و هدایتشدهاى و گواهى مىدهم که امامان از فرزندانت، اصل تقوا و نشانههاى هدایت و دستگیره محکم و حجّت بر اهل دنیا هستند و گواهى مىدهم که من به یقین مؤمن به شمایم و به بازگشتتان یقین دارم بر اساس قوانین دینم و عواقب عملم و قلبم با قلبتان در صلح و کارم پیرو کارتان و یارىام براى شما آماده است تا خدا به شما اجازه دهد. پس با شمایم نه با دشمنانتان. درودهاى خدا بر شما و بر ارواح و پیکرهایتانو بر حاضر و غایبتان و بر ظاهر و باطنتان.آمین اى پروردگار جهانیان.
پس دو رکعت نماز مىخوانى و به آنچه مىخواهى دعا مىکنى و برمىگردى.
دوم: زیارتى است که از جابر روایت شده و کیفیت آنچنان است که از عطا[ظاهرا همان عطیه عوفى کوفى همسفر جابر در اربعین براى زیارت حضرت امام حسین (ع) است] نقل شده که در روز بیستم ماه صفر با جابر بن عبداللّه انصارى بودم، چون به غاضریه رسیدیم در آب فرات غسل کرد و پیراهن پاکیزهاى که با خود داشت پوشیده، آنگاه به من گفت: «آیا از بوى خوش، چیزى با تو هست اى عطا؟« گفتم: «سعد با من هست»، قدرى از آن گرفت و بر سر و بدن پاشید و پابرهنه روانه شد تا نزد سر مبارک امام حسین(ع) ایستاد و سه مرتبه «للّهاکبر» گفت. پس افتاد و بیهوش شد، چون به هوش آمد شنیدم مىگفت: «السلام علیکم یا ال اللّه…» که درست همان زیارت نیمه رجب است که قبلا ذکر شده و با آن جز در چند کلمه تفاوت ندارد که آن هم احتمالا ناشى از اختلاف نسخههاست، چنانکه شیخ مرحوم احتمال داده است، در هر صورت اگر کسى بخواهد آن را هم بخواند به زیارت نیمه رجب رجوع کند و همان را بخواند.
منبع: مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی
انتهای پیام