اربعین؛ راهی برای شناخت امام حسین(ع) و عاشورا
کد خبر: 3928103
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

اربعین؛ راهی برای شناخت امام حسین(ع) و عاشورا

مسئول پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: بسیاری از افراد، از راهپیمایی اربعین به عاشورا و امام حسین(ع) می‌رسند و از این رو باید گفت که اربعین، راهی برای شناخت امام حسین(ع) و عاشورا است.

اربعین؛ راهی برای شناخت امام حسین(ع) و عاشوراحجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدوی‌پارسا، مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دروازه ورود به عاشورا اربعین است. به همین دلیل دستگاه‌های استکباری، حاضر بودند هرچه دارند خرج کنند، به قیمت اینکه نام، یاد و خون حسین(ع)، شهادت، عاشورا و درس‌هایی که این واقعه بزرگ برای زمان‌ها و ملت‌های بعدی خواهد داشت، باقی نماند و شناخته نشود که خوشبختانه این هدف به سرانجام نرسید و امروز با برگزاری مراسم مختلف در این خصوص دقیقا بالعکس هدف دستگاه‌های استکباری را شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: اربعین به تعداد روزها نیست و به دنبال این موضوع نباشیم که دقیقا روز چهلم اسرا به کربلا رسیدند همان سال بودند یا سال بعد، بلکه اربعین یعنی زنده نگه داشتن یاد شهادت، یعنی اعلام پیروزی...، یعنی اینکه عاشورا در عاشورا نماند و لذا اگر اربعین‌ها نباشند عاشوراها هم دفن خواهند شد.

مهدوی‌پارسا عنوان کرد: عاشورا را می‌توان وام‌دار اربعین دانست و اضافه کرد: این در حالی است که بعد از شهادت سپاه امام حسین(ع) در روز عاشورا، کوفه تکان خورد و توابین خروج کردند، شام تکان خورد و اسارت ذلتی که دشمن مدنظرش بود به اسارت عزت تبدیل شد، مدینه تکان خورد و اتفاقات بسیاری دیگری رخ داد که دشمن، آن‌ها را هدف خود قرار داده بود، اما به سرانجام نرسید، این‌ها به خودی به‌خود نبود که به یک ماجرای بزرگ تبدیل شد، بلکه خطبه‌ها و روشنگری‌های حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) بودند که حقیقت ماجرا را رسانه‌ای کردند.

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی پس از اینکه عنوان مدافعان حرم را برای رزمندگان جبهه مقاومت استفاده کرد، فرمود: «والله دفاع از حرم حضرت زینب(س)، دفاع از حریم امیرالمؤمنین(ع) در نجف است، والله اگر سوریه به دست این‌ها ساقط شود، همان‍طوری که سامرا را با بمب منفجر کردند، همه مقدسات شیعه را نابود می‌کنند. دفاع از حرم زینب(س)، دفاع از حریم امام رضا(ع) در ایران هم هست و همه‌ این‌ها نیز با هم پیوستگی دارند».

وی با بیان اینکه یاد شهادت را باید زنده نگاه داشت، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمود: «درسی که اربعین به ما می‌دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت. همچنین ایشان فرمودند که زیر تابوت شهید سلیمانی را خالی نکنید به عنوان یک مکتب نگاه کنید، همچنان که امام حسین(ع) یک مکتب حسینی است، زیارت نامه اربعین هم منشور شهادت است و نباید گم نشود».

مهدوی‌پارسا تصریح کرد: جابربن عبدالله انصاری روز اربعین خطاب به شهدا گفت: سلام بر شما ای روح‌هایی که گرداگرد حسین(ع) فرود آمده و همراهش شدید، گواهی می‌دهم که نماز را به پا داشتید، زکات دادید، به نیکی فرمان دادید، از زشتی بازداشتید، با ملحدان جنگیدید و خدا را پرستیدید تا به شهادت رسیدید. سوگند به آنکه محمد(ص) را به حق برانگیخت و در آنچه که به آن درآمدید با شما شریک هستیم.

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: عطیه کوفی به جابر گفت که چگونه با آن‌ها شریک باشیم با آنکه ما نه به دره‌ای فرود آمدیم و نه از کوهی بالا رفتیم و نه شمشیری زدیم، در حالی که اینان سرهایشان از پیکر جدا شد و فرزندانشان یتیم و زنانشان نیز یتیم شدند. جابر پاسخ داد که شنیدم پیامبر خدا(ص) می‌فرماید: «هرکس گروهی را دوست داشته باشد، با آنان محشور می‌شود و هرکس هم کار کسانی را دوست داشته باشد در کارشان شریک می‌شود». سوگند به آنکه محمد(ص) را به حق و پیامبری برانگیخت، نیت من و همراهانم همان است که حسین(ع) و یارانش بر آن رفته‌‌اند.

وی تاکید کرد: لذا اگر انسان شرایط امام حسین(ع) در اربعین را نداشت آن حسرت صادقانه‌ای که انسان مومن برای پیاده‌روی اربعین دارد، همین حسرت باعث خواهد شد که در آن ثواب شریک شود و از آثار آن بهره‌مند شود.

مهدوی پارسا بیان کرد: از این رو، با توجه به اینکه شرایط کنونی دنیا موجب شد که از این زیارت جا بمانیم، اما می‌توان با چند کار کوچک از توفیقات این روز بهره برد و در ثواب این روز شریک شد. در این میان می‌توان به زیارت از راه دور، خواندن زیارت عاشورا و زیارت امام حسین(ع) همراه با خانواده، قرائت زیارت اربعین اشاره کرد. همچنین با راه‌اندازی موکبات مواسات حسینی تحت‌عنوان اربعین مواسات و همدلی که در این راستا، از طرق مختلفی مشکلات مردم را حل کرد و حتی با برپایی موکباتی در شهرستان‌ها که در این موکبات خدمات‌رسانی به مردم نیازمند از طریق پزشکان، مداحان و... صورت گیرد، نشر معارف زیارت اربعین در فضای مجازی، روضه‌های خانگی و برگزاری مسابقه برای موکب‌های فعال و یا خانواده‌هایی که روضه خانگی داشته‌اند، بخش دیگری از این اقدامات است.

زیارت از راه دور

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: در کتاب کامل‌الزیارات مرحوم نقلیه لویه(باب ۷۱، صفحه ۱۷۵، حدیث8) روایت بسیار عجیبی از امام باقر(ع) در ثواب زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا از راه دور برای افرادی که به هر دلیل توان حضور در کنار مرقد و مضجع مبارک امام حسین(ع) در کربلا را ندارند بیان گردیده است.

وی اضافه کرد: در صدر این روایت هنگامیکه امام باقر(ع) پاداش زیارت عاشورا در حرم آن حضرت را با آن عظمت بیان می‌کند، علقمه می‌پرسد که فدایت شوم برای کسی که در شهرهای دور از کربلا باشد و در چنین روزی (روز عاشورا) رفتن به سوی قبر آن حضرت برایش ممکن نباشد و بخواهد در این روز از دور زیارت کنند چه ثوابی دارد؟ حضرت در جواب فرمود که اگر چنین است به فضای باز برود و به سوی آن حضرت اشاره کند و بر قاتلین حضرتش نفرین فرستد و سپس دو رکعت نماز به جا آورد و زمانی را که برای این عمل انتخاب می‌کند اوایل روز پیش از ظهر باشد، آنگاه برای امام حسین(ع) سوگواری کند و بر او بگرید و اهل خانه را نیز به عزاداری دعوت و مجلس عزا را برپا کنند و وقتی شیعیان آن حضرت به هم می‌رسند تسلیت بگویند. اگر چنین کند من ضمانت الهی می‌کنم که کسی که امام حسین(ع) را در این روز زیارت کند تمام آن ثواب‌ها برایش نوشته می‌شود.

رفتن به بلندی و سلام دادن به حضرت

مهدوی پارسا عنوان کرد: سدیر یکی از یاران امام صادق(ع) نقل می‌کند که امام صادق(ع) به من فرمود ای سدیر، آیا هر روز قبر حسین‌بن علی(ع) را زیارت می‌کنی؟ عرض کردم خیر، فرمود چقدر شما جفا کارید. سپس فرمود در هر جمعه زیارت می‌کنید؟ عرض کردم خیر. فرمود در هر ماه زیارت می‌کنید؟ عرض کردم خیر. فرمود در هر سال زیارت می‌کنید؟ عرض کردم گاهی زیارت می‌کنم. فرمود: ای سدیر، چقدر به حسین‌بن علی(ع) جفا می‌کنید، آیا نمی‌دانی خداوند دو میلیون فرشته ژولیده موی و خاک آلود دارد که به طور مداوم بر حسین‌بن علی(ع) گریه و قبر او را زیارت می‌کنند و خسته نمی‌شوند.

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: ای سدیر چرا خود را مهیا نمی‌سازی که هر جمعه ۵ بار و هر روز یکبار قبر امام حسین(ع) را زیارت کنی؟ عرض کردم که بین ما و قبر او فرسخ‌ها فاصله است، فرمود به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را بسوی آسمان بلند کن و سپس به سوی قبر حسین‌بن علی(ع) توجه کن و بگو «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» که اگر چنین کنی برای تو یک زیارت نوشته می‌شود و هر زیارت معادل یک حج و یک عمره است.

انتهای پیام
captcha