کارنامه نه چندان مطلوب فعالیت قرآنی بانوان استان مرکزی / حس نیاز به قرآن در جامعه احیا شود
کد خبر: 3929731
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
نگاهی به فعالیت‌های قرآنی بانوان / ۱

کارنامه نه چندان مطلوب فعالیت قرآنی بانوان استان مرکزی / حس نیاز به قرآن در جامعه احیا شود

داور ملی مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه کارنامه فعالیت قرآنی بانوان استان چشمگیر نیست، تصریح کرد: بی‌شک اگر ساماندهی درستی بین جامعه قرآنی استان از جمله مرتلان، قاریان، حافظان و مدرسان برقرار شود، شاهد رونق و توسعه هرچه بیشتر و بهتر خواهیم بود.

کارنامه نه چندان مطلوب بانوان قرآنی استان مرکزی / عدم احساس نیاز به مفاهیم قرآنی خطرناک استاعظم تشیعی‌فرد، داور ملی مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص فعالیت قرآنی بانوان در استان، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی بانوان چشم‌گیر نیست و متأسفانه کم‌فروغ بوده و روزبه‌روز در حال کمرنگ شدن است، در حالی که استان مرکزی ظرفیت‌های خوبی دارد که نباید اجازه دهیم هرز رود.

وی ایجاد همبستگی هرچه بیشتر بین بانوان قرآنی را ضروری دانست و با اشاره به اینکه نبود همبستگی باعث از بین رفتن رونق فعالیت‌های قرآنی در حوزه بانوان خواهد شد، از فقدان گروه منسجم قرآنی بانوان ابراز تأسف کرد و افزود: در ماه‌های اخیر به واسطه شیوع بیماری کرونا قصد انجام برنامه و طرح‌های قرآنی در بخش بانوان داشتیم که با عدم استقبال مواجه شد و حتی قرآنیان مطرح نیز روی خوشی نشان ندادند، اما چندی پیش برخی بانوان برگزاری محافل قرآنی را درخواست کردند که امید است با اقبال همگانی شاهد توسعه این فعالیت‌ها در اراک و استان باشیم.

پرهیز از موازی‌کاری در طرح‌های قرآنی

تشیعی‌فرد با بیان اینکه انتظار حضور در جلسات قرآنی از فعالان مطرح در این حوزه بیش از افراد عادی است، اظهار کرد: همبستگی بین خانواده قرآنی بانوان آنچنان که توقع می‌رود وجود ندارد و شاید یکی از دلایل آن تعدد و پراکندگی مؤسسات باشد، بهتر است طرح‌های قرآنی هدفمند پیش رفته و از موازی‌کاری و هرگونه پراکندگی در کار جلوگیری شود. به طور مثال نماینده بانوان در شورای مجمع قرآنیان هستم، چندی پیش از سوی مجمع فرمی مبتنی بر اعلام تخصص، نیازمندی و انتظارات تهیه و بین بانوان توزیع شد و تنها 3 یا 4 نفر از بانوان فرم را پر کردند، چه بسا اگر این اقدام به سامان می‌رسید در آینده برنامه‌هایی همچون مشاوره رایگان و تسهیلات بانکی در دستور کار قرار می‌گرفت.

این داور ملی با ذکر اینکه همبستگی بین بانوان قرآنی استان بسیار کم است، اظهار کرد: محافل و مجالس قرآنی منظم بانوان با حضور قاریان و حافظان در مسجد الزهرا(س) و آسیدمهدی اراک برگزار شد، اما حتی قاریان و حافظان تراز اول در جلسه حضور نداشتند و جلسات فقط با شرکت افراد محدودی که به مسجد رفت‌و‌آمد داشتند برگزار شد.

تشیعی‌فرد مشغله کاری بانوان در منزل و گاه خارج از منزل را یکی از دلایل عدم شرکت در جلسات قرآنی بیان کرد و افزود: البته تمام بی‌رغبتی به مشغله خانه‌داری مرتبط نیست، رنگ و بوی کار جهادی در فعالیت قرآنی بانوان در حال کمرنگ شدن است و باید از این مشکل جلوگیری کرد، در مجموع کارنامه قرآنی بانوان استان چشمگیر نیست، بی‌شک اگر ساماندهی درستی بین جامعه قرآنی استان از جمله مرتلان، قاریان، حافظان، مدرسان برقرار شود، شاهد رونق و توسعه هرچه بیشتر و بهتر خواهیم بود.  

وی به فعالیت مربیان حاذق استان در رشته‌های مختلف قرآنی اشاره و بر ضرورت استفاده از توانایی و تخصص این افراد تأکید کرد و گفت: برای بهره‌مندی از تخصص این افراد باید برنامه‌ریزی کرد، اگر توانایی و مهارت این اساتید در اختیار جوانان بااستعداد قرار گیرد، قطعاً رشد مطلوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بانوان خواهیم داشت. برای داشتن جامعه قرآنی موفق، لازم است مربیان خود را به روز کنند.

ضرورت فعالیت قرآنی در شبکه‌های اجتماعی

تشیعی‌فرد با بیان اینکه جای خالی گروه و کانال قوی قرآنی در استان احساس می‌شود، تصریح کرد: برای فعالیت قرآنی در شبکه‌های اجتماعی باید از کارشناسان و اساتید قرآن بهره برد، مردم نسبت به مفاهیم دینی و قرآنی بی‌تفاوت شدند و بسیار لازم است احساس نیاز به مباحث قرآنی را در وجود مردم احیا کرد.

وی هشدار داد: نبود احساس نیاز به مبانی قرآنی بسیار خطرناک است و باید ریشه‌یابی شود و نباید از این امر مهم به راحتی گذشت. قرآن‌آموزان با استعداد پس از گذر از سطوح مختلف به سطحی می‌رسند که در مسابقات مختلف خواهند درخشید و این امر بسیار مهم و قابل تقدیر و توجه است، اما آسیب از آنجا شروع می‌شود که افراد تحمل حرکت گام به گام تا رسیدن به درجه مربیگری و داوری حرفه‌ای را ندارند و گمان می‌کنند به محض اینکه رتبه‌ای کسب کردند باید عنوان استاد برای آنان استفاده شود و مربیگری دوره‌های تخصصی را عهده‌دار باشند.

تشیعی‌فرد اضافه کرد: تا مدت‌ها رشته روخوانی و روان‌خوانی و تجوید سطح یک آموزش می‌دادم و هیچ‌گاه ادعای داوری و مدرس  بودن نداشتم، تلاش مستمر باعث شد مسیر را قدم به قدم طی کرده و به داوری ملی دست یابم. جوانان در نظر داشته باشند در گام اول نمی‌توان موفق شد، برای رشد باید توقعات را کاهش داد و پخته‌تر عمل کرد. قطعاً کسب مدارج علمی یک‌ شبه و یک ماهه به دست نیامده و برای اثرگذار بودن باید تجربه کسب کرد.

این داور ملی در پایان با بیان اینکه طی کردن راه چند ساله در مدت زمان کم باعث دلزدگی و خستگی میانه راه می‌شود، اظهار کرد: علاقه‌مندم نیروی متخصص، با اخلاق و کاردان تربیت کنم. قطعاً روزی باید میدان داوری را به جوانان بسپارم و بسیار ناراحتم که این مهم محقق نشده است. برای تحقق این امر مهم باید تلاش بیشتری کرد و جوانان با ذوق و انگیزه خاص در این راه قدم بردارند تا در میانه راه کار را رها نکنند.

انتهای پیام
captcha