توسعه فرهنگ وقف در سایه شفاف‌سازی / ایکنای مرکزی رسانه برتر وقف شناخته شد
کد خبر: 3930605
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

توسعه فرهنگ وقف در سایه شفاف‌سازی / ایکنای مرکزی رسانه برتر وقف شناخته شد

مدیرکل اوقاف استان مرکزی ضرورت شفاف‌سازی در امور وقفی و حل مشکلات مردم در یکسال گذشته را از اهم برنامه‌های اوقاف استان نام برد و گفت: شفاف‌سازی نقش مهمی در ترمیم‌ فرهنگ وقف در کشور و استان دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، 30 مهر ماه در دیدار با جمعی از مدیران صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌ها خبری که به مناسبت دهه وقف برگزار شد از تعامل مطلوب اصحاب رسانه استان با اوقاف تقدیر کرد و گفت: انتظار می‌رفت با شیوع کرونا تعامل و ارتباطات کمرنگ شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه برقراری ارتباط بهتر از گذشته نیز شد.

وی با بیان اینکه تعامل بین رسانه و اوقاف آورده بیشتری برای مردم به دنبال خواهد داشت، ضرورت شفاف‌سازی در امور وقفی و حل مشکلات مردم در یکسال گذشته را از اهم برنامه‌های اوقاف استان نام برد و اظهار کرد: شفاف‌سازی و رفع مشکلات عموم نقش مهمی در ترمیم‌سازی فرهنگ وقف در کشور و استان مرکزی دارد که باید به آن توجه داشت.

واحدی از از سفر تیمی بازرسان اوقاف استان به سایر شهرستان‌ها خبر داد و گفت: این اقدامات شبانه‌روزی منتج به رفع و حل و فصل بسیاری از مشکلات و مسائل چالشی که بیش از ۲۰ سال معلق مانده بود، شد.

وی به انجام برنامه ملاقات مردمی روزهای سه‌شنبه هر هفته از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود:  در ابتدای طرح تعداد مراجعان بسیار زیاد بود که بعد از گذشت یک سال و تلاش مجموعه تعداد مراجعه‌کنندگان بسیار کمتر شده است. موفقیت‌های کسب شده نتیجه زحمات همه مجموعه، خیران و مردم است و امروز بیش از گذشته نیازمند فرهنگ‌سازی در وقف هستیم و اصحاب رسانه در این بخش بسیار یاریگر هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای رسیدگی و پیگیری حل مشکلات روستاها به شکل مجزا انجام شده است. تیم بازرسی وقف استان به طور جدی پیگیر مشکلات روستایی است که سازوکار آن تدوین شده و اقدامات مؤثری در دستور کار قرار گرفته است. پرهیز از مهاجرت و کوچ‌نشینی از روستا به شهر هدف اصلی اوقاف است و در این راستا از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

به‌گفته واحدی اصحاب رسانه می‌توانند در شفاف‌سازی و تبیین فرهگ وقف بسیار مؤثر باشند و نتیجه این امر مهم قطعا به مصلحت نظام اسلامی و برای منفعت مردم بسیار مفید خواهد بود. اصحاب رسانه نقش بسیار مهمی در آشنایی مردم با خروجی وقف دارند. امروز نیازمند این هستیم در راستای رفع نیازهای اصلی جامعه در وقف کوشا باشیم و این توان و ظرفیت در استان مرکزی وجود دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی تعداد وقف‌های جدید در مجموع سال 98 را 31 وقف اعلام کرد و با اشاره به اینکه در 6 ماهه نخست امسال 30 وقف جدید ثبت شده است، اضافه کرد: امسال با اقدامات خوبی که صورت می‌گیرد قطعا تا پایان سال 99 به یکصد وقف خواهد رسید و البته نباید به این مسئله بسنده کنیم. چراکه مردم استان مرکزی واقف و ولایت‌مدار هستند و توجه ویژه‌ای به مسئله وقف دارند. خوشبختانه در بازه زمانی شش ماهه اول سال چندین وقف قرآنی ثبت شده است که اخبار آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل اوقاف استان تصریح کرد: اجرای امینانه نیت واقفان از تأکیدات مقام معظم رهبری است که تلاش‌های بسیاری در این خصوص در استان انجام شده است و به نوعی در این زمینه پیشتاز هستیم. عمل کردن به موقع در حوزه وقف بسیار اهمیت دارد. همچنین اطلاع رسانی جامع و به موقع در تمامی امور وقفی ضرورت محسوب می‌شود و اگر اطلاع رسانی به موقع در طرح‌های گسترده اوقاف انجام می‌شود قطعا ثمرات و برکات زیادی خواهد داشت.

وی تأمین مسکن را یکی از مشکلات مردم استان دانست و با اشره به اینکه بیش از 35 درصد مردم مستأجر هستند بیان کرد: با تلاش‌های جدی مسئولان استان و پیگیری اداره اوقاف مشکل زمین برای احداث مسکن انبوه در مرکز استان و شهرستان‌ها برطرف شده است. امیدست نهضت مسکن سازی رونق گرفته و مسکن با قیمت مطلوب در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف استان مرکزی در پایان از اجرای پویش سلامت محور و پیگیری مرکز افکار سنجی جهت رفع مشکلات مردم خبر داد و گفت: بیش از ۲۵ هزار بسته معیشتی در شرایط کرونا به افراد آسیب دیده و نیازمند توزیع شده و بیش از ۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان از محل موقوفات برای مبارزه با بیماری کرونا در استان مرکزی هزینه شده است.

یادآور می‌شود؛ در این نشست فعالان رسانه‌ای استان در حوزه وقف نقطه نظرات خود را بیان کرده و در پایان مورد تجلیل قرار گرفتند که خبرگزاری ایکنا نیز به عنوان یکی از رسانه‌های فعال و یاور وقف شناخته شد.

انتهای پیام
captcha